30.10.2002 00:00

Alfred ve dvoře v listopadu

ASH - Šedá barva vztahu

Divadlo ANTENA
6. - 8. listopadu
premiéra

" Lidé chtějí mít garanci na to, aby byli milováni do konce jejich života. Takové garance ale neexistují. Existuje jen víra… Jestliže začneš pochybovat o tom druhém, vztah se začne rozpadat. Láska je rozhodnutím… " (Johannes Mollehave, dánský filosof)

ASH - šedá barva vztahu otevírá realitu vztahu mezi mužem a ženou, kterou většina lidí sice zná, ale nepřijímá. Příběh je pod povrchem: fiktivní dědeček intrikuje, začíná konflikt v páru, jejich život se ocitá na hranici šílenství a reality…

Divadlo ANTENA tvoří dva stálí performeři - Petr Krusha (cz) a Helen Kvint (dk). Petr Krusha studoval u prof. Ctibora Turby na HAMU, je nositelem ceny Alfreda Radoka " Talent roku 1998 ", v současnosti spolupracuje s divadelní stupinou Grotest Maru (SRN). Helenk Kvint pochází z Dánska, kde vystudovala School of Stage Art. V Dánsku také vystupovala v TV komediální show a spolupracovala s " Boldthus Theater ". V současné době je členkou divadelní skupiny Grotest Maru (SRN).

Projekty divadla ANTENA mají specifický tvar pohybující se na hranici mezi experimentálním a nonverbálním divadlem, založeným na silném vizuálním výrazu, používají video, diaprojekce, speciální zvukové efekty a světelný design.

ANTENA se ve svém nejnovějším představení ASH - šedá barva vztahu začíná také vyjadřovat pro ni zatím netipyckým prostředkem - velbálně, používá jazyk velmi jednoduchý. Dialogy jsou v anglickém jazyce doprovázené titulky, které nemají jen účelový charakter, ale tvoří součást zdůrazňovaného vizuálního výrazu celého představení.

Hrají: muž - Petr Krušelnický, žena - Helen Kvint
Hudba, zvuk: Petr Krušelnický
Scéna, kostýmy: Helen Kvint
Světelý design: Petr Krušelnický
Videoprojekce: Petr Krušelnický

 

FIGURES IN A LANDSCAPE

Každodenní akrobacie podle Francise Bacona
Pierre Nadaud
13. - 15. listopadu

Předměty každodenního života - stoly, židle, nůž, umyvadla a různé nádoby jsou předměty mučení a nadvlády. Jen špatně si dokážeme představit námahu, jakou se voda drží ve sklenici, jako i úsilí těl, které vše - zadky, trupy, krky vztyčené a pevně vyrovnané - drží na čtyřech tyčkách židlí nebo v pozoru v nerovném terénu dlaždic. Jako voda se i těla všemi póry své kůže snaží uniknout z těchto špatně naučených a nepřátelských postojů. Jejich každodenní kruté i směšné akrobacie se rychle zvrhnou v povodeň. Těla přetékají. Nazveme to tancem.

Na Baconově díle jsou fascinující především kulaté plochy barev, které vypadají jako duté, ploché i vyduté zároveň. Přestavení "Figures In a Landscape" se také odehrává kolem a na barevném "kopci", který dotváří výraz pohybu tanečníků. Ti tančí na vydutém svalu Země, jenž vytváří "landscape" - cirkusové jeviště, na kterém atlet uklouzne; arénu koridy, kde se zvíře zhroutí; boxérské pódium, na němž padají zrádné rány; koupelnu, v níž jsme se uzamkli.

Pierre Nadaud je francouzský choreograf a tanečník. Ve Francii vystudoval filosofii na univerzitách v Paříži a Lyonu, v Čechách Katedru nonverbálního divadla na pražské HAMU. V České republice žije od roku 1998. Je členem mezinárodní divadelně improvizační skupiny Krepsko.

Choreografie a režie: Pierre Nadaud
Tvorba a interpretace: Alena Dittrichová, Michaela Komárková, Martin Frys, Ondřej Lipovský, Pierre Nadaud
Hudba: David Vrbík

 

VŠECHNA JEDINÁ

Květy jí samy vyrůstají z úst.
Adéla Stodolová
27. - 29. listopadu
premiéra

…dívenka má jasně vymezený prostor pro existenci: těsný pokojík…bílé měkké stěny pokojíčku jí sevřou…jako panenka v malé hrací skřínce…tísen dívka překračuje barevnými fantaziemi: papíroví andělíčci, korálky, barevná sklíčka, kamínky…pokoj se znovu uzavře…je už dospělou ženou: neunikla…sedí na židli zašněrovaná v kostýmu…

VŠECHNA JEDINÁ je dívenka, dívka i žena Adéla Stodolová: "Korzety a krunýře jsou sice věci z devatenáctého století, ale jsou to pro mě také symboly, které pořád fungují, jen vypadají jinak. Dneska nás třeba svazují nejrůznější časopisy a ideály krásy. Ale ty mě nepodněcují tolik jako devatenácté století… Krunýř a časopis jsou úplně stejné věci, mají stejný význam. "

Adéla Stodolová je absolventkou Duncan Centra taneční konzervatoře v Praze, momentálně studuje na Katedře nonverbálního divadla pražské HAMU. Kromě taneční a pohybové průpravy má také zkušenosti z činohry: v divadle Rokoko hrála hlavní roli v Shakespearově tragédii Romeo a Julie, jako režisérka spolupracovala s divadelním souborem AHA z Lysé nad Labem.

Představení VŠECHNA JEDINÁ je provázené živou hudbou. Důležitou součástí představení je také filmová videoprojekce Vladimíra Němečka, která neplní pouze dekorativní úlohu, ale v některých momentech se stává nepostradatelným hereckým partnerem.

Námět, koncepce a choreografie: Adéla Stodolová
Videoprojekce, světelný design, scénogrefie a režijní spolupráce: Vladimír Němeček
Hudba: Anna Bubníková (violoncello), Pavol Smolárik (baskytara)
Kostýmy: Ludmila Stodolová

 

divadlo Alfred ve dvoře, Fr. Křížka 36, Praha 7
Předprodej vstupenek:
Pokladna divadla v Celetné, Celetná 17, Praha 1
po-pá 11 - 19.30, so-ne 12 - 19.30
Knihkupectví a kavárna Globe
Pštrossova 6, Praha 1
Denně 10 - 24
Rezervace tel. 233376997
Pokladna divadla je otevřena hodinu před představením.

Divadlo Alfred ve dvoře je scénou poskytující prostor pro práci mladým, nezávisle tvořícím umělcům. Program nabízí autorská představení z oblasti pohybového, vizuálního a experimentálního divadla.

Autor článku: redakce