06.09.2017 13:56

Festival 4+4 dny v pohybu obsadí Karlínská kasárna

22. ročník mezinárodního festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu proběhne na mnoha místech v Praze od 6. do 14. října 2017. V rámci své dramaturgie přiváží každý rok na jedné straně aktuální, provokativní a novátorské divadelní a taneční projekty, které často spojují různé žánry s využitím multimédií. Na straně druhé si jako své hlavní centrum vždy vybírá nevyužité či prázdné budovy v centru hlavního města. Nejinak tomu bude i letos, kdy v Divadle Archa, Ponec, Alfred ve dvoře a ve Studiu ALTA představí nejen přední evropské tvůrce, ale i umělce a soubory z Angoly, Alžíru, Maroka, Ukrajiny, USA, Kanady či Pobřeží slonoviny. Zároveň po loňských Radničních domech obsadí festival Karlínská kasárna, která zaplní rozsáhlou výstavou současného umění, divadelními premiérami, diskusemi, filmy či procházkami po okolí.

Poprvé v historii festivalu přivážíme umělce, kteří se narodili nebo stále tvoří daleko za hranicemi evropského kontinentu. Jde o špičkové tvůrce, kteří nejen, že vycházejí z jedinečné kulturní tradice, ale současně jsou průkopníky moderního divadla, tance a hudby v zemích jako je Angola, Alžírsko, Maroko či Pobřeží slonoviny. Dramaturgie je proto lemována sérií otázek týkající se tabu, společenských zvyklostí a tradic s odkazem na dědictví kolonialismu,“ říká k zahraničnímu programu dramaturg Pavel Štorek. Představení Respectable Thief angolského multimediálního umělce Nástio Mosquita spojuje hudbu, poezii, videa a texty s kritickými postoji vůči nejrůznějším stereotypům ovládajícím západní kulturu. Multimediální představení Zvizdal (Černobyl - tak daleko, tak blízko) belgického souboru BERLIN nabízí portrét stařičkého páru, který se po výbuchu černobylské elektrárny odmítl vystěhovat ze zakázané zóny a dodnes zde v naprosté izolovanosti hospodaří na svých pozemcích. Seskupení sedmi ukrajinských umělkyň Dakh Daughters Band se na Ukrajině stalo jedním z hlavních symbolů boje za demokracii. Ve svých kabaretně pojatých performancích mísí prvky punku, rocku a rapu s ukrajinským folklórem. Švýcarský choreograf alžírského původu Philippe Saire ve své poslední experimentální choreografii Vacuum propojuje pohyb a výtvarné umění - dvě neonové trubice vytvářejí optickou iluzi prázdného prostoru, v němž se jakoby vznášejí těla dvou tanečníků. Montrealská skladatelka a multimediální umělkyně Myriam Bleau v audiovizuální performanci autopsy.glass experimentuje se zvukovým, vizuálním a symbolickým potenciálem vinných sklenic. Živý záznam zvuků - vibrací, rezonancí nebo praskání - prochází zvukovou transformací a zpětně ovlivňuje světelnou instalaci. Finská choreografka a hudebnice Elina Pirinen se rozhodla ve své nejnovější choreografii Personal Symphonic Moment “rozpitvat” Šostakovičovu symfonii č. 7. V představení En Alerte se osobní vzpomínky předního marockého choreografa Taoufiqa Izeddiou na první setkání se súfijským obřadem prolínají se současnou arabskou poezií. Choreografka a tanečnice Nadia Beugré z Pobřeží slonoviny zkoumá ve fascinující vizuálně interaktivní choreografii Quartiers Libres otázky zakázaných míst či svobody pohybu. Newyorská legendární avantgardní umělkyně a spolupracovnice Andy Warhola Penny Arcade představení Longing Lasts Longer pojala jako divokou směs rock’n’rollu, parodií na sólová vystoupení komiků a osobních vzpomínek na 40 let prožitých ve světě pop-kultury. Show věnovanou v první řadě New Yorku doposud uvedla již ve 22 městech po celém světě.

Dostali jsme příležitost slavnostně otevřít veřejnosti celý objekt hlavní budovy karlínských kasáren. Rádi jsme vždy první u zpřístupňování historických objektů Pražanům. V tomto případě se jedná o kulturní památku  z doby rakousko-uherské monarchie,” uvádí dramaturgyně projektu Místa činu Denisa Václavová. Rozsáhlá výstava současného umění letos nazvaná AMIWHATIAMTHINKINGABOUT? bude sestavená z objektů, maleb či instalací 40 autorů, které vyberou kurátoři Tomáš Svoboda a Ondřej Chrobák. Návštěvníci kasáren dále uvidí krátké filmy, budou se moci zúčastnit workshopů, komentovaných procházek po Karlíně, diskusí o současném umění, festivalové školy a nebudou chybět také kavárna a bar. Proběhnou zde také výtvarné dílny pro základní a střední školy i premiéry řady site-specific divadelních projektů - např. souboru VOSTO5, performance holandského umělce Lucase de Mana, mysteriózní opery Deník zloděje Jana Nebeského, dvojic Johana Švarcová a Petr Vaněk, Kristýny Lhotákové a Ládi Soukupa, Cristiny Maldonado, Philippa Schenkera se studenty DAMU, souboru 11,55, Petra Boháče se Spitfire Company nebo projektu Howieho Lotkera v okolí Karlínských kasáren.

www.ctyridny.cz

Autor článku: Jiří Sedlák

Festival 4+4 dny v pohybu obsadí Karlínská kasárna

Festivaly

15.07.2018

V Plzni začne divadelní část letního festivalu Živá ulice

Částí zaměřenou na pouliční divadlo začne 16. července v Plzni tradiční letní multižánrový festival Živá ulice. Jeho první blok nazvaný Za dveřmi… je divadlo nabídne do 18. července v Mlýnské strouze v sadovém okruhu u historického centra města 11 představení pod širým nebem, mikrokoncert pro jednoho diváka, novou magii, street dance či klaunérii.

12.07.2018

Mirotické setkání loutek a hudby

Zveme Vás již po patnácté do jihočeských Mirotic. Ve dnech 10. a 11. srpna 2018 se ostrov u Dolejšího mlýna po roce opět promění v pohádkový a hudební ráj. Herec a moderátor Radek Daniel Pokorný slavnostně zahájí kulturní hostinu v pátek 10. srpna ve 13 hodin. Rádi přivítáme nejenom děti, ale také všechny dospěláky, kteří jsou snílci a chtějí se vrátit do dětských let, alespoň na dva dny.

09.07.2018

10. ročník festivalu Nultý bod se zaměří na intimitu

Jubilejní 10. ročník Mezinárodního festivalu Nultý bod proběhne od 16. do 21. července 2018 v prostorách Divadla v Celetné, ve Veletržním paláci Národní galerie, v Divadle Kampa a ve Werichově vile. Tématickou linií letošního ročníku je intimita. Nultý bod je festivalem, který do Prahy pravidelně přiváží to nejzajímavější ze současné zahraniční tvorby na poli cross-over projektů se zaměřením na taneční, fyzické, loutkové a vizuální divadlo.