20.12.2012 10:14

Harmonogram transformace pražských divadel má být do března 2013

Stanovit cíle Prahy v řízení divadel a harmonogram transformace scén zřizovaných hlavním městem má do poloviny března 2013 tým Institutu umění - Divadelního ústavu. Jeho šéf Ondřej Černý na svolal diskusi divadelníků, aby se na tom podíleli ti, jichž se to týká. V hledišti Nové scény usedli divadelníci, kteří mohou nadále diskutovat také na webové stránce http://prazskadivadla2012.idu.cz.    

Radní Václav Novotný (TOP 09) uvedl, že Praha má na kulturu 1,25 miliardy korun, z čehož na financování divadel je 400 milionů. Z toho 280 milionů dostávají příspěvkové organizace, zbytek jde na granty. "V roce 2013 bude podpora vyšší, jinak byl městský rozpočet snížen," řekl a upozornil, že občas se rozhodnutí grantové komise dostává do rozporu se sebehodnocením jednotlivých scén.    
Černý kritizoval, že nefunguje koncepční orgán, který by sledoval kulturu v Praze. "Poradní sbor primátora se neschází, chybí to i grantové komisi. Městské příspěvkovky nemají povinnost zveřejňovat výroční zprávy. Dělá to jen Divadlo Na zábradlí, které skládá účty," řekl.

V souvislosti s tím, že rada města vyhlásila výběrová řízení na ředitele divadel Na zábradlí a pod Palmovkou, vystoupil šéf libeňské scény Petr Kracik. "V podobných případech byla respektována kontinuita, u Divadla pod Palmovkou téměř sedmdesátiletá. Najednou se dovídám, že u nás má vzniknout kulturní prostor s případnou komunitní funkcí. Můžeme polemizovat s uměleckou koncepcí, ale nic nezpochybňuje naši činnost, máme téměř stoprocentní návštěvnost," uvedl.    
"Už před dvaceti lety jsme tvrdili, že by všechna divadla měla mít stejné startovní pole a možnosti. Na to hned reagovala spousta obranářů," řekl šéfredaktor časopisu Svět a divadlo Karel Král. Je o tom prý přesvědčen i dnes. Páteřní síť pražských divadel by podle něj neměly tvořit soubory, ale budovy, které vlastní město.    
Ředitel Hudebního divadla Karlín Egon Kulhánek reagoval na diskuse, zda je jeho scéna hodna městské podpory příští rok ve výši 60 milionů korun. "Města podporují hudební scény všude v Evropě, i v Brně mají větší subvenci. Muzikál je byznys - ale v Londýně či v New Yorku, kde je větší vstupné," upozornil.    
Ředitelka Divadla Spejbla a Hurvínka Helena Štáchová si postěžovala, že město chce zrušit dotaci 12 milionů, což je likvidační. "Cenu vstupného pro děti bychom museli zvýšit ze 110 korun více než čtyřikrát," uvedla.    

"V současné chvíli jsme pouze zadali Divadelnímu ústavu zpracování analýzy, jejímž výsledkem by mělo být doporučení, jak naložit s divadly, která spravuje hlavní město. Proto považuji hysterické výroky paní Štáchové za zcela iracionální. V současné chvíli totiž vůbec nevíme, co nám ústav doporučí," reagoval dnes v tiskové zprávě radní pro kulturu Václav Novotný.

Autor článku: ČTK: Jiří Borovička, mkv