20.09.2018 13:17

Čtrnáctá sezóna Divadla LETÍ přinese inscenaci o evropských lobbistech i unikátní imerzivní projekt o uprchlících z vesmíru

Pražské nezávislé Divadlo LETÍ zahájilo letos v září svou již čtrnáctou sezónu, a to třetím ročníkem festivalu Antická Štvanice, který uvedlo v koprodukci se se spřáteleným souborem Tygr v tísni v plenéru nedaleko VILY Štvanice.  Slavnostní uvedení hned dvou her – Konec Faidry Mariny Carr a Prosebnice Anny Saavedry - bylo ale pouhým začátkem sezóny, kterou divadlo chystá.

Na první polovinu sezóny si pražské Divadlo LETÍ nachystalo především několik nových dílů oblíbeného cyklu 8@8. V říjnu to bude bláznivá satira na svět divadla a filmu The Making OfNory Abdel-Maksoud, autorky a herečky spojené s úspěšnou berlínskou scénou Maxim Gorki Theater. Režie se ujme s LETÍ pravidelně spolupracující Natália Deáková.

V listopadu se LETÍ bude věnovat autorům z prestižního katalogu Fabulamundi – Beyond Borders. Hned na začátku měsíce uvede texty vzniklé v rámci Překladatelské dílny agentury DILIA 2018. Tentokrát to budou překlady her současných rumunských autorů v režii Kashi Jandáčkové, mladé režisérky, která s LETÍ již dvakrát spolupracovala. Na konci téhož měsíce čekají LETÍ ještě další dvě scénické skicy, tentokrát připravované ve spolupráci s Pražským divadelním festivalem německého jazyka. Budou to texty rakouské autorky českého původu, Miloslavy Svolikové, a shooting star současné německé dramatiky, Bonna Parka pod taktovkou nejmladší režisérské generace, Lindy Duškové a Adama Skaly.

Na začátku nového kalendářního roku pak Divadlo LETÍ naváže na spolupráci s jedním z nejtalentovanějších mladých režisérů u nás Adamem Svozilem, který bude podepsán  pod první premiérou sezóny, inscenací textu mezinárodně oceňované Alexandry Badey - Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách. Volbu velmi aktuální a provokativní hry o lobbismu v evropských veřejných zakázkách, vysvětluje dramaturgyně Divadla LETÍ, Marie Špalová: „Adam Svozil patří k režisérům, kteří dokáží převést postdramatické texty do svébytné, smysluplné, zábavné a zároveň apelativní jevištní podoby. Alexandra Badea, autorka slavící úspěchy po celé Evropě, mj. ve Vídni, Paříži či Bukurešti, v Čechách však dosud neznámá, je proto ideální volbou. Forma a témata, která ve své hře akcentuje, nám umožní další dobrodružné zkoumání možností, jak na divadle vyprávět příběh.“I tato inscenace proběhne v rámci projektu Fabulamundi – Beyond Borders.

Druhou premiérou roku 2019 bude na sklonku sezóny očekáváný mezinárodní koprodukční projekt CAMPQ, který je ve stádiu příprav již od jara 2017. Imerzivní inscenace, která je unikátní nejen svým rozsahem a tím, že se stala hlavní českou expozicí prestižního Pražského Quadriennale, je především první koprodukcí svého druhu v českém divadelním prostředí. Kromě Divadla LETÍ a souboru Tygr v tísni, se na ní totiž podílí i dva soubory progresivního regionálního domu -  Jihočeského divadla České Budějovice. Na scénáři spolupracují čeští autoři David Košťák a Marie Nováková s katalánskými autory Claudií Cedó a Joanem Yago.

Každý ze čtyř autorů zpracovává mytologii a příběh jedné mimozemské civilizace, která hledá útočiště před gigantickou ekologickou katastrofou a přistane na naší planetě. Do textu se tak promítají čtyři velmi rozdílné poetiky, jejichž pronikání přirozeně vytváří kulturní střet, který tak divákům umožní skutečně se ocitnout nejen v jednom fiktivním uprchlickém táboře, ale zblízka v něm zažít vzájemnou interakci několika civilizací,“ přibližuje vznik textu dramaturg Divadla LETÍ a zároveň jeden z autorů, David Košťák.

Divadlo LETÍ v této sezóně dále pokračuje v participaci na mezinárodním projektu Fabulamundi, jehož členem se stalo před rokem. Cílem této mezinárodní sítě je podpora současné dramatiky a cirkulace textů po Evropě, díky němu tedy LETÍ může inscenovat texty participujících předních evropských dramatiků. V září 2020 projekt vyvrcholí velkým festivalem současné dramatiky.

Kromě toho LETÍ pokračuje v reprízování svých inscenací, na repertoár se vrací například úspěšná inscenace A pak přišla Mirna, která se z provozních důvodů od jara 2018 neuváděla.LETÍ bude vedle pravidelné dramaturgie a dalších dílů 8@8 pokračovat také v dalších projektech, jež umožňují poukazovat na nejnovější trendy v současné dramatice, ať už je to oblíbený projekt Večeře s novou hrou, rezidenční program pro české i zahraniční autory nebo udílení Ceny Marka Ravenhilla.

Alexandra Badea: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách

Vždycky snil o tom, že se stane popelářem nebo astronautem, a stal se lobbistou. Jeho první úkol? Se-me-na. Semena (závislá na určitých hnojivech a pesticidech) - jak tuhle věc převléct na veřejný zájem? V hlavě mu pulzují dvě slova: uniformizace a simplifikace! A kampaň, něco ve stylu: Vítejte ve světě pesticidů: bdíme nad vaší budoucností! Vzestup a vzestup evropského agrolobbisty podle hvězdy současné francouzské dramatiky s rumunskými kořeny Alexandry Badey.

Režie: Adam Svozil
Dramaturgie: Marie Špalová
Výprava: Anna Brotánková
Hrají: Nataša Mikulová, Michal Bednář a další

Premiéra v únoru 2019

Claudia Cedó, Joan Yago, Marie Nováková a David Košťák: CAMPQ

Unikátní imerzivní inscenace při příležitosti 14. ročníku Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru. CAMPQ je jeden z mnoha táborů, v němž své útočiště našli příchozí z jiných planet: tajemné Fénické ženy, přeživší civilizace technicky pokročilých Zeyris a zvířecích Attas, jež i na planetě Zemi nepřestávají uctívat svoji královnu. Mají právo na místo mezi námi? Je jejich integrace v našich možnostech? Na tyto otázky bude mít divák možnost hledat odpovědi během téměř osmihodinové návštěvy dne otevřených dveří unikátního adaptačního tábora.

Režie: M. Schlegelová, I. K. Kubák, P. Hašek, T. Loužný

Premiéra v červnu 2019

www.divadlo-leti.cz, www.vilastvanice.cz

Autor článku: Karolína Macáková

Čtrnáctá sezóna Divadla LETÍ přinese inscenaci o evropských lobbistech i unikátní imerzivní projekt o uprchlících z vesmíru

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.