11.09.2014 12:25

3 české kvartety – nová premiéra Pražského komorního baletu

Pražský komorní balet uvede 5. října ve Stavovském divadle exkluzivní premiérový večer s názvem 3 české kvartety. Premiéra, která se koná v rámci Roku české hudby, představí v rámci komponovaného večera tři choreografy různých generací tvořící na hudbu význačných českých skladatelů – Pavla Šmoka, Mária Radačovského a Hanu Polanskou Turečkovou.

Soubor uvede obnovenou nadčasovou choreografii Pavla Šmoka Z mého života. V případě druhých dvou jmenovaných autorů se jedná o zbrusu nová díla, která choreografové vytvářejí přímo pro PKB. Slavnostní ráz celého večera ještě podtrhne živá hudba v podání Zemlinského kvarteta.

Večer otevře Slovanský kvartet, který je jednou z nejosobitějších a nejvyhraněnějších komorních skladeb Antonína Dvořáka. Jedná se o dílo prodchnuté životní pohodou, radostí z dosažených úspěchů i nabytým uměleckým sebevědomím skladatele.Výrazná melodika, vzácná dokonalost kompoziční práce a zvuková ušlechtilost řadí tuto skladbu k nejkrásnějším kvartetním skladbám světové hudby. Stejně laděná je i choreografie Mária Radačovského, jejímž ústředním tématem je žena. Žena milovaná, opouštěná, osamocená, žena, která je hledající, milující i sama sebou. „Jsou to takové čtyři mikropříběhy ze života,“ říká autor. Snažím se nahlédnout do nejniternějších pocitů ženy, ať už jde o radost ze života, lásku, smutek či hněv. V mé choreografii budou zkrátka emoce, s nimiž se divák dokáže ztotožnit.“

Nejmladší z trojice choreografů je Hana Polanská Turečková, výrazná choreografka a již etablovaná tvůrčí osobnost. Její choreografie Černé zrcadlo na hudbu Vladimíra Sommera je inspirována stejnojmenným obrazem Vladimíra Houdka. Má nová choreografie se dá popsat jako jevištní koláž tance a malby hledající definici vztahu mezi  jazykem těla a obrazovým ztvárněním. Je silně inspirovaná modernismem,“ říká choreografka. „Hudební předloha svým existencionálním laděním podporuje ideu abstraktního znázornění tajemství  života a světa.“

Kvartet Z mého života, který zkomponoval Bedřich Smetana, patří mezi vrcholná díla světové komorní tvorby. Jeho obsah vyplývá z názvu: je to jímavá niterná zpověď skladatele, zamyšlení nad dosavadním životem s jeho radostmi i strastmi, nadějemi i zklamáními, je to i vyznání víry ve vlastní vznešené poslání a hořká rezignace při marném zápasu se zákeřnou chorobou (kvartet vznikl dva roky po Smetanově ohluchnutí). Tragický patos nerovného boje umělce s nevyléčitelnou nemocí se stal i ústředním tématem úspěšné a nestárnoucí choreografie Pavla Šmoka. Dílo a jeho poselství ani po mnoha letech neztrácí autenticitu.

Pražský komorní balet

Rok české hudby 2014

 

Autor článku: Johana Mücková

3 české kvartety – nová premiéra Pražského komorního baletu