30.11.2017 11:33

Divadelný ústav vydal dve nové knihy, ktoré obohatili divadelnú literatúru na Slovensku

Divadelný ústav vydal dve nové knihy, ktoré obohatili divadelnú literatúru na Slovensku – rozhlasové hry Juraja Váha a publikáciu Divadlo a telesnosť autorky Colette Conroy.

Publikácia Juraj Váh: Súborné dramatické dielo II. (Rozhlasové hry) je zameraná na pôvodnú rozhlasovú tvorbu Juraja Váha, ktorá vznikala najmä v rokoch 1946 až 1949 a potom v 60. a 70. rokoch 20. storočia. Námetom jeho hier bola spočiatku najmä vojna a folklórno-romantické dedičstvo, neskôr sa opakovane venoval módnemu detektívnemu žánru i veselohernému žánru, ale aj existencialistickej a absurdnej dráme. Jeho rozhlasové hry dotvárajú obraz o charaktere jeho tvorby z hľadiska témy, žánru či literárneho smeru, ale aj z hľadiska vývoja autorskej i historickej poetiky. Práve v rozhlasových hrách experimentuje s jazykovou a formálnou výstavbou. Publikovanie rozhlasových hier Juraja Váha je príspevkom k dejinám dramatických umení druhej polovice 20. storočia a umožňuje ďalší výskum v oblasti teórie dramatických umení. Publikáciu zostavila literárna teoretička Dagmar Kročanová.

Edíciu Divadlo & ... tvorí rad publikácií, ktoré postihujú premenlivú interdisciplinárnu energiu divadla a performancie. Každá z nich sa zaoberá súvislosťami medzi divadlom a konkrétnym aspektom v širšom kontexte, pričom nastoľuje otázky, ako môže divadlo objasňovať svet a ako by svet mohol objasňovať divadlo. Každú túto knihu napísala významná osobnosť z oblasti divadelnej vedy, ktorá zároveň vyniká v oblasti kritického myslenia v danej disciplíne.

Publikácia Divadlo & telesnosť vychádza z mnohých príkladov súčasného divadelného umenia a prináša provokatívne východisko pre chápanie prekvapivo komplexného vzťahu medzi divadlom a telesnosťou. Hutným a zrozumiteľným spôsobom odhaľuje napätia medzi telesnosťou, konkrétnymi telami, jazykom, zobrazovaním a pohybom v divadle. Autorkou textu je Colette Conroy, ktorá prednáša teóriu drámy na Royal Holloway, University of London, je editorkou výskumnej časti monotematického čísla časopisu Drama Education s témou Znevýhodnenie: Tvorivé napätia v aplikovanom divadle, autorkou viacerých článkov a štúdií, ako aj spolueditorkou medzinárodného časopisu RiDE: The Journal of Applied Theatre and Performance.

http://www.theatre.sk/

Autor článku: Převzato z: http://www.theatre.sk/

Divadelný ústav vydal dve nové knihy, ktoré obohatili divadelnú literatúru na Slovensku

Zahraniční divadlo

27.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.

26.03.2024

Česká pantomima opět v zahraničí: Radim Vizváry na prestižním Belgrade Dance Festival

Přední český mim Radim Vizváry vystoupil na 21. ročníku Belgrade Dance Festival, jednoho z nejvýznamnějších evropských tanečních festivalů. Ve dnech 19. a 20. března zde odehrál svou slavnou inscenaci Sólo, stal se tak prvním umělcem, který zde publiku představil umění pantomimy a teprve čtvrtým českým autorem, jehož dílo bylo na festivalu uvedeno.

25.03.2024

V nové inscenaci z NT Live Hamletův motiv představí oscarový režisér Sam Mendes střet dvou hereckých legend

Přijďte se podívat na novinku Hamletův motiv od dramatika Jacka Thornea, čerstvě nominovanou na tři ceny Olivier za nejlepší novou hru, režii a herce v hlavní roli. Gielguda a Burtona na jevišti britského Národního divadla oživili Mark Gatiss a Johnny Flynn. Tuzemští fanoušci divadla se díky distribuční společnosti Aerofilms mohou na přenos s českými titulky těšit 2. dubna v kině Aero v Praze a 12. května v pražském kině Světozor.