16.05.2014 12:09

Dechberoucí dílo dvou baletních mistrů na jedné scéně a v jednom večeru. Pařížská opera představí Balanchineův Křišťálový palác a Millepiedovu adaptaci baletu Daphnis a Chloé

Přímý kino přenos komponovaného baletního večera z Pařížské opery svede na scénu dohromady mistrovská díla dvou baletních ikon, které působily v New York City Ballet – učitele a spoluzakladatele newyorského souboru Georgea Balanchineho a jednoho z pozdějších členů Benjamina Millepieda. Večer bude navíc prodchnut ryzím duchem francouzské hudební tradice. Návštěvníci pražského kina Světozor zhlédnou 3. června v rámci jednoho představení jednak Balanchineovu dávnou a mimořádnou první práci pro pařížský baletní soubor s názvem Le Palais de Cristal (Křišťálový palác), k níž jako hudební podklad použil Bizetovu ranou Symfonii C dur, jednak Millepiedovu uhrančivou adaptaci Ravelovy „choreografické symfonie“ Daphnis a Chloé. Spojení dvou výsostných francouzských skladatelů a dvou výjimečných baletních mistrů slibuje umělecký zážitek, díky němuž má právě Pařížský balet pověst jedné z nejlepších světových baletních scén současnosti. Zde lze navíc obdivovat i nádhernou scénografii konceptuálního umělce Daniela Burena.

„Můj výtvarný koncept se nemění již téměř padesát let, tak i na scéně Pařížského baletu z něj plně vycházím,“ svěřil se v rozhovoru při letošní květnové premiéře Millepiedovy adaptace baletu Daphnis a Chloé výtvarník Daniel Buren, který mj. proslul svým abstraktním minimalismem. „Klíčovým činitelem je pro mě vždy místo, kde výtvarná práce má na člověka působit. Zde na operní scéně jsem tedy pracoval se třemi hlavními tvůrčími aspekty – barvou, pohybem a osvětlením,“ uvedl dále.

Burenova úchvatná scéna evokuje řecké kořeny mýtické romance velice jemně, neokázale, v letmých náznacích a střídmých geometrických, zároveň však rafinovaně osvětlených tvarech, takže Millepiedova baletní choreografie na tomto podkladě vyniká svojí až snivě křehkou symboličností. Jde o mimořádné tvůrčí spojení s elegantním nádechem modernity, o což tvůrcům přesně šlo. „Daniel mi nabídl celkem osm scénických konceptů a všechny byly atraktivní a přesvědčivé,“ nemohl si společnou práci vynachválit baletní mistr Benjamin Millepied, který tímto vytvořil pro Pařížský balet už svůj třetí opus a jenž se navíc stane letos na podzim zdejším novým uměleckým šéfem. „Vybral jsem ten nejsilnější Danielův nápad – láskyplný příběh z řecké mytologie, ztvárněný jako samotná ryzí touha po pohybu. A to ve formě, která se vyvíjí pomalu, zlehka a křehce, aby nakonec získala přehledné a jasné kontury. Takovéto tvůrčí vyznění příběhu nám učarovalo,“ dodává.
 

Křišťálový palác oděný do kostýmů Christiana Lacroixe

Na tomto mimořádném komponovaném baletním představení participovali opravdu samí přední francouzští tvůrci světového renomé, což může vzbuzovat až dojem vědomého patriotismu. Vedle minimalistického scénografického mistrovství Daniela Burena a baletního umu Benjamina Millepieda v rámci jejich Daphnise a Chloé byl tak k návrhům kostýmů k již více než půl století starého Balanchineova skvělého baletního opusu Křišťálový palác přizván světoznámý módní návrhář Christian Lacroix. Balanchineova památná choreografie z roku 1947, kterou tehdy vytvořil přímo pro Pařížskou operu jako hostující baletní mistr, získala tak v této nynější výpravě i významnou pečeť jednoho z předáků módního světa.
 

Dva z newyorské baletní smetánky

Otec amerického baletu a spoluzakladatel New York City Ballet George Balanchine se vypravil ve třicátých letech minulého století do Ameriky s jasnou představou založit prestižní baletní školu. V rodném Rusku již dosáhl četných úspěchů a získal i bohaté zkušenosti z cest po Evropě. Chtěl vytvořit základnu pro talenty a jeho newyorská škola a tamní soubor je začaly velmi záhy vytvářet. Balanchine navíc dobyl s tímto uměleckým ansámblem Broadway i Hollywood.

Jako mladý talent prošel newyorskou prestižní školou koncem 90. let právě i rodák z Bordeaux Benjamin Millepied. Ten je široké veřejnosti patrně nejvíce znám z filmu Černá labuť, pro nějž vytvořil choreografii a sám si v něm i zahrál. Je tedy spjat podobně jako jeho vzor Balanchine i s filmovým Hollywoodem, Millepied navíc i tím, že se oženil s herečkou Natalií Portman. Od září letošního roku se Millepied navíc stane tanečním ředitelem Pařížské opery, což je jen dokladem, jak jeho zatím stále mladá kariéra i nadále strmě stoupá.
 

Kino Světozor také završí flamenkový cyklus Ovčím pramenem

Před červnovým přímým přenosem pařížského baletu zve pražské kino Světozor ještě i na dřívější záznam jiné baletní perly Fuenteovejuna, která se zde promítá již 20. května. Tímto nádherným opusem slavného španělského choreografa a tanečníka Antonia Gadese bude ve Světozoru završen celý mimořádný cyklus záznamů flamenka z madridského Teatro Real, které diváci znají již z předchozích měsíců. Gadesova baletní produkce Fuenteovejuna opět čerpá ze španělské literatury, zde z Ovčího pramene klasika pozdní renesance Lope de Vegy. Světový taneční mistr v této baletní adaptaci dosáhl vrcholu své tvůrčí zralosti a naplnil v naprosté jednoduchosti soustředěný divadelní prostor čistou kvintesencí flamenka a klasických španělských tanců. Historický příběh vesnické vzpoury proti krutému a bezbožnému šlechtici je zde podán v ryzí řeči těla a vrací se na baletní scénu poprvé, kdy ji už navždy opustil sám Gades.
 

www.izive.net (sekce BALET)

www.baletvkine.cz

Autor článku: Bára Tůmová

Dechberoucí dílo dvou baletních mistrů na jedné scéně a v jednom večeru. Pařížská opera představí Balanchineův Křišťálový palác a Millepiedovu adaptaci baletu Daphnis a Chloé