Konto Divadla pod vodou – první příspěvky rozděleny
Aby využily svých informací, kontaktů a komunikačních možností, iniciovaly Nadace Alfreda Radoka spolu s Asociací profesionálních divadel ČR, Divadelním ústavem a divadelní a literární agenturou AURA-PONT, s. r. o. rozsáhlou domácí i zahraniční pomoc českým divadlům zničeným či poškozeným katastrofálními povodněmi v České republice:
22. 8. 2002 byla podle zákona 117/2001 Sb. zahájena veřejná sbírka registrovaná Magistrátem hl. m. Prahy pod č. j. MHMP/DPC-1/96480/2002 za účelem shromáždění finančních prostředků na pomoc divadlům postiženým záplavami v České republice v srpnu 2002.
Číslo konta: 179201477/0300
Kontakt: Aura-Pont, divadelní a literární agentura, s. r. o., Radlická 99, 150 00 Praha 5, tel. 251 554 938, 251 553 992, fax: 251 550 207, e-mail: zaplavy@aura-pont.cz, https://www.divadlo.cz/zaplavy
Příspěvky z prostředků shromážděných na tomto kontě budou směřovány do movitého majetku všem typům kulturních zařízení, které se věnují systematicky divadlu, na krytí zcela konkrétních potřeb vyvolaných povodňovou katastrofou. Požadavky postižených divadel posoudí rada sbírkového konta, v níž zasedají zástupci těchto organizací: Nadace Alfréda Radoka, Divadelní a literární agentura Aura-Pont, Asociace profesionálních divadel a Divadelní ústav.
Na kontě Divadla pod vodou bylo k 25. 11. 2002 shromážděno 1.045.000,- Kč.
Významným přispěním bylo poukázání výtěžku benefičních představení a kolegiálních sbírek divadel - Asociace profesionálních divadel, Klicperovo divadlo Hradec Králové, Slezské divadlo Opava, Naivní divadlo Liberec, Mezinárodní festival Divadlo v Plzni, Horácké divadlo v Jihlavě a další.
Především díky iniciativě a kontaktům Divadelní a literární agentury Aura-Pont došly na konto sbírky nemalé příspěvky od významných osobností světového divadla - dramatiků Toma Stopparda, Patricka Marbera, Davida Auburna a Tonyho Kushnera.
Máme rovněž informace, že v řadě evropských i mimoevropských zemí probíhají sbírky na pomoc českým divadlům na bázi středisek Mezinárodního divadelního ústavu ITI a profesních uměleckých svazů. Tato aktivita dostala významný impuls výzvou o pomoc, kterou přednesl Jan Burian na říjnovém mezinárodním kongresu ITI.
Nejvýznamnější zahraniční benefiční akcí byl zatím dobročinný koncert v Hamburku, pořádaný z iniciativy kulturní senátorky města Hamburk paní Dany Horákové a věnovaný obnově kulturních institucí partnerského města Prahy, jehož výtěžek bude zčásti (podle předběžné zprávy 25.000 Euro) věnován právě kontu Divadla pod vodou.
- 23. října 2002 posoudila rada sbírkového konta ve složení Jiří Stránský (omluven), Jan Burian, Ondřej Černý a Jitka Sloupová poprvé požadavky divadel a rozdělila na doporučení přípravné skupiny (Z. Jindrová a J. Havel) částku 500.000,- Kč, shromážděnou na Kontě Divadla pod vodou podle těchto kritérií:
- - zahrnuta byla divadla, která reagovala na naši několikanásobnou výzvu (polovina postižených divadel)
- - podle potřebnosti; podpořen byl zejména soustavný provoz divadel s vlastní tvorbou, pociťujících obzvlášť naléhavě potřebu rychlého obnovení činnosti
- - z dalšího rozdělování příspěvků v lednu 2003 není vyloučen žádný ze subjektů, které obdržely příspěvek v první vlně.
- Příspěvky rozdělila rada takto:
- DISK Praha 90.000,-
- Divadlo SEMAFOR 90.000,-
- Jihočeské divadlo Č. Budějovice 90.000,-
- Činoherní studio Ústí nad Labem 90.000,-
- Malé divadlo Č. Budějovice 40.000,-
- ROXY - experimentální prostor 40.000,-
- Klub Lávka 40.000,-
- Divadlo Ungelt 20.000,-
Konto Divadla pod vodou se stalo rovněž (vzhledem k tomu, že legislativa silně ztěžuje poskytování přímé charitativní pomoci soukromým společnostem) zprostředkovatelem peněžního daru Exportní a garanční pojišťovací společnosti EGAP pro Divadlo Semafor s.r.o. ve výši 480.000,- Kč.
jsl