28.08.2019 10:14

HaDivadlo připravuje premiéru hry Wernera Schwaba Prezidentky

Návratem tvůrčího týmu režisérky a výtvarnice Kamily Polívkové chystá brněnské HaDivadlo 6. září 2019 otevřít svou 45. sezonu, přestože inscenace tematicky spadá do cyklu sezony předešlé, která byla věnována tématu Práce. Z důvodu onemocnění v hereckém souboru bylo nutné premiéru přeložit. V profilové kritické komedii rakouského bouřliváka Wernera Schwaba (1958–1993) Prezidentky se představí Marie Ludvíková, Kamila Valůšková, Mark Kristián Hochman a hostující Monika Maláčová, stálá členka souboru brněnského Národního divadla.

Proslulá raná hra Wernera Schwaba, jednoho z nesmrtelných tvůrčích buřičů tepajících do hříchů či svědomí nejen domácí rakouské společnosti, otevírá téma vztahů tří „odložených dam“ na periferii dění, v důchodovém věku, a proniká do psychologie nevydařených kariér, upachtěných vizí a zanícené víry opuštěného člověka. Fyzické propojování vysokého a nízkého, svatého a fekálního je základním materiálem absurdní a zdánlivě bezdějové tragikomedie, která ve spodních vodách své nadsázky popisuje způsob, jakým uzavřená mysl v ústraní může imaginativně trávit čas a – schopností fantazie – odolávat zvěcnění a rezignaci.

Přítelkyně Greta (Monika Maláčová), Erna (Marie Ludvíková) a Marjánka (Kamila Valůšková) se objevují v doslovné „temnotě“ všednodenního. Aktualizovanou a biografickou rovinou inscenace je pak zhmotnění časté Schwabovy postavy Heřmana Červa (Mark Kristián Hochman), o níž se v některých hrách autora pouze mluví. Ten jako zavrhovaný syn Erny, brutální umělec a alter ego samotného Schwaba, na scéně jedná jako přehlížený pán situace a s vlastními kreativními úmysly do souboje figur razantně vstupuje. Scénografii, která je mu v tomto aktu tvůrčím plátnem i místem bezvýznamnosti podobných vyprávění na okraji (společnosti), navrhl Antonín Šilar, a o kostýmní řešení se postarala Anna Chrtková.

Prezidentky jsou na české scéně již poměrně známou hrou rodáka z Grazu, jehož průraznou, ale sebedestruktivní kariéru zpečetila silvestrovská smrt (podle dohadů sebevražda z přemíry alkoholu) v roce 1993. Nová interpretace v HaDivadle však získává speciální barvu v porovnání s prvním tuzemským uvedením Dušanem D. Pařízkem (1997), dnes stálým spolutvůrcem Kamily Polívkové na mnohých německojazyčných scénách.

Nejbližší následující premiérou HaDivadla bude rovněž ještě v září autorská inscenace Jana Lepšíka Doktorand Jan Faust z linie Studio (28. září) a poté již soubor začne pracovat na projektech nového cyklu Zdroje 45. sezony 2019/20. V pátek 20. září se HaDivadlo připojí k celospolečenskému Týdnu za klima (20.–27. 9.), čemuž v programu předchází série tématických akcí (projekce, diskuze, koncert) kolem derniéry inscenace Vojtěcha Bárty K antropocénu (18. 9.).

Premiéra 6. září 2019
Reprízy 8., 12. (s dramaturgickým úvodem) a 13. září

www.hadivadlo.cz

Autor článku: Marie Rotnáglová