15.01.2016 10:16

Svěcení jara v Plzni aneb Sto tři let od skandálu

Legendární skladba Igora Stravinského v provedení baletu Divadla J. K. Tyla bude mít premiéru 16. ledna 2016 na Malé scéně Nového divadla

Vítězné – více než jedno století trvající – tažení baletu Igora Stravinského světovými scénami předznamenal obrovský skandál. První provedení Svěcení jara v choreografii Vaclava Nižinského 29. května 1913 v Théâtre des Champs-Èlysées provázel smích, hučení, dupání a pískot. Nadšené hlasy stoupenců moderny vč. Maurice Ravela, zasaženého genialitou díla, byly přehlušeny bouřlivě nesouhlasnými projevy většiny publika. Ale dílo století bylo na světě a dodnes nepřestává provokovat choreografy celého světa.

Stravinského Svěcení jara bylo inspirováno pohanskými slovanskými rituály, provázejícími ožívání přírody po kruté zimě – tancem k uctění země, jenž vrcholí obětováním jedné z dívek bohu jara. A právě oběť ve spojení s uměleckou tvorbou se pro Alenu Peškovou stala vůdčím tématem inscenace. Pešková jako autorka libreta, choreografka a režisérka v jedné osobě v ní rozvíjí pohled na tvořícího skladatele, jeho milostný poměr s Madame Inspirací a jejich společné vize: „První část se odehrává částečně v době Stravinského a částečně v budoucnosti, čemuž odpovídá i krokoslovník. Stravinskij vzpomíná na budoucnost, objevují se zde CD s jeho hudbou a články o něm. Z hlediště vystupuje žena, která se dostává do jeho doby a stává jeho múzou… Podněcuje ho, aby napsal, co mu opravdu zní v hlavě, překonal obavy z nepochopení i ztráty finančního zajištění. A Stravinskij píše hudbu, za niž je publikem kamenován… Celé to končí to apoteózou, že láska překoná vše…“

Netradiční uspořádání hlediště do tvaru U v komorním prostoru Malé scény zintenzivní kontakt s účinkujícími, tvořícími své mandaly z obilných zrn v bezprostřední blízkosti diváků.
Scénu vytvořil bratr choreografky Richard Pešek jr., kostýmy jsou společným dílem Moniky Kletečkové a Aleny Peškové. Hudebně na inscenaci spolupracoval Lumír Havlas.
V postavě Stravinského se budou střídat Miroslav Hradila Martin Šinták, jeho Múzu ztvární „femme fatale“ Jarmila Dycková v alternaci s Janou Schweitzerovou. Role Oběti na sebe za asistence chóru berou Karolína Beerová či Anna Srncová, Michal Kováč nebo Ondřej Martiš

www.djkt.eu 


Autor článku: Eva Ichová

Svěcení jara v Plzni aneb Sto tři let od skandálu