11.03.2016 10:43

Studenti JAMU v Divadle na Orlí nastudovali komorní operu Impresário v koncích

Komediální komorní operu Impresário v koncích od Domenica Cimarosy (1749-1801) nastudovala Komorní opera Hudební fakulty JAMU v Brně. Humorný titul o potížích jednoho operního ředitele uvedou studenti brněnské akademie ve školním Divadle na Orlí ve dvou premiérách – 19. a 20. března 2016 a ve dvou reprízách 22. a 23. března 2016. Všechna představení začínají vždy v 19 hodin.

Jako svůj absolventský výkon představí operu režisér Marek Mokoš, posluchač 2. ročníku magisterského stupně Operní režie. Dílko z roku 1786 od jednoho z nejznámějších hudebních skladatelů Evropy vyhledávaného všemi královskými dvory od Neapole přes Vídeň až po Petrohrad uvedl pět let po premiéře Goethe ve Výmaru. A právě tuto verzi studentská inscenace nabídne. Árie zazní v italštině až na jednu, která bude zpívaná německy. Důvod vysvětluje dirigent Jiří Habart jinak posluchač 2. ročníku Dirigování orchestru. „Nemalou roli jsem svěřil i cembalu. Goethova verze, kterou vypracoval spolu s Christianem Augustem Vulpiem a ze které na JAMU vycházíme, je pro mne mnohem živější a v mnoha ohledech virtuóznější než původní italský originál.“

Impresário v koncích není podle Marka Mokoše nijak hlubokomyslným ale spíše zábavným dílem. I tak v něm lze podle režiséra vidět přes divadelní realitu vidět metaforu o našem světě, v němž všichni tak trochu hrajeme divadlo. Mokoš využije veškeré technologie divadla jako třeba vysunovací stoly. Jak sám říká, v inscenaci přiznává celý divadelní prostor včetně zákulisí, které divák tedy také uvidí. Ve stominutové inscenaci, kterou připravovalo na šedesát studentů, se představí také komorní dvacetičlenný orchestr. „Báli jsme se, že nás čeká jen plytká italská operní buffa, ale nebude to tak,“ komentuje koncepci večera představitel impresária a student operního zpěvu Michal Marhold. „Žijeme v tyranii emocí, v dnešní době často konáme právě přes emoce nebo nějaké masky. V opeře se objeví tři časové vrstvy z budoucnosti, přítomnosti i Cimarosovy minulosti. Chceme se v inscenaci ptát, nejen co chtěl povědět autor, ale také čím žila naše doba,“ uvedl Mokoš, který se ve své inscenaci zaměří i na současné problémy a bude klást provokativní otázky ohledně absurdity všeho našeho snažení. Na školních scénách JAMU režíroval např. Telemannova Pimpinona, Pergolesiho Stabat mater, Euripidovu Médeiu nebo Mozartova Dona Giovanniho.

Scénické a kostýmní zpracování nového představení Komorní opery připravil David Janošek: „Výtvarný projev představení jsem stylizoval do nadčasového, proměnlivého a kukátkového divadelního prostoru za použití současných a moderních materiálů, evokujících a navozujících akcenty budoucna s odkazy do historického tvarosloví, motivu, detailu.“ Na scéně se kupříkladu objeví čtyři atributy světla, samolibosti, hudby a moci. Mezi rekvizitami na diváka čeká kupříkladu fitbalon či růžová plyšová čivava. Do sebe zahleděná altistka, která neustále potřebuje zářit, bude mít kupříkladu zlatý kostým.

www.divadlonaorli.jamu.cz 


Autor článku: Luboš Mareček

Studenti JAMU v Divadle na Orlí nastudovali komorní operu Impresário v koncích