09.07.2019 10:57

Činoherní studio města Ústí nad Labem ukončilo 47. divadelní sezónu

Divadelní festival v zahradě jako prolog sezóny, pět premiér ve velkém sále, dvě premiéry na studiové scéně, dvě scénická čtení v rámci cyklu Překročit hranice, několik účastí na prestižních divadelních festivalech, přes desítku zájezdových představení po českých divadlech, uvedení letní inscenace na hradě Střekově a tři derniéry. Takový je konečný účet 47. divadelní sezóny Činoherního studia, která začala v polovině srpna minulého roku a skončila teprve uplynulý víkend, zájezdovým uvedením Snu noci svatojánské na zámku v Jimlíně. Jak z tohoto výčtu vyplývá, jednalo se o sezónu, která na umělecký soubor i všechny ostatní složky divadla kladla nebývalé nároky – a minimálně v tomto ohledu naplnila vlastní název sezóny ‚Kdo s koho‘.

Premiéry sezóny – velká a studiová scéna:

První novinkou na repertoáru se stala světová premiéra hry Paškál, kterou Jarol Ostraval napsal přímo pro soubor Činoherního studia. Studiová scéna – tzv. Obejvák –, kde byl Paškál uveden, prošla v průběhu léta 2018 rekonstrukcí, která měla přispět k většímu komfortu diváků i účinkujících. Režie Paškálu se ujal někdejší umělecký šéf Činoherního studia Jiří Pokorný.

V polovině října – a v rámci festivalu KULT – proběhla premiéra adaptace románu Witolda Gombrowicze Pornografie. Režisér David Šiktanc oslovil téměř identický inscenační tým, s nímž před dvěma lety, tehdy ještě pohostinsky, pracoval na Homo Faber. Pornografie se tak stala druhým dílem středoevropské románové trilogie, kterou v příští sezóně uzavře Stepní vlk Hermanna Hesseho.

Třetí premiéru sezóny byla adaptace lužicko-srbské pověsti Čarodějův učeň, kterou sepsal Otfried Preußler. Režisér Jan Holec se svým inscenačním týmem vsadil na originální a dynamickou vizuální podobu inscenace. Prvního uvedení se tento pohádkový příběh s hororovými prvky dočkal na konci listopadu loňského roku.

Dalším titulem byla komedie Pan Kolpert německého dramatika Davida Gieselmanna. Podruhé v sezóně se režie ujal David Šiktanc, v té době už čerstvý umělecký šéf. „Temné, místy až morbidní komedie mají na repertoáru Činoherního studia svou tradici. Sám jsem chtěl udělat titul, který by byl divácký a zároveň by artikuloval jasné téma – jak se to v době jeho šéfování dařilo Filipovi Nuckollsovi,“ prohlásil v době uvedení David Šiktanc.

V březnu letošního roku měla světovou premiéru další původní česká hra, Poslední kšeft Jiřího A. Trnky. Koprodukční inscenaci Činoherního studia a plzeňského Divadla J. K. Tyla nastudovala umělecká šéfka plzeňské činohry Natália Deáková. Z plzeňského souboru byli do inscenace obsazeni Klára Krejsová a Jan Holík, kteří byli v minulosti, stejně jako Natália Deáková, členy Činoherního studia. Určitou pikantností je alternace Vladimíra Čepka a Jiřího Trnky, tedy bývalého a současného ředitele ČS, ve vedlejší roli Klause.

V české premiéře uvedl začátkem dubna Činoherák hru amerického autora Kennetha Lonergana pojmenovanou Lobby Hero. Režie se zhostil Jan Prušinovský, významný český filmový režisér, v současné době podepsaný i pod populární seriál Most! Jeho inscenace představila vůbec poprvé Kennetha Lonergana českému publika – a zároveň nabídla zajímavou konfrontaci v obsazení, kdy se letití členové souboru, Jan Jankovský a Kryštof Rímský, setkali s jeho novými posilami Zuzanou Truplovou a Petrem Uhlíkem. Pro Jana Jankovského to byla poslední role, kterou nazkoušel v rámci svého angažmá, jež se ke konci sezóny rozhodl ukončit.

Ve spolupráci s ukrajinským divadlem Lesia Ukrainka ve Lvově zahájilo Činoherní studio projekt Dialog bez hranic. Impulsem k němu byla iniciativa Adama Ernesta, který se s kolektivem ukrajinského divadla zná z doby svých studií na DAMU. Jeho tuzemským vyústěním byla premiéra hry ukrajinské autorky Anastasii Kosodii Ministerstvo školství a vědy Ukrajina. Do studiové scény Obejvák ji připravila Hana Marvanová, která s Činoherním studiem režijně spolupracovala už na scénickém čtení Maso v plechovce. Ukrajinská scéna v rámci projektu Dialog bez hranic paralelně zinscenovala text mladé české dramatičky Moniky Kaňové Lidi. Ten se umístil na třetím místě v rámci Anonymní dramatické soutěže agentury Aura-Pont. V říjnu tohoto roku se inscenace představí i ústeckým divákům, stane se součástí programu divadelního Festivalu KULT.

