22.03.2017 07:44

Divadlo Na zábradlí v premiéře uvede Jařabovu autorskou variaci na Shakespearova Macbetha

První premiérou, kterou soubor Divadla Na zábradlí uvede během hostování v Divadle Komedie, bude 7. dubna Macbeth – Too Much Blood.  V hlavních rolích Shakespearovy klasiky v autorském, v mnohém velmi překvapivém pojetí režiséra Davida Jařaba se představí Miloslav König a Anežka Kubátová. Reprízy jsou na programu 11., 24. a 29. dubna v Divadle Komedie, kde se Divadlo Na zábradlí po dobu rekonstrukce domovské scény dočasně usídlilo.

David Jařab na základě Shakespearova půdorysu hru napsal, režíroval a také navrhl scénografii. Podle Jařabových slov je jeho Macbeth více králem Ubu než psychopatickou zrůdou a obklopují ho trochu monthypythonovské postavičky. Temnou tragédii posunul k žánru černé komedie, mísící absurditu s melancholií. Humor člověku dovolí dostat se do postav a situací blíž, než třeba drama a patos. Úder, který pak z takovéto komické situace divákovi uštědříme, je ale mnohem neočekávanější a i když se i jemu budeme společně smát, nakonec si uvědomíme, že bychom se takto mohli snadno stát součástí masy, která přihlíží a baví se nad zvrácenostmi či šikanou,” vysvětlil David Jařab. Herci se na jevišti dorozumívají jednoduchou, prostě rytmickou, zkratkovitou angličtinou, které rozumí každý začátečník – a pokud ne, přečte si české titulky.

Autorkou kostýmů je Sylva Zimula Hanáková, hudba je dílem Jakuba Kudláče, součástí inscenačního týmu je také dramaturgyně Lucie Ferenzová. Spolu s Miloslavem Königem a Anežkou Kubátovou v rolích Macbetha a Lady Macbeth v nové inscenaci Divadla Na Zábradlí hrají Leoš Noha, Václav Vašák, Ivan Lupták, Petr Jeništa a Petr Čtvrtníček a nové posily týmu – Jiří Černý a Johana Matoušková.

Macbeth – Too Much Blood – anotace:

MAKE MACBETH GREAT AGAIN!

Zlo se nerodí v temném kotli, ale vyrůstá z neochoty přiznat sobě i okolí to, co nás uspokojuje. A tam, kde nemůže být ukojena přirozená touha po štěstí, nastupuje touha po moci. Moci, která nám dovolí pomstít se za vlastní traumata a pocity méněcennosti.

Variace na Shakespearova Macbetha, ve které tak docela nevíme, jestli se odehrává v minulosti, současnosti nebo nedaleké budoucnosti. Nevíme, jestli se v ní vracíme ke starým modelům, kdy „muži byli ještě muži“, „ženy byly ještě ženy“ a kdo chtěl moc a peníze, musel se potřísnit krví, anebo se díváme do budoucnosti, kde kultivovanost, korektnost a empatie opět ustoupily nejnižším pudům.

Svět tohoto Macbetha mluví univerzálním jazykem, ve kterém už ale není prostor pro vzletnost a filozofické úvahy. Jazykem, který pojmenovává realitu prostě a neúprosně. K dorozumění v tomto světě už stačí jen jeden jazyk a několik slov.

www.nazabradli.cz

Autor článku: Simona Andělová