14.04.2023 12:43

Činohra Národního divadla Brno uvede hru Arthura Schnitzlera Anatol

Šest příběhů věčného hledače opravdové lásky, šest vztahů, kterým chybí happyend. Jeden důvod, proč lásku začít, šest důvodů, proč ji ukončit. Humoristické drama Anatol bude mít premiéru v pátek 21. dubna v divadle Reduta.

Vídeňský lékař Arthur Schnitzler napsal svou prvotinu před 130 lety. Obsahuje několik příběhů o lehkomyslném, mladém, trochu melancholickém mladíkovi, který má zálibu v seznamování. Neúnavně hledá tu pravou lásku. A ať se divák ocitne na začátku či na konci vztahu, dá se tušit, že žádná z dam nebude ta osudová.

Tvůrci se rozhodli představit cyklus složený ze šesti příběhů. V každém se představí jiný typ ženy, a také Anatol bude řešit jinou vztahovou zápletku. O dívky se spravedlivě podělí 3 herečky – Zuzana Černá, Tereza Groszmannová a Isabela Smečka.

Režisér Peter Gábor se potkal s Arthurem Schnitzlerem hned na počátku své režisérské kariéry v Slovenském komorném divadle v Martině. Rej způsobil jak ve Vídni koncem 19. století, tak na začátku devadesátých let 20. století v Martině značný poprask. Zabývá se sexuálním chováním různých společenských vrstev.

Hra Anatol je naproti tomu více autobiografická (koneckonců i jméno hlavního hrdiny je autorův pseudonym z mládí) a v dramatických miniaturách Schnitzler nabízí různé pohledy na vztah mezi mužem a ženou. „Při zkoušení jsme s herci nabyli dojmu, že existují témata, která jsou stále živá a aktuální. Málokdy se například dokážeme odstřihnout od minulosti a zatahujeme do vztahu věci z minulosti, které ho mohou narušit. Zabýváme se otázkami, kde končí pravda a začíná lež, co vše už lze považovat za nevěru či zda má existovat dopředu mezi milenci dohoda o tom, jak se zachovat, když jeden z nich pochybí,“ nastiňuje aktuálnost hry Peter Gábor.

Sám autor Arthur Schnitzler byl podobně jako Anatol plný paradoxů. Od žen vyžadoval naprostou oddanost, sám se rozhodně na uzdě nedržel a do svého deníku si pečlivě zapisoval všechny zálety. Včetně počtu orgasmů.

Ač byl váženým vídeňským lékařem, rád veřejnost skrze své povídky a zejména hry šokoval. Kritizoval pokrytectví systému a společnosti, přitom sám – např. ve sféře milostných vztahů, pokrytecky žil,“ přibližuje dramatikovu osobnost dramaturgyně Hana Hložková.

Zápletky v jednotlivých aktovkách jsou záměrně jednoduché až banální, jde o jakési ‚univerzální situace ze života‘. Jejich prostřednictvím pak můžeme s odstupem sledovat stereotypy ve vztazích mužů a žen, které přetrvaly do současnosti, a tudíž už nejsou jen otázkou pouze heterosexuálních párů. Anatol navenek působí jako konverzační komedie, ale ve hře je výrazná psychoanalytická linka, která diváka vtahuje do myšlení člověka, jenž se užírá a věčně pochybuje o sobě samém, a tím pádem i o ostatních,“ vysvětluje Hana Hložková důvod, proč se Činohra Národního divadla Brno rozhodla inscenovat cyklus Anatol.

Hlavního hrdinu hraje Vojtěch Blahuta. Ten účinkuje i v předchozí inscenaci Petera Gábora v divadle Reduta. V úspěšné Mirandolíně. A podobně jako Goldoniho hostinská má i on, jako Anatol, naprostý přehled ve svých mileneckých poměrech. „Každá z mých partnerek je tak výstřední a kolegyně je hrají tak zábavně exponovaně, že si až říkám, jestli je Anatol normální, když si namlouvá tak šílené ženy,“ vysvětluje s úsměvem, proč se mu jeho divadelní milenky nepletou. A už vážněji dodává: „Anatol není jen sběratel milostných románků. On každému vztahu věří, přikládá mu velkou váhu a nikdy by si nepřiznal, že měl vztah s někým, kdo to celé bral jen jako příjemné zpestření. Na to má příliš velké ego.“

Scéna Michala Syrového umožňuje velkou variabilitu prostředí a zároveň dodává hře lascivní atmosféru. Na její části jsou promítané projekce, které vytvořila Rebeka Kopkáš Uličná. Důležitou složku inscenace je hudba Maria Buzziho a také náročné pěvecké party hereček. Výrazné, stylizované kostýmy navrhl Tomáš Kypta.

Anatol stále a zoufale hledá tu nejvhodnější partnerku pro život. Ale jeho egoistické nahlížení na vztahy mu vytváří zmatky v hodnotách. Očekáváné postoje a chování partnerek jsou zcela odlišné od toho, co do vztahu přináší on. Nevěru, lež a přetvářku,“ popisuje základní vznik konfliktů v šesti Anatolových příbězích jejich režisér Peter Gábor.

Premiéra 21. dubna 2023 v divadle Reduta.

www.ndbrno.cz

Autor článku: Petr Tlustý, foto: Bára Bachanová