19.03.2019 08:28

Komorní činohra se stala vítězem Mezinárodního divadelního festivalu SLAVIJA 2019 v Bělehradu

Komorní činohra se stala vítězem 18. ročníku Mezinárodního divadelního festivalu SLAVIJA 2019 v Bělehradu s představením inscenace hry Pauly Vogel Neslušní.

Hra inspirovaná skutečnými událostmi kolem kontroverzního debutu Bůh pomsty Sholema Asche, který někteří považují za klíčové dílo jidiš literatury a jiní za akt perverzní zrádné urážky, zpracovává historii výbušného dramatu a cestu umělců, kteří riskovali svou kariéru a životy, aby ho mohli hrát.

Divadelní trupa „Mrtvá banda“ hraje příběh o životě polského židovského autora Sholema Asche a o jevištním i zákulisním „životě“ jeho divadelní hry Bůh pomsty, a to od roku 1906, kdy byla napsána (první veřejné improvizované čtení v literárním salonu ve Varšavě), přes premiérové uvedení v Berlíně, (v režii Maxe Reinhardta s Rudolfem Shildkrautem v hlavní roli), v malém židovském divadle v Americe, v anglickém divadle na Broadwayi, (po kterém, navzdory tomu, že Aš souhlasil s cenzurními zásahy do textu, zavřela členy souboru mravnostní policie a uvádění hry zakázala), přes inscenování Boha pomsty v lodžském ghetu během II. světové války, až do poslední části hry v roce 1952, kdy se opět ocitáme ve „svobodné“ Americe.

Hra Pauly Vogel je o odvaze, touze, lásce, cti a o schopnosti vyrovnat se svým údělem. A také o tom, že před námi v našem životě stále znovu a znovu vyvstávají jen velmi těžko zodpověditelné otázky. A jediný způsob, jak se s tím vyrovnat je pokoušet se znovu a znovu na ně hledat odpovědi.

Hra získala během roku 2017 několik ocenění: Tony Award, Drama Desk Award, Outer Critics Circle Award, Drama League Award, a Obie Award.

Překlad: Lenka Kapsová, výprava: Ľubici Bábek Melcerová, hudební nastudování: Zdeněk Dočekal, choreografie: Libuše Králová, hrají: Kateřina Hrušková, Ivana Machalová, Kristýna Hlaváčková, Petr Halíček, Zdeněk Velen, Lukáš Král, Jiří Böhm, klezmer band: Klára Suchanková, Michal Kostiuk a František Tomášek, režie: Jiří Bábek.

Součástí projektu bylo také scénické čtení Boha pomsty 11. listopadu 2018 v překladu pořízeném Lenkou Kapsovou z německé verze z roku 1907.

http://www.komornicinohra.cz/

Autor článku: Jiří Bábek

Komorní činohra se stala vítězem Mezinárodního divadelního festivalu SLAVIJA 2019 v Bělehradu

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.