03.05.2018 13:02

Kdo se bojí Ester Krumbachové? Komponovaný kurátorský program

Komponovaný kurátorský program, který přispívá k debatě podnícené filmem Vražda Ing. Čerta o podstatě ženské touhy a o tom, jak daleko můžeme jít, abychom jí dosáhli. Série přednášek, promítání, diskusí a performance. Uvádí Ruth Noack, Jesse Jones a Pádraic E. Moore v pátek 4. 5. 2018, 11.00–21.00 v Kině Ponrepo v Praze. Vstup je volný.

Ester Krumbachová je sice uznávaná jako jedna z klíčových kulturních postav v Československu šedesátých a sedmdesátých let minulého století, ale její samostatná tvorba je překvapivě málo známá. Na tomto festivalu bude zastoupen jediný film, který sama režírovala, Vražda Ing. Čerta (1970), protofeministické dílo o ženě, která začne vařit pro „Čerta“ a nakonec ho zabije.

Do programu festivalu, vytvořeného kurátorkami Ruth Noack a Jesse Jones, byli k promítání filmu Vražda Ing. Čerta přizváni „spolupachatelé“ z řad umělců, filmových teoretiků a kurátorů, aby film kontextualizovali ze současných pozic feminismu, magie a materialismu. Prostřednictvím těchto společných interdisciplinárních hledisek budou dány tvorbě Ester Krumbachové potřebné souvislosti, aby konečně byla viděna – a viděna znovu.

Tato témata budou zkoumat kurátorky Noack a Jones a jejich host Pádraic E. Moore v průběhu jednoho dne přednášek, promítání, diskusí a performance v kině Ponrepo.

Projekce uvádějí Padraic E. Moore, Jesse Jones a Ruth Noack.

  • 11:00 / Vražda Ing. Čerta / Režie: Ester Krumbachová, ČR, 1970, 77 min
    Ester Krumbachová si jako téma svého režijního debutu zvolila genderové soupeření, které s humorem, silnou dávkou stylizace a pomocí záměrně roztříštěného narativu pojala jako "duel" mezi hostitelkou a jejím hostem.
  • 12:40 / Fatima's Letter / Režie: Alia Syed, GB, 1992, 19 min
    Během cesty londýnským metrem, sleduje hrdinka filmu ostatní cestující a skrze nejrůznější asociace se ji vybavuje její vlastní minulost. Britská umělkyně Alia Syed v tomto filmu rozvíjí téma imaginace jako sebereflexivního i společensko-kritického nástroje.
  • 13:00 / Oběd - občerstvení zajišťuje kavárna Hlína
  • 14:00 / A Question of Silence / Režie: Marleen Gorris, Holandsko, 93 min
    Holandská režisérka Marleen Gorris debutovala dramatem o třech ženách, které zabijí neznámého muže, aniž by se ony samy znaly. Na pozadí kriminální zápletky problematizuje Gorris otázku spravedlnosti, a jakými způsoby a vůči komu je naplňována.
  • 16:00 / Přestávka
  • 16:15 / Performance: Radost!! - Kateřina Konvalinová, Viktorie Vášová
    Performativní čtení jednoho z nerealizovaných scénářů Ester Krumbachové, který byl nalezen v její pozůstalosti.
  • 16:45 / Konec srpna v hotelu Ozon / Režie: Jan Schmidt, 77 min
    Postapokalyptickou krajinou putuje devět žen, které pátrají po dalších přeživších. Jan Schmidt, společně s autorem předlohy Pavlem Juráčkem, reagovali ve svém filmu na kolektivní úzkosti jako byly hrozba jaderné katastrofy či rozpad tradičních společenských hodnot a mezigenerační konflikty.
  • 18:15 / Přestávka
  • 18:30 / Shoes / Režie: Lois Weber, USA, 57 min / živá hudební performance Adély Sobotkové
    Americá režisérka Lois Weber ve své době provokativně kombinovala drama se sociální a politickou kritikou. V městském dramatu Shoes sleduje příběh dívky, která se pokouší vymanit z existenční pasti, ale jediné, čeho se může přidržet, jsou pouze její sny.
  • 19:30 / Závěrečná diskuze

Na první pohled Fatima’s Letter (Fatimin dopis), avantgardní film od britské filmařky Alii Syed z roku 1992, a A Question of Silence (Otázka mlčení), celovečerní film od Marleen Gorris z roku 1982, nemají mnoho společného. Nicméně oba filmy, stejně jako Vražda Ing. Čerta, představují snahu vymanit se ze sevření normativních ženských sexuálních rolí a dojít naplnění a pocítit rozkoš.

Shoes (Boty), němý film z roku 1916 režisérky Lois Weber, představuje sny mladé dělnice, jejíž vztah ke kapitalismu se zrcadlí v jejím utrpení a touze po prostém páru bot.. Snímek zachycuje třídní dynamiku mezi ženskou touhou a tělem, které se stává prostředkem vykořisťování.

Konec srpna v hotelu Ozón je český film z roku 1966 režiséra Jana Schmidta natočeného podle novely Pavla Juráčka, který zobrazuje temnou postapokalyptickou krajinu, ve které se stanou ženy jedinými přeživšími. Témata smrti a obnovy světa se propojují s otázkami existenciálního feminismu a snad i s otázkou, jak bude vypadat feminismu na konci světa.

Kdo se bojí Ester Krumbachové? je pořádán Are | are-events.org a Národním filmovým archivem za podpory Ministerstva kultury, Magistrátu hl. města Prahy a CIT Crawford College of Art & Design. Komponovaný kurátorský program je součástí dlouhodobého projektu výzkumu pozůstalosti Ester Krumbachové, který probíhá ve spolupráci s Vysokou školou uměleckoprůmyslovou v Praze, Centrem pro současné umění Glasgow, Českou společností pro filmová studia, Filmovou a televizní fakultou Akademie múzických umění v Praze, Institutem umění – Divadelním ústavem, Katedrou filmových studií FF UK, Národním filmovým archivem a Uměleckoprůmyslovým museem v Praze.