10.01.2022 14:54

Cirkopolis zahájí novinka nejpopulárnějšího žongléra současnosti Wese Pedena

Po loňském #cirkusuzasklem a letní outdoorové verzi přináší 9. ročník mezinárodního festivalu nového cirkusu Cirkopolis nabitý program plný zahraničních i domácích umělců. O zahájení festivalu se postará nejpopulárnější žonglér současnosti a držitel nespočtu žonglérských světových rekordů Wes Peden, který ohýbá veškerá divadelní pravidla a předvádí nejnáročnější žonglování, jaké bylo na jevišti provedeno. Na scénu Cirkopolisu se vrací výrazná osobnost nového cirkusu Alexander Vantournhout a přiveze svérázný akrobatický tanec dvou mužů, během kterého performeři vystavují svá těla bez jakýchkoliv příkras. Multidisciplinární umělec Claudio Stellato přemění divadelní jeviště ve staveniště. Fyzické úsilí, které je pro řemeslníky běžné, ho dovede až na hranici samotného vyčerpání.

„Po dvou letech se vracíme na scénu Paláce Akropolis, divadla Ponec a nově do prostoru NoD. I tentokrát zveme provokativní tvůrce, kteří balancují na hraně žánru. Letošní program zahájí skutečná legenda, asi největší žonglérský influencer současnosti, Wes Peden. Je to pozdní vánoční dárek pro všechny milovníky žongláže, protože čeští diváci jsou prvním mezinárodním publikem, který tuto horkou novinku uvidí. Mám radost, že se nám po třech letech vyjednávání podaří v Praze uvést ikonické tvůrce současné belgické scény Alexandera Vantournhouta a Claudia Stellata. Čekají nás i tři české produkce. Velkou radost mi udělal v roce 2021 projekt Voyerky Cirkusu TeTy, který velmi citlivým a milým způsobem pracuje s tématem mateřství. Těším se, že konečně uvedeme žongléra Filipa Zahradnického v klasickém divadelním formátu,říká Šárka Maršíková, ředitelka Cirkopolis.

Devátý ročník Cirkopolis odstartuje držitel několika světových žonglérských rekordů, umělec, který byl devětkrát zvolen nejpopulárnějším žonglérem na světě. Komplexní a hravý žonglérský styl mu vynesl ocenění od Mezinárodní žonglérské asociace a festivalu Cirque de Demain. Wes Peden, americký performer žijící ve Švédsku, se řadí mezi nejinovativnější žongléry vůbec. Uchvátil svým vystoupení diváky ve více jak 25 zemí od Tokia po Broadway, dokonce i švédský královský pár. Peden přiveze do Prahy nové představení Rollercoaster, které bude mít premiéru před domácím publikem těsně před pražským uvedením. Za pomoci obrovských nafukovacích konstrukcí a doprovodu zkreslených zvuků z atrakce zábavního parku předvede originální triky inspirované horskými dráhami. Diváky tak čeká nejen mezinárodní premiéra, ale především hodina nefalšované radosti z žonglérského umění.

Na festival se již potřetí vrací belgický akrobat a choreograf Alexander Vantournhout. Spolu s performerem Axelem Guérinem prožijí v představení Through the Grapevine svérázný akrobatický tanec dvou mužů, během kterého ukazují těla v ryzí formě. Atletické postavy vystavují zatěžkávacím zkouškám, hledají slabé a silné stránky vlastní konstituce a zkouší kinetický potenciál fyzických omezení. S velkým úsilím a soustředěním hledají vyváženost, rovnováhu a harmonii, a přitom se nevyhýbají humoru. Možnosti a schopnosti lidského těla jsou témata, která se prolínají celou Vantournhoutovou tvorbou.

Italsko-belgický multidisciplinární umělec, původně žonglér a akrobat Claudio Stellato, který se dlouhodobě zajímá o nové vztahy mezi tělem a hmotou, přiváží v představení Work kutilskou dílnu. V ní tentokrát zkoumá vztah mezi tělem, materiálem a nářadím. Na jednom místě kombinuje hřebíky, kusy dřeva, barvy, několik nástrojů i každodenní řemeslnická gesta, která se s nimi pojí. Rutinní způsob řemeslnické práce vyžaduje fyzické úsilí, které žene Stellato až na hranu vyčerpání a dovádí ho k absurdním výsledkům.

Na programu festivalu je i dvojpředstavení dvou francouzských uskupení. Instante je performance cirkusového umělce a tanečníka Juana Ignacia Tuly ze souboru Compagnie 7Bis, který v ní zkoumá možnosti kovové obruče (cyr wheel). Tulu charakterizuje unikátní způsob manipulace s obřím kruhem, během kterého akrobatickým pohybem a vlastní vahou roztáčí kruh až do stavu vyčerpání těla. Svádí boj o přežití.

Akrobatické představení Tricot souboru Kirn Compagnie si pohrává s myšlenkou vztahu bratrských dvojčat. Lucas a Théo Enriquez sdílejí pódium s nekonečnou radostí a humorem. Jejich úžasně plynulé a překvapivé představení zaujme výjimečným zkoumáním těl, kvalitou pohybu a rytmem, které nemá obdoby.

Českou novocirkusovou scénu reprezentují tři představení. Experimentální projekt Voyerky pro osm žen a jejich děti uvede soubor Cirkus TeTy, který v loňském roce oslavil deset let působení. Synergií pohybového divadla, nového cirkusu a tance vzniká osobní zpověď žen, matek i nematek, které jsou nuceny společností postavit se k tématu mateřství. Diváci jsou součástí reálné situace, během které performerky interagují se svými dětmi ve věku od několika měsíců až šesti let. Samotná účast dětí podněcuje nepředvídatelnost a originálnost každého uvedení.

Premiéru žonglérské performance Collection of Sceptical Pleasures umělce Filipa Zahradnického mohli vidět diváci Cirkopolisu online v loňském roce. Nyní dostanou šanci vidět ji znovu, naživo a v komorním prostředí Paláce Akropolis. Tématem inscenace je chtíč vlastnit, rozvíjet své bohatství a přitom neustále hledat, co bohatství vlastně je. Představuje skeptický pohled na svět, jež navádí člověka dělat věci, které by jindy nezkusil. Skrze manipulaci s objekty a žonglování staví energické choreografie s originálními prvky vytvářejícími vizuálně atraktivní celek. Zahradnický je výraznou žonglérskou osobností české nové scény.

Pro závěrečný večer organizátoři festivalu oslovili závěsnou akrobatku a autorku Elišku Brtnickou, která si přizvala ke spolupráci žongléra Filipa Zahradnického a závěsnou akrobatku Alžbětu Tichou. Site specific představení Thin Skin vzniká přímo pro festival a se uskuteční v tomto formátu jen jednou a pouze v Paláci Akropolis.

Festival Cirkopolis se uskuteční od 13. do 18. února v pražském Paláci Akropolis, Divadle Ponec a v experimentálním prostoru NoD. Vstupenky na jednotlivá představení jsou již k dostání na webových stránkách.

Autor článku: Adéla Brabcová