14.05.2019 11:04

Královský balet v Londýně ukáže současnou podobu baletu

Dvě nedávno vytvořená díla a jedno ve světové premiéře odhalí, jak vypadá současná podoba baletu. Přímý přenos z premiéry Trojprogramu: Wheeldon / Sidi Larbi / Pite už ve čtvrtek 16. května přiblíží ve vybraných kinech aktuální tvář tance.

Choreografie V průběhu zlaté hodiny Christophera Wheeldona je postavena na sedmi dvojicích, které se různě oddělují a mísí mezi sebou, a na hudbu Vivaldiho a Bossa vytvářejí bohaté barvy jako světlo zapadajícího slunce. Reprízované Vzorce letu Crystal Pite přinesou velký taneční ansámbl a známou hudbu Goreckého z jeho Symfonie smutných písní jako hluboké a vášnivé zamyšlení nad migrací. Mezi oběma choreografiemi je zařazeno nové dílo, jež pro Královský balet vytvořil jako svou aktuální práci Sidi Larbi Cherkaoui.

Christopher Wheeldon

Britský choreograf Christopher Wheeldon je uměleckým spolupracovníkem Královského baletu. Prý se zamiloval do baletu, když jako malý viděl v televizi tanec kuřat v baletu Marná opatrnost. Nejprve chodil na lekce baletu v menší lokální škole, nakonec se dostal až do Královské baletní školy v Londýně. V souboru tančil v letech 1991 – 1993, kde ho Kenneth MacMillan podpořil jako choreografa.  Od roku 1993 působil jako tanečník v New York City Ballet, kde od roku 2001 zakotvil také jako hostující choreograf. Mimo to tvořil choreografie pro Boston Ballet, San Francisco Ballet, Dutch National Ballet nebo Joffrey Ballet. V roce 1991, ve svých sedmnácti letech, získal zlatou medaili na Prix de Lausanne za sólo, které sám vytvořil a také vstoupil do Královského baletu v Londýně. Roku 2007 založil svou skupinu Morphoses/The Wheeldon Company. Získal ocenění Tony Award za nejlepší choreografii (Američan v Paříži). Ve své práci se Wheeldon vyhýbá trendům a preferuje klasickou a lyrickou linku.

V průběhu zlaté hodiny aneb reflexe o kráse pohybu

Sedm párů se mění ve skupinách. Rozdělí se na tři středová pas de deux, každé z nich je vysoce specifické: lehké, smyslné, konfrontační... Christopher Wheeldon vytvořil choreografii V průběhu zlaté hodiny pro San Francisco Ballet v roce 2008 jako součást New Works Festival na oslavu pětasedmdesátých narozenin souboru. Italský hudební skladatel, milovník minimalismu, Ezio Bosso vytvořil originální hudbu, do které implementoval Vivaldiho tóny. Poprvé byla choreografie uvedena v Královském baletu v roce 2016.

V průběhu zlaté hodiny je strukturováno na oddíly, které jsou akcentovány jednoduchou výpravou Martina Pakledinaze. Kostýmy jsou laděny do tlumených odstínů zelené, hnědé, modré, purpurové, vytvářejíc dohromady světle oranžové světlo zlaté hodiny před západem slunce. Okolo tří centrálních pas de deux, čteme Wheeldonův charakteristický způsob tvoření skupin, které se posouvají a proměňují v této reflexi o kráse pohybu.

Vzorce letu nejsou dlouhé, ale tnou do srdce

Kanadská choreografka a režisérka Crystal Pite působila v Ballet British Columbia a William Forsythe Frankfurt Ballet. Jako choreografka debutovala v roce 1990 v Ballet British Columbia. Od té doby vytvořila více než padesát choreografií pro světoznámé soubory jako například Paris Opera Ballet, Nederlands Dans Theater I, Cullberg Ballet, Les Ballets Jazz de Montréal, The National Ballet of Canada či právě Královský balet v Londýně. Spolupracovala s Electric Company Theater a Robertem Lepage. V roce 2002 založila skupinu Kidd Pivot ve Vancouveru. Propojuje pohyb, originální hudbu, text a bohaté vizuální zpracování. Práce Crystal Pite jsou charakteristické svou vysokou divadelní citlivostí a vynalézavostí. Někdy jsou ostré, nemilosrdné, plné risku. Choregrafka zkoumá lidské situace, ve kterých se člověk nachází, beze strachu a soucitu hledajíc světlo v nejtemnějších lidské částech duše.

Choreografii baletu Vzorce letu, která se zabývá problémem uprchlíků a vysídlených komunit, vytvořila Crystal Pite pro Královský balet v Londýně v sezóně 2016/2017. „Vzorce letu nejsou dlouhé, ale tnou do srdce. Během úvodních akordů Goreckého Třetí symfonie vnímáme vlnící se, pohupující se šik do šeda oděných postav. Tři řady po dvanácti, nervózně nasávají vzduch. Vypuknou šarvátky. Zběsile se propojují. Nevíme, co tyto linie pohání vpřed, možná jen instinkt – musí se pohybovat. Jsou vlnou lidstva a mořskými vlnami vlnobití, které si může vyžádat jejich život… Vzorce letu je temné dílo, které vás hluboce zasáhne...,“ Luke Jennings, The Guardian.
Medusa aneb řecký mýtus v nevšedním zpracování

Belgický tanečník a choreograf Sidi Larbi Cherkaoui je dnes již hvězdou na scéně současného tance. Vytvořil přes 50 choreografií, získal dvě prestižní ocenění Laurence Olivier Award za nejlepší taneční dílo, tři ocenění Ballet Tanz a cenu KAIROS. Jeho dílo mohli milovníci tance obdivovat i v Praze v rámci festivalu Tanec Praha, naposledy v roce 2017, kdy představil svou inscenaci Fractus V.

Medúza je jeden z nejsilnějších obrazů božství, který si vůbec dokážeme představit. Představujeme si medúzu jako strašlivou ženu s hady prolézajícími ve vlasech. Medůza však byla ve své podstatě také nevinná a krásná. Larbi se na ní dívá jako na někoho, kdo byl zneužit bohy. Tak jak to u řeckých mýtů bývá, i tento je nadčasový,“ říká ředitel Královského baletu v Londýně Kevin O’Hare.

Královský balet Londýn: Trojprogram Wheeldon / Sidi Larbi / Pite – přímý přenos | 2 hod. a 45 min. včetně jedné přestávky

www.aerofilms.cz

Autor článku: Radek Pavlovič

Královský balet v Londýně ukáže současnou podobu baletu

Zahraniční divadlo

24.04.2024

Dirigenta Jakuba Hrůšu čeká debut v Carnegie Hall

Český dirigent Jakub Hrůša si připíše zdolání další mety ve své kariéře: nyní ho čeká debut v legendární koncertní síni Carnegie Hall. Bamberští symfonikové v čele s Jakubem Hrůšou zahrají Preludium k Wagnerovu Lohengrinovi.

22.04.2024

Vieme, ktoré dramatické texty sa dostali do finále súťaže o najlepší dramatický text v slovenskom a českom jazyku DRÁMA 2023

Do 24. ročníka súťaže DRÁMA bolo prijatých 40 textov, z toho 16 v českom a 24 v slovenskom jazyku. Porota súťaže ocenila tri z nich, do finále súťaže pôvodných dramatických textov v slovenskom a českom jazyku postúpili tieto autorky a autor (v abecednom poradí): Jana Borsuková s textom Nahá, Vilém Dubnička s textom České moře aneb Královec na prvním místě, Barbora Rokytová s textom Nějak tě nestíhám.

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.