24.10.2012 13:57

Debata s muzikologem Milošem Štědroněm o opeře Káťa Kabanová

Fenomén Miloš Štědroň opět v Ostravě
30. října 2012, Antikvariát a klub Fiducia v 18.00 hodin

Po strhující debatě o Janáčkově Věci Makropulos jste zváni na další, neméně vášnivý večer s muzikologem Milošem Štědroněm, tentokrát zaměřený na operu Káťa Kabanová. Za případné odklonění Miloše Štědroně od tématu zodpovídá režisér Jiří Nekvasil, který bude večerem provázet.

Debata se koná jako doprovodný program k uvedení inscenace opery Káťa Kabanová Leoše Janáčka (premiéra 15. listopadu 2012, režie Jiří Nekvasil), kterou Národní divadlo moravskoslezské uvádí v rámci řady Operní hity 20. století.

Prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc. (1942) vystudoval muzikologii a bohemistiku na FF UJEP (nyní Masarykova univerzita) a skladbu, experimentální a elektroakustickou hudbu na JAMU. Vzdělání si doplnil studijními pobyty v Darmstadtu, Belgii, Holandsku, Mnichově a ve Vídni. Díky dlouholeté spolupráci s divadelními soubory, zvláště pak s Divadlem Husa na provázku, se mu podařilo najít jednu z možných cest k soudobému tvaru hudebního divadla. Ve svých teoretických pracích se zabývá dílem Leoše Janáčka, Josefa Berga a interpretací staré hudby (renesance, manýrismus, baroko). Ve vlastní tvorbě využívá techniku koláže, jazzové prvky, píše pro rozhlas, televizi a divadlo. Je autorem řady orchestrálních děl, skladeb komorních a vokálních, hudby jazzové, filmové (Balada pro banditu, 1978) a scénické, zvláště pro Divadlo Husa na provázku – k těm posledním provázkovským patří inscenace, kterou Miloš Štědroň napsal společně s Milan Uhdem, Leoš aneb Tvá nejvěrnější v režii Vladimíra Morávka (premiéra 11. 11. 2011).

Jiří Nekvasil (1962) absolvoval studium operní režie na hudební fakultě AMU. V divadle režíroval přes osmdesát převážně operních inscenací. Přes široký stylový rozsah inscenovaného repertoáru je v centru jeho zájmu především hudba dvacátého století a soudobá tvorba.  Z janáčkovských titulů režíroval Její pastorkyni (Dublin, Riga, Praha - Národní divadlo, Catania), Příhody lišky Bystroušky (Trier, Buenos Aires), Výlety páně Broučkovy (Praha - Národní divadlo) a pro Národní divadlo moravskoslezské připravuje Káťu Kabanovou. Je spoluautorem a režisérem opery Zítra se bude..., kterou napsal spolu s Alešem Březinou pro pěvkyni Soňu Červenou (uvedena na scéně ND – v Divadle Kolowrat v roce 2008, v anketě Divadelních novin a Cen Alfréda Radoka vyhodnocena jako Operní inscenace roku 2008). Jeho filmová zpracování děl B. Martinů Podivuhodný let a Slzy nože byly oceněny hlavní cenou na festivalu Zlatá Praha 1999 a v roce 1999 na Festivalu Screening Stage Arts Prize hlavní cenou a cenou za nejoriginálnější způsob režie. Od 1. 1. 2010 je ředitelem Národního divadla moravskoslezského.

Autor článku: Viola Kučerová

Debata s muzikologem Milošem Štědroněm o opeře Káťa Kabanová