27.09.2016 15:38

Deník puberťáka na komorní scéně Východočeského divadla

Východočeské divadlo uvede 1. a 2. října první premiéru nové divadelní sezóny, kterou bude inscenace retrokomedie Roberta Bellana Normální debil. Do komorního prostoru Malé scény ve dvoře ji nastudoval sám autor hry, jenž si ke spolupráci přizval herce Josefa Pejchala, Jindru Janouškovou, Janu Ondruškovou a Petra Borovce.

Komediální deník o dospívání v socialismu není pardubickému publiku zcela neznámý, neboť byl na zdejší studiové scéně prezentován už v roce 2015. Tehdy se však jednalo o jednorázové scénické čtení v rámci cyklu INprojekty, které se ale setkalo s mimořádným ohlasem, proto se dramaturgie pardubického divadla rozhodla uvést hru jako plnohodnotnou inscenaci na svém repertoáru.

„Spolu s hlavním hrdinou, známým průšvihářem Norbertem Intribusem, se tak znovu ocitneme například v socialistické domácnosti, ve škole, na fotbalovém hřišti, u splavu, v nemocnici nebo třeba i na překvapivě hřbitovním sexuálním večírku,“ láká na novinku Východočeského divadla dramaturgyně hry Anna Hlaváčková.

Divadelní komedie Normální debil vznikla na motivy stejnojmenné knihy. „Na prvotní impuls, proč jsem začal sepisovat vzpomínky na své dětství, už si nepamatuji, ale pravděpodobně to jednoduše souviselo s chutí zaznamenat originalitu situací, které mě v dětství potkaly. A také se zřejmě pokusit jakousi „psací autoterapií“ vyrovnat s následky tradiční rodičovské a školní výchovy obvyklé pro sedmdesátá léta dvacátého století. Příhody z dětství jsem psal ve volných chvílích jen tak do šuplíku a už při psaní této „šuplíkové“ literatury mne napadalo, že většina situací by mohla fungovat i na jevišti. Definitivní rozhodnutí napsat divadelní hru pak přišlo po vydání knihy při sérii autorských čtení, kdy diváci napříč republikou reagovali na vybrané „akčnější“ kapitoly pro mne až překvapivě hlasitým smíchem. I tak se ale hra od své knižní předlohy poměrně hodně liší. Je více orientovaná na dobu, ve které se děj odehrává. Divák „pamětník“ si znovu užije dobové písničky, vysílání Československé televize i módu sedmdesátých let. Navíc se v inscenaci objeví odborný pohled na psychický vývoj hlavní postavy,“ říká Robert Bellan, jenž v Pardubicích režíroval divácky oblíbené komedie A je to v pytli! Raye a Michaela Cooneyových a Ayckbournův Rodinný podnik.

„V socialistickém Československu často platilo, že rodič je pro své potomky neotřesitelnou autoritou, dítě není rovnocenným partnerem, ale jakýmsi nevyvinutým tvorem, kterého je třeba bez ohledu na jeho osobnost otesat a zformovat tak, aby z něho vyrostl očekávatelně sociálně zařaditelný a přizpůsobivý člověk. Hra by tak měla krom jiného ukázat zábavnou formou, jaký byl obvyklý stereotyp rodičovské výchovy v sedmdesátých letech minulého století. Otázkou je, nakolik se tento pohled změnil v dnešní době a co je typické pro současné způsoby výchovy dětí. Jestli například v současnosti oblíbený liberální přístup není kontraproduktivní v tom smyslu, že mnozí rodiče výchovou bez mantinelů vychovávají z dětí drzé spratky,“ dodává Robert Bellan.

Kostýmy a scénu nové hry pardubického divadla navrhla Šárka Bellanová a o pohybovou stránku se postarala Hana Vašáková. Nejbližší reprízy divadlo uvede 16. a 29. října a 13. a 23. listopadu.

http://www.vcd.cz/ 


Autor článku: Radek Smetana

Deník puberťáka na komorní scéně Východočeského divadla