Stalo se už tradicí, že poslední premiéra sezóny se koná mimo budovu Činoherního studia. Tento rok byla na hradě Střekov uvedena veselohra Williama Shakespeara Sen noci svatojánské v režii Filipa Nuckollse. V září bude inscenace, jejíž střekovské reprízy byly dlouho dopředu vyprodané, přenesena do Činoherního studia a stane se pevnou součástí repertoáru.

Premiéry sezóny – projekt Překročit hranice:

Třetím a posledním rokem pokračoval projekt Překročit hranice, jenž si vytkl za cíl uvádět ve formě scénického čtení a v české premiéře texty současných německo-jazyčných autorů. Texty překládali, jako v předešlých letech, studenti Katedry germanistiky Filozofické fakulty ústecké Univerzity J. E. Purkyně a na scénické podobě se podíleli studenti pražské DAMU. V letošní sezóně byly ústeckému publiku představeny hry Spojené národy a Prsten. Obě scénická čtení byla realizována v Obejváku. Smyslem projektu je mimo jiné seznámit studenty vysokých uměleckých škol se zázemím a provozem profesionálního divadla.

Hru Spojené národy rakouského dramatika Clemense J. Setse režírovala Nina Jacques, tehdy studentka KALD DAMU, dnes dramaturgyně Národního divadla v Praze. Inscenaci Prsten německého pastora Christiana Lehnerta připravil režisér Josef Doležal, student KČD DAMU.

Festivaly:

Prvním festivalem sezóny byla přehlídka Young for Young v Městském divadle Most. Činoherní studio tam svou tvorbu prezentovalo dvěma inscenacemi pro děti a mládež – adaptací kultovního románu Raye Bradburyho 451 stupňů Fahrenheita a pohádkovým příběhem Astrid Lindgrenové Ronja, dcera loupežníka. Na počátku roku 2019 obdrželo divadlo pozvání do výběrového programu Grand festivalu smíchu v pardubickém městském divadle s komedií Děkujeme, že zde kouříte. S nástupem roku 2019 jsou spojeny i účasti na dvou festivalech, které organizuje pražské Divadlo v Dlouhé, na přehlídce Dítě v Dlouhé to byla inscenace Čarodějův učeň, na Festivalu 13+ zas dystopické sci-fi 451 stupňů Fahrenheita. Opětovné pozvání pro Činoherní studio přišlo i z Brna a to na tamější prestižní festival Divadelní svět Brno, po úspěšné loňské reprezentaci tam ústecký soubor zahrál legendami opředeného Čarodějova učně a to rovnou v nejstarším českém divadelním sále, v brněnské Rudutě. Na přelomu května a června se v Ostravě konala další prestižní divadelní přehlídka Dream Factory Ostrava, stejně jako loni ani v ročníku 2019 nechybělo Činoherní studio a program festivalu doplnilo komedií Pan Kolpert, kterou zahrálo v Divadle Petra Bezruče. Na sklonku srpna divadlo čeká ještě účast na přehlídce Artu kus Festival v Trutnově, kde v derniéře zahraje lesnický thriller Ticho po pěšině.

Zájezdová představení:

V průběhu sezóny Činoherní studio odehrálo i desítky zájezdových představení na divadelních scénách po celé republice. Ať už to bylo tradiční hostování v pražských divadlech, tak i na na dalších místech zemí českých. Největší počet ústeckých inscenací hostilo pražské Divadlo v Celetné (Pazour, Pornografie, Čarodějův učeň, Poslední kšeft, Lidojedi). Převážně dětská představení Činoherák odehrál ve Švandově divadle (Děti z Bullerbynu, Ronja, dcera loupežníka, Pinocchio). Významnými hostitelskými destinacemi byly scény Městského divadla v Děčíně, Divadla Oskara Nedbala v Táboře a Městského divadlo v Teplicích.

Derniéry sezóny:

V průběhu 47. sezóny se derniéry dočkaly inscenace Život je krásnej autora Karla Františka Tománka, Pazour britského dramatika Howarda Barkera a Děti z Bullerbynu spisovatelky Astrid Lindgrenové. Naposledy, v jeden den a na třech různých místech, měli diváci možnost shlédnout trilogii Jindřich VI. Williama Shakespeara. Derniéry jednotlivých dílů se postupně odehrály v klubu Tukan, v evangelickém Červeném kostele a na prknech Činoherního studia. V rámci srpnové Divadelní zahrady se také rozloučíme s autorskou inscenací Ticho po pěšině.

Personální změny:

S nástupem roku 2019 a po přátelské dohodě vystřídal na pozici uměleckého šéfa Jana Plouhara David Šiktanc, do té doby kmenový režisér Činoherního studia. Od ledna roku 2019 se stala členkou hereckého souboru Zuzana Truplová, která do Činoherního studia přišla z ostravské Komorní scény Aréna. Krátce po svém nástupu do Ústí byla v Cenách divadelní kritiky nominována na Talent roku. S koncem sezóny herecký soubor opustí Anna Kratochvílová, Václav Hanzl a po dlouhých letech a na vlastní žádost také Jan Jankovský. Od začátku příští sezóny se novými členy hereckého ansámblu stanou Andrea Berecková a Petr Uhlík.

Festival Divadelní zahrada:

Už čtvrtým rokem pořádá Činoherní studio přehlídku Divadelní zahrada. V Ústí nad Labem se jedná o první divadelní festival v týdenním formátu odehrávající se pod širým nebem.  Festival nejen o Shakespearovi umístěný v romantickém lesoparku prvorepublikové Wolfrumovy vily patřící Českému rozhlasu Sever si za dobu své existence našel své věrné diváky a bývá pravidelně vyprodán. Letošní ročník Divadelní zahrady se už tradičně uskuteční předposlední srpnový týden. Po šest za sebou jdoucích dní zde najde prostor pět her z repertoáru ústecké činoherní scény (Sen noci svatojánské, Ronja, dcera loupežníka, Zkrocení zlé ženy, Ticho po pěšině a Benefice aneb Zachraň svého Afričana) a na závěr festivalu inscenace Obludov, malostranského A studiu Rubín.

Seznam premiér 47. sezóny (2018/2019):

Jarol Ostraval: Paškál (režie: Jiří Pokorný) – 28. 9. 2019
Witold Gombrowicz: Pornografie (režie: David Šiktanc) – 12. 10. 2018
Clemens J. Setz: Spojené národy (režie: Nina Jacques) – 29. 10. 2018
Otfried Preußler: Čarodějův učeň (režie: Jan Holec) – 30. 11. 2018
David Gieselmann: Pan Kolpert (režie: David Šiktanc) – 22. 2. 2019
Christian Lehnert: Prsten (režie: Josef Doležal) – 8. 3. 2019
Jiří A. Trnka: Poslední kšeft (režie: Natália Deáková) – 9. 3. 2019
Kenneth Lonergan: Lobby Hero (režie: Jan Prušinovský) – 12. 4. 2019
Anastasiia Kosodii: Ministerstvo školství a vědy Ukrajina (režie: Hana Marvanová) – 19. 4. 2019
William Shakespeare: Sen noci svatojánské (režie: Filip Nuckolls) – 27. 6. 2019

https://www.cinoherak.cz/

Autor článku: Petr Kuneš

Činoherní studio města Ústí nad Labem ukončilo 47. divadelní sezónu

Inscenace

25.04.2024

Východočeské divadlo Pardubice pokřtí CD muzikálu Makropulos musical

Východočeské divadlo před téměř dvěma lety uvedlo světovou premiéru muzikálu Makropulos musical z autorské dílny Petra Abrahama, Ondřeje Soukupa a Gabriely Osvaldové. Novou adaptaci známého dramatu o touze po věčném mládí režíroval Petr Novotný, jenž se současně skrývá i pod pseudonymem tvůrce libreta Petra Abrahama. Čapkova Věc Makropulos v muzikálovém hávu slaví úspěchy nejen u diváků, kteří ji v anketě o nejoblíbenější inscenace VČD roku 2023 vynesli až na první příčku, oceňuje ji rovněž odborná kritika – muzikálová porota Cen Thálie zařadila Petru Janečkovou, představitelku hlavní role Emile Marty, do užší nominace na Cenu Thálie 2023 v oboru muzikál, opereta a jiný hudebně-dramatický žánr.

25.04.2024

Květnové tipy z Divadla Viola: Vděk, Hodina diplomacie, Vyžeňte lvy!, Skorpios na obzoru, Hugo Haas a Adina Mandlová

Aktuální divadelní sezóna zvolna spěje k závěru, takže je ta správná chvíle vydat se ještě před prázdninami na některou z repríz úspěšných inscenací v Divadle Viola na Národní třídě. Úsměvný i dojemný příběh Michelle, pro níž se řeč stává stále větším bludištěm, je na programu 7. a 10. května od 20 hodin. V hlavních rolích divadelní adaptace novely proslulé francouzské prozaičky Delphine de Vigan Vděk excelují Klára Cibulková, Anna Kameníková a Ladislav Hampl.

25.04.2024

Slovácké divadlo uvede v premiéře napínavé drama s prvky černého humoru Hostina dravců

Slovácké divadlo v sobotu čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil emeritní ředitel slovácké scény a režisérská legenda Igor Stránský. Divákům představí napínavé drama s prvky černého humoru Hostina dravců, kterou napsali francouzští autoři Vaché Katcha a Julien Sibre.