11.05.2011 13:42

Found & Lost – taneční duet švédské choreografky pro dvě silné ženy

V divadle Ponec se bude ve středu 18. května od 20.00 hod. konat komponovaný večer, v rámci kterého bude uvedena pražská premiéra nevšedního tanečního duetu z dílny tanečního souboru VerTeDance a švédské choreografky Charlotty Öfverholm s názvem Found & Lost. Po představení se těšte na koncert kladenského hudebního tělesa ZRNÍ, které své písně charakterizuje jako  kladenskej uhelnej zen.

Charismatická choreografka, tanečnice a performerka Charlotta Öfverholm je známá svými vynalézavými, burleskními útoky na tanec a představuje fyzicky náročné, syrové pohybové divadlo. Ve své choreografické tvorbě kombinuje tanec, divadlo, ale nebojí se i dalších experimentů. Jejími tématy jsou především křehkost a brutalita mezilidských vztahů a rozkladná agresivita současného světa. Nevyhýbá se drsným, někdy až sebedestruktivním obrazům lidského těla. Její nejnovější dílo Found & Lost je fyzickou, poetickou a humoristickou podívanou. Choreografka se v něm zabývá především hledáním sebe sama skrze druhého člověka. “To, co dáte, také dostanete zpět. Hlas matky se vrací až do doby, než se rozhodnete vyrůst nebo zestárnout,” říká Öfverholm a dodává: “Jediná věc, kterou máte pod kontrolou, jste vy sami...”

Charlotta Öfverholm pochází ze Švédska, ale dlouhou dobu žila a pracovala v New Yorku, kde tančila se skupinami, jako například Bill T. Jones/ Arnie Zane Dance Copany, s Dwightem Rhodenem (Desmond Richardsons Complexions) či s Footprints Dance Company. V letech 1998–2000  působila také v proslulém londýnském souboru DV8 Physical Theatre. V Čechách se proslavila spoluprací s choreografem Janem Kodetem na díle „Lola a Mr. Talk“, které bylo nominováno na cenu Thálie v roce 2005.

Kapela ZRNÍ, jejíž koncert bude následovat ihned po představení, je na české scéně naprostým originálem. Její zvuk je ovlivněn rodným industriálním Kladnem, táhlými volnými poli i rychlými pohyby strojů. Sdělení jejich písní jsou velmi emotivní a naléhavá. Prochází od ponurých nočních ulic, plných zimy a strachu, až k naprosté euforii a fascinaci z maličkostí.

Vstupenky na celý večer za 90 Kč a 160 Kč v předprodeji v divadle Ponec a za 120 Kč / 190 Kč v den konání představení a dále v předprodeji na pokladně divadla v Celetné a v sítích Ticketpro a Ticketstream. Více na www.divadloponec.cz.

Found & Lost
VerTeDance + Charlotta Öfverholm (SWE)
Choreografie: Charlotta Öfverholm
Tančí: Tereza Ondrová, Veronika Kotlíková
Ligth design: Pavel Kotlík
Produkce: Markéta Faustová
Hudba: Johnny Cash, Plastikman, Collage
Choreografie vznikla v koprodukci s Divadlem Konvikt/ K3 Olomouc, kde se v rámci mezinárodního festivalu Divadelní Flora Olomouc uskuteční 15. a 16. 5. světová premiéra.

Další informace: www.vertedance.com

Kapela Zrní
http://www.youtube.com/watch?v=UjizhBAelw0
Více informací o kapele na www.zrni.cz

Charlotta Öfverholm
Švédská tanečnice, choreografka a performerka Charlotta Öfverholm vystudovala v Los Angeles - univerzitu UCLA obor Film/TV/Video a divadelní institut Lee Strasberg. Jako zahraniční student byla i na stáži v ADT Alvina Aileyho.
Dlouhou dobu žila a pracovala v New Yorku, kde tančila se skupinami jako například Bill T. Jones/ Arnie Zane Dance Copany, s Dwightem Rhodenem (Desmond Richardsons Complexions) či s Footprints Dance Company.
V roce 1996 se znovu přestěhovala do Evropy a tančila v množství projektů. Pracovala s Robertem Galvánem (Tanzcompagnie Giessen), Josephem Tmimem (Toláda Berlín), Ramonem Ollerem (Metros Barcelona), Robertem Poolem (Ballet Linz). U nás se proslavila spoluprací s choreografem Janem Kodetem na díle „Lola a Mr. Talk“, které se dlouho hrálo v pražském divadle Archa a bylo nominováno na cenu Thálie v roce 2005. V letech 1998–2000  působila Charlotta Öfverholm v londýnském souboru DV8 Physical Theatre. Ve Stockholmu pak pracovala s několika choreografy jako je například Dorte Olesen, Ossi Niskala či Richard Turbin.
Ve své choreografické tvorbě kombinuje Öfverholm tanec, divadlo, ale nebojí se i dalších experimentů. S flamencovou tanečnicí Gabrielou Gutarra vytvořila například netradiční kus kombinující klasický španělský tanec s moderním divadlem.
V současnosti je Charlotta Öfverholm uměleckou ředitelkou a hlavní choreografkou skupiny Compagnie Jus de la Vie, tančí a vede lektorské hodiny tance po celé Evropě. Letos v květnu vedla již podruhé workshop tance a divadla v Praze.

VerTeDance
Taneční seskupení VerTeDance funguje na české taneční scéně od roku 2004. Mezi zakládající členy patří Tereza Ondrová a Veronika Kotlíková, obě tanečnice, choreografky a pedagožky současného tance, a Pavel Kotlík, světelný designér a šéf techniky divadla Ponec. Produkci souboru zajišťuje Markéta Faustová, mimo jiné redaktorka časopisu Taneční zóna.
Tvorba VerTeDance je různorodá a pohybuje se od současného tance (např. Transforma (2010) v chor. Mayi Lipsker (Izrael), přes tanečně-divadelní a divadelní projekty (Případy doktora Toureta (2009, r.: Anna Polívková), až k site-specific. Specifikou VerTeDance je přesah jejich umělecké činnosti do konkrétní problematiky naší společnosti. Příkladem může být představení Emigrantes připravené v koprodukci s Divadlem Archa, které poukazuje na řešení tematiky emigrantů. Skupina již v tuto chvíli pracuje na tanečním představení s fyzicky handicapovanými lidmi.
Soubor si pravidelně zve ke spolupráci choreografy ze zahraničí, se kterými vytváří živá taneční díla. Tak tomu je i v choreografii Found & Lost, která byla připravena v koprodukci s Divadlem Konvikt o.s. a ve spolupráci se švédskou choreografkou Charlottou Öfverholm.
Skupina obdržela v roce 2005 prestižní Cenu Sazky za objev v tanci. V roce 2010 se Tereza Ondrová stala Tanečnicí roku.
Domovskou scénou VerTeDance je divadlo Ponec. Svá představení uvádí skupina pravidelně jak v českých regionálních městech, tak v zahraničí: v Německu, Belgii, na Ukrajině, v Rumunsku, Polsku a Maďarsku.

Autor článku: Kateřina Horváthová

Found & Lost  – taneční duet švédské choreografky pro dvě  silné ženy