03.09.2004 00:00

Balet ND zahajuje sezonu v moderním rytmu

BALET NÁRODÍHO DIVADLA ZAHAJUJE SEZÓNU V MODERNÍM RYTMU

 

Balet Národního divadla zahajuje novou sezónu v pátek 3. září 2004 ve 20.00 a 4. září 2004 v 19.00 představením MOTÝLÍ EFEKT. Za tímto názvem se skrývají tři tituly: Ways 03, Imprint a Stamping Ground choreografů Petra Zusky, Shawna Hounsella a Jiřího Kyliána. Všechny tři spadají do kategorie abstraktní choreografické tvorby, která klade svůj důraz především na pohybovou krásu a výraz se zvláštním emocionálním napětím.

 

Co je Motýlí efekt? Neustálá a věčná interakce, vztah a vzájemné propojení všeho známého i nepoznaného nezávisle na prostoru a času. Je to lidský život, neuchopitelná lidská duše…

 

Ways 03

Je tolik pocitů, myšlenek, nadějí, které nás obklopují, pohlcují, vstupují do nás a vystupují zase ven, aby trochu jiné a jinak zapůsobili jinde. Jako je vesmír nabitý nespočetným množstvím vztahů, které se jeví jako nekonečné, také my žijeme v nekonečném množství spojení a kontaktů mezi každým z nás, i když někdy vypadají, že se navzájem míjejí… Kráčíme po mnoha cestách a zkoušíme nalézt správný směr, ale žádná z cest není správná či špatná, protože každá vede dál a právě pohyb znamená, že žijeme… Ale kdo ví, kam nás všechna hnutí vedou?! Avšak jestliže zakoušíme pocit nekonečného putování a proměny cest, pak také možná existuje naděje na nepomíjivost…

 

Imprint

Svět je plný složitých a vzájemných vztahů, které jsou naplněny hodnotami očividnými i zdánlivými, vědomými i podvědomými, materiálními a duchovními…, každý prožitek obsahuje celou škálu procesů, které mění výpověď o věcech a událostech kolem nás v závislosti na tom, jak je my nahlížíme. Tato světélka reflexe odkrývají část světa kolem nás, jeho prostor a čas, který ačkoliv aktivně konkretizujeme, přesto zůstává prchavý. Uprostřed tohoto věčného procesu – pohybu nahlížení světa a nás samotných, tvoříme své postoje, představy, vztahy, reakce a spojení… a své prožitky zanecháváme za sebou jako záblesky odhalování nekonečného prostoru poznávání, jako stopy našeho pohybu k naplnění času…

 

Stamping Ground

Je název již vytvořené choreografie, která vznikla pro NDT v roce 1983. Choreografie byla vytvořena za velmi úzké spolupráce s každým tanečníkem, na něhož  Jiří Kylián doslova „ušil” každý krok podle jeho vlastní osobitosti a míry instinktu ve vztahu k času, prostoru a k ostatním tanečníkům na jevišti navzájem. Tato choreografie je dílem inspirace, kterou získal Kilián během své návštěvy severní Austrálie v roce 1980. V důsledku této cesty poznal neobyčejnou techniku aboriginských tanců. Nechtěl však tyto tance a obřady kopírovat, spíše jejich model použil jako prostředku k vytvoření nového slovníku, který mu v mysli vyvstal z jejich konceptu. Unikátní významy, skryté v těchto tancích, jsou zachovány více než padesát tisíc let a objevování tohoto „úsvitu dějin” je stejně vzrušující pro antropology,sociology, filozofy… i tanečníky a diváky.

 

Nechte se na chvíli zlákat tichou mocí „filozofie pohybu“, která dokáže zapůsobit a strhnout. Nezachytitelný vzhled této moci má sílu a podobu proměny, která připomíná metamorfózu – Motýlí efekt.

Srdečně Vás zveme na večer plný moderního tance.

 

 

 

Dalším zbrusu novým představením, které doslova rozhýbe diváky, je velmi originální večer s názvem RODINNÉ ALBUM aneb naše malá déjà vu… Scénu Stavovského divadla rozezní ve středu 8. a ve čtvrtek 9. září v 19.00 zvuky tanga, hudba Toma Waitse v kombinaci se skvělými, téměř akrobatickými výkony tanečníků baletního souboru ND.

 

Álbum Familiar

 

Álbum Familiar vytvořila Conny Janssen pro deDANScombinatie 2. Premiéra se uskutečnila 17. února 2001 v Theater Zuidplein v Rotterdamu. Choreografie je postavena pro tři tanečnice a čtyři tanečníky, kteří se náhodně potkají ve frontě v galerii s portréty. Při setkáních vyplouvají osobní, rodinné  vzpomínky.  Hudba k představení osciluje od středověkých skladatelů, jako je  Guillaume de Mauchat, k raným nahrávkám tanga Carlose Cardela a je, jak se zdá, propojena s minulostí jednotlivých postav.

Na podzim roku 2001 bylo Álbum Familiar znovu představeno na mezinárodním hudebním a divadelním festivalu Lowlands, v Nederlandse Dansdagenu. S velkým úspěchem se setkalo představení i v Praze na festivalu Tanec Praha 2002. Právě  zde vznikla  myšlenka pozvat choreografku Conny Janssen do Prahy a uvádět tuto choreografii na repertoáru baletu Národního divadla.

 

„Tato choreografie je tvořivá a má jemný smysl pro humor…

Na scéně se pohybuje sedm opravdových lidí z masa a krve.“ (NRC-Handelsblad)

 

„Úžasné, je to lidské představení, tak překrásné, že bych plakal.

U Conny Janssen nesledujete stylizované melodramatické umění, ale samotný život“. (Live XS)

 

Les Bras de Mer

 

Les Bras de Mer nebo-li Mořský záliv je duetem, respektive kvartetem pro ženu, muže, židli a stůl. Jde o podobenství vztahu mezi dvěma lidmi naplněného něžným dialogem a napjatým mlčením, vzájemným prolnutím i míjením se. Vztahu plného útěků a návratů zpět do kruhu očekávání a otázek, kdo je ten druhý vedle mě a kdo jsem vlastně já sám…

Světová premiéra se uskutečnila v Hamburku (červenec 2001) v rámci slavnostního galavečeru u příležitosti choreografické soutěže Prix Dom Perignon. O několik dní později představil Petr Zuska tuto choreografii  na tanečním festivalu v Kanadě (Le Festival des Arts de Saint-Sauveur ) a konečně  27. února 2002  byla uvedena i v Praze, v rámci představení Graffiti v divadle Laterna magica.

 

Through Nana´s Eyes

 

Choreografie Through Nana´s Eyes měla premiéru v roce 1995 v Gulbenkian Foundation Theater v Lisabonu a byla vytvořena pro Gulbenkian Ballet.

Through Nana's Eyes je vtipné, divadelní a akrobatické dílo. Vypráví příběh dobrosrdečné ženy Nany, která vidí svět měnící se před svýma očima. Zároveň je parodií složitosti vztahů muže a ženy. Velmi originální představení je prodchnuto působivou hudbou avantgardního umělce Toma Waitse.

 

„Nádherná přehlídka tance. Poklidné momenty se plynule střídají s legračními a strhujícími kousky, které jsou tančeny s nadšením a ve vysokém tempu. Celý program je naprosto úžasný.“

(Dance Magazine, Nizozemí)

 

„Komické dílo. Ve tvorbě Galiliho se setkáváme s pokoutní královnou, která vládne jakoby způsobem Piny Bausch.“

(Trouw, Nizozemí)

 

 

 

Srdečně Vás zveme do divadla!!

 

Helena Bartlová

Public Relations
National Theatre Ballet
Anenske nam.2
112 30 Praha 1

 

 

 

Autor článku: příspěvky veřejnosti