20.12.2016 14:04

Bohové roní slzy v novém prostoru Divadla Jiřího Myrona

Druhým scénickým čtením a zároveň posledním příspěvkem k projektu Shakespeare Ostrava 2016, který celý výroční rok uzavírá, bude learovská variace britského dramatika Dennise Kellyho nazvaná Bohové roní slzy v režii čerstvé absolventky brněnské JAMU Terezy Říhové. Projekt je realizován v novém prostoru Divadla Jiřího Myrona – ve „Dvanáctce“.

Dennis Kelly je jedním z nejpopulárnějších současných britských dramatiků, u nás jsou známy především hry Láska a peníze či Sirotci. Za inscenaci jeho textu Rituální vražda Gorge Mastromase obdržel režisér Adam Svozil Cenu Marka Ravenhilla za rok 2015 – ta se uděluje nejlepší inscenaci v ČR poprvé uvedeného textu, který vznikl v posledních 10 letech před příslušným udělením ceny.
Hra Bohové roní slzy byla napsána v roce 2009 a poprvé ji v roce 2010 uvedla Royal Shakespeare Company v Hampstead Theatre v Londýně s Jeremym Ironsem v hlavní roli. V prosinci téhož roku byl text v překladu Dany Hábové představen i v České republice formou scénické skici Viktorie Čermákové, jež byla součástí cyklu 8@8 Divadla LETÍ.
Dennis Kelly přenáší generační mocenský konflikt do prostředí moderní rodinné firmy, nespokojí se však s posunem do naší každodenní současné reality, ale po vzoru Shakespeara rozehrává absurdně-imaginativní obraz vedoucí k všeobecné apokalypse. „Důvod, proč jsem vlastně napsal hru Bohové roní slzy, je, že když jsem napsal Lásku a peníze, chtěl jsem psát o lidech, co mají peníze a moc. Hra Láska a peníze vypovídá o tom, jak peníze a tato doba ovlivňují obyčejné lidi, jako jsem já nebo vy, spíš než ty, co je mají,“ říká v rozhovoru pro agenturu DILIA Dennis Kelly. „Takže Bohové roní slzy je hra o lidech, kteří mají moc a peníze, a o způsobu, jak tyto dvě věci využívají ve svůj prospěch,“ dodává Kelly.
Návštěva scénického čtení Bohové roní slzy vás může obohatit nejen o seznámení s textem jednoho z předních britských dramatiků, ale i s prostorem „Dvanáctky“, kde by měla v sezóně 2017/2018 vzniknout studiová scéna NDM.

Scénické čtení hry Bohové roní slzy se koná 22. prosince v 17 hodin ve „Dvanáctce“ (Čs. legií 12, vstup vedle předprodeje NDM).
V režii čerstvé absolventky brněnské JAMU Terezy Říhové se divákům v netradičním prostoru představí Izabela Firlová, Lucie Končoková, Robert Finta, Jan Fišar, David Janošek, Tomáš Jirman, Vít Roleček a Alena Sasínová-Polarczyk .

www.ndm.cz

Autor článku: Marcela Bednaříková

Bohové roní slzy v novém prostoru Divadla Jiřího Myrona

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.