04.03.2019 09:53

Bazaar Festival zahájí představení Grace maďarského souboru Hodworks

Bazaar Festival 2019 zahájí 14. března představení Grace mezinárodně uznávaného maďarského souboru Hodworks, který úplně poprvé vystoupí v Praze. Pod vedením výrazné choreografky Adrienn Hód společně vytvořili obřad bez pravidel, neodolatelnou zpověď čtyř nezvedených a nadmíru upřímných postav, které ukazují své nahé a surové osobní příběhy jako přesně vystavěné taneční situace. Pátý ročník pražského divadelního a tanečního festivalu Bazaar se uskuteční od 14. do 18. března 2019 v Praze. Přehlídka progresivních a kontroverzních scénických prací a ukázek proběhne v divadlech Alfred ve dvoře, Archa, Ponec a ve Studiu ALTA. 

Adrienn Hód je považována za jednu z nejvýznamnějších představitelek současného maďarského tance. Se svým souborem Hodworks od roku 2007 vyvíjí inscenace, ve kterých dekonstruuje kontext těla, pohybu, prostoru a hudby, a přepracovává je v překvapivých kombinacích. Adrienn Hód se podařilo třikrát obhájit místo v evropské taneční síti Aerowaves a za svá díla několikrát získala Cenu Rudolfa Lábana a Cenu Zoltan Imreho. Představuje divadlo jako bezpečný prostor, kde mohou být jakákoli témata prozkoumávána do hloubky. Vždy se snaží posunout hranice performativního umění a otevřít nový prostor pro perspektivu a vyprávění skrývající se za tabuizovanými tématy a konvencemi: Ať už se jedná o radikální výzkum nahých těl v Dawn (2014), extrémní podmínky emocionálního a lingvistického vyjádření v Conditions of Being a Mortal (2015), nebo extatický proud vědomí mezi osobními příběhy a fragmenty současného společenského diskurzu v Grace (2016). V rámci festivalu Bazaar připravila Adrienn Hód také workshop pro tanečníky, který je postavený na choreografickém jazyce jejího souboru Hódworks.

Proběhne ve Studiu ALTA od 12. do 14. března.

Kolik lidských pocitů nebo stavů je „zakázáno“ a nesmějí se zveřejnit? Kde mohou naše zkušenosti a pocity zaznít bez cenzury, kde jsou zcela legitimní? Jen umění jim může udělit milost a poskytnout alibi. Na oltáři umění můžete dělat věci, které v reálném životě dělat nesmíte. Umění je tedy hra, alibi svobody.” - Adrienn Hód

BAZAAR 2019 | 14. – 18. 3. 2019

Bazaar Festival 2019 zahájí inscenace Grace mezinárodně uznávaného maďarského souboru Hodworks. Na programu je také sólová performance libanonské tanečnice Khouloud Yassine Hrdinové. Představí se dva projekty, které byly v minulých letech na festivalu uvedeny jako work-in-progress: PLI Viktora Černinského a Wonderful World mezinárodního uskupení Collective B. Jádrem festivalu bude opět Sobotní Bazaar - přehlídka právě vznikajících scénických a tanečních projektů. Sobotní večer ovládne excentrický performer a hudebník Ivo Dimchev s performance I-Cure. Festival uzavře představení Opojení a zlost německého souboru LIGNA, který v tomto interaktivním projektu divákům uštědří působivou lekci z dějin fašismu a autoritářských režimů. Po velkých ohlasech z minulého ročníku festival zopakuje čtyřdenní workshop Bushe Hartshorna nazvaný Poskytování a přijímání zpětné vazby, který je otevřen široké veřejnosti.

Bazaar jako místo hlučných debat a dialogu. Bazaar jako místo výměn a ne nákupů. Bazaar jako neřízené tržiště myšlenek, nápadů, barev a vůní z nejrůznějších koutů Evropy.

www.bazaarfestival.cz

Autor článku: Eliška Míkovcová

Bazaar Festival zahájí představení Grace maďarského souboru Hodworks

Zahraniční divadlo

18.02.2020

Händelova Agrippina překvapí nadčasovým tématem mocenských her i černým humorem

Bezohledná, ambiciózní, krutá a dominantní je Agrippina, hlavní postava příštího přenosu z Metropolitní opery. Prověřené dílo Georga Friedricha Händela vypráví o nezkrotné touze po moci, přičemž inscenace sira Davida McVicara podtrhuje jeho nadčasovost. V titulní roli opery Agrippina, která půjde do kin v přímém přenosu 29. února, exceluje mezzosopranistka Joyce DiDonato.

12.02.2020

Cyrano z Bergeracu v přímém přenosu NT Live

Také James McAvoy patří k filmovým hvězdám, které pravidelně vystupují na londýnském jevišti. Za posledních deset let se tam objevil čtyřikrát a pokaždé v režii provokativního Jamieho Lloyda. Ten spolu s „coolness“ dramatikem Martinem Crimpem francouzskou klasiku Edmonda Rostanda z konce 19. století Cyrano z Bergeracu radikálně zmodernizovali do odvážné, dech beroucí a duchaplné inscenace, která se rychle stala hitem přelomu roku i aktuální sezóny NT Live.

12.02.2020

Přímé přenosy z londýnského Royal Opera House tentokrát potěší příznivce moderního baletu

Přímé přenosy z londýnského Royal Opera House tentokrát potěší příznivce moderního baletu. Už 25. února budou na programu Violoncellistka a Tance ve skupinách. Zatímco v prvním případě jde o tvorbu mezinárodně vyhledávané Cathy Marston, druhá část programu má připomenout práci legendárního choreografa a Oscarem oceněného režiséra West Side Story Jeroma Robbinse.