04.01.2018 09:06

Kráska a zvíře je opět pardubickou Inscenací roku

Východočeské divadlo Pardubice zakončilo rok 2017 dvěma do posledního místa vyprodanými představeními. Na Malé scéně se diváci v retrokomedii Normální debil vrátili zpět v čase a s mladým Norbertem Intribusem zavzpomínali na dospívání v socialistickém Československu. Za kanál La Manche se naopak přesunuli návštěvníci Městského divadla, kde zákulisí vysoké politiky poodkryla komedie Jistě, pane ministře. Ještě před spuštěním poslední opony roku byly však v Městském divadle vyhlášeny očekávané výsledky tradiční divácké ankety o nejoblíbenější inscenaci roku.

Divácky nejúspěšnější inscenací roku 2017 se stejně jako vloni stala výpravná rodinná pohádka Kráska a zvíře, která měla premiéru v režii Petra Novotného v červnu 2016 na vyhlídce hradu Kunětická hora (během roku se uvádí v Městském divadle a na Kunětickou horu se vrátí opět v létě). Titulní role v ní ztvárňují Veronika Čermák Macková, bohužel dnes již hostující, a Josef Láska. Režisér si k inscenování Hrubínova básnického zpracování starofrancouzské pohádky kromě svých stálých spolupracovníků, scénografa Ivo Žídka a kostýmního výtvarníka Romana Šolce, přizval také jedinečného skladatele, interpreta a textaře Michala Hrůzu. Ten do hry složil scénickou hudbu a napsal písně, které sám nazpíval a které divadlo při příležitosti premiéry vydalo na CD.

Kráska a zvíře je zároveň i nejnavštěvovanějším titulem Východočeského divadla, během roku 2017 ji v Pardubicích a na zájezdech zhlédlo 13 752 diváků.

Pomyslnou druhou příčku divácké oblíbenosti obsadila situační komedie anglického dramatika Alana Ayckbourna Z postele do postele, kterou divadlo uvádí teprve dva měsíce, přesto se už příběhy čtyř manželských párů, v nichž se většina z nás bezesporu najde, staly jasným diváckým hitem a tahákem pardubické scény. Zmatky sobotní noci ve třech ložnicích pod režijní taktovkou Zdeňka Duška skvěle rozehrávají Ludmila Mecerodová, Petra Janečková, Martina Sikorová, nová členka souboru Veronika Malá, Martin Mejzlík, Milan Němec, Jan Musil a Petr Borovec.

Úspěch o silvestrovském večeru slavil také Rasputin, který, ač se nejedná o divácky preferovanou veselohru, se umístil na třetím místě. Inscenace přibližuje osud a činