22.01.2018 14:12

Cena Classic Prague Awards pro sbory Národního divadla

Sbor Národního divadla, Sbor Státní opery a Kühnův dětský sbor zvítězily v kategorii Vokální výkon. Ceny Classic Prague Awards byly v sobotu 20. ledna předány v přímém přenosu České televize v pražském Obecním domě. Večer moderoval ředitel České filharmonie David Mareček. Křišťálové trofeje určené předním českým hudebníkům a hudebním tělesům se udělovaly celkem v deseti kategoriích.

Sbor Národního divadla, Sbor Státní opery a Dětský Kühnův sbor získaly společným výkonem ocenění za koncertní provedení opery Hectora Berlioze „Faustovo prokletí“ 9. a 12. března 2017 v Národním divadle. Hudebně operu nastudoval hudební ředitel Opery Národního divadla Jaroslav Kyzlink. Jako Faust se představil renomovaný tenorista Pavel Černoch, v dalších rolích vystoupili: slovenský barytonista Daniel Čapkovič jako Mefisto, Markétou byla Stanislava Jirků a Branderem Pavel Švingr.

Podle Pavla Vaňka, šéfsbormistra Sboru Národního divadla byl projekt "Faust" skutečně velmi náročný: „Vzhledem k tomu, že se provedení zúčastnily oba sbory působící v Národním divadle, tj. Sbor Národního divadla i Státní opery, bylo velkou výzvou koordinovat ve společných zkouškách početné těleso přibližně sta zpěváků.“ Šlo totiž o spolupráci hned tří velkých sborových těles: kromě Sboru Národního divadla a Sboru Státní opery pod vedením šéfsbormistra Adolfa Melichara to byl i Kühnův dětský sbor pod vedením Jiřího Chvály.

„Během minulé sezony se Sbor Národního divadla a Sbor Stání opery spojily při dvou zcela výjimečných a velice náročných projektech. Jedním bylo provedení Faustova prokletí, druhým provedení opery Lohengrin,“ uvádí ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Silvie Hroncová. „Obojí mělo vynikající úroveň a tento výkon posunul obě tělesa ještě o stupínek výše. I proto si ocenění Classic Prague Awards nesmírně vážíme a máme z něj velkou radost.“ 

„Faustovo prokletí patří pochopitelně vzhledem k objemu sborového partu a jeho náročnosti k tzv. vrcholným sborovým operám,“ zdůrazňuje Vaněk. „Obzvláště pak pro velmi exponovanou mužskou část sboru, tzv. dvousborová technika, střídání výrazových ploch od lyrických až po velmi dramatické a jiná specifika, např. vypjaté vysoké i extrémně nízké polohy jednotlivých mužských hlasů.“
Kühnův dětský sbor patří od roku 1936 mezi stálé spolupracovníky Opery Národního divadla. V současné době zpívají "Kühňata" v Národním divadle například v inscenacích Carmen či Příhody lišky Bystroušky.

„Rozhodnutí zařadit tuto dramatickou legendu na náš repertoár bylo výsledkem relativně dlouhých rozhovorů a zvažování,“ řekl dirigent Jaroslav Kyzlink a dodal: „Vzhledem k mé obecné náklonnosti k vokálně instrumentálním opusům a faktu, že toto dílo ještě nebylo na jevišti Zlaté kapličky uvedeno, jsme se rozhodli právě pro tento klenot klasického romantismu.“  

https://www.narodni-divadlo.cz
http://www.classicpragueawards.cz

Autor článku: Převzato z: https://www.narodni-divadlo.cz/

Cena Classic Prague Awards pro sbory Národního divadla

Zprávy

22.01.2021

Konání přijímacích zkoušek na DAMU umožní antigenní testy

Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze se vzhledem k aktuální situaci rozhodla zřídit v prostorách školy pro účastníky přijímacích zkoušek na Katedru činoherního divadla místo antigenního testování na Covid-19.

21.01.2021

Podle ředitele Národního divadla jsou podmínky nového protiepidemického systému PES nereálné

Hrát pro pětinu hlediště a za podmínky povinného testování diváků je podle ředitele Národního divadla Jana Buriana za hranicí udržitelnosti. Existuje na tom podle něj shoda mezi řediteli většiny českých divadel a kulturních organizací. Zatím neoficiální nová tabulka opatření navázaných na protiepidemický systém počítá s tím, že ve čtvrtém stupni rizika by se mimo jiné i divadla mohla zaplnit z 20 procent kapacity, maximálně však 300 sedícími lidmi s negativním antigenním či PCR testem.

19.01.2021

Televize NAŽIVO uvedla 59 premiér, nyní mění koncept: od 20. ledna připravuje pořady pro další platformy

Televize NAŽIVO, kterou založily spřátelené soubory Cirk La Putyka, Jatka78 a společnost HEAVEN’S GATE režiséra Viktora Tauše v reakci na loňská vládní opatření zcela omezující uvádění živé kultury, mění po dvou měsících od spuštění svůj koncept. 20. ledna končí její terestrické vysílání v multiplexu 23 a O2 TV a dále bude vlastní pořady připravovat pro jiné kanály i televize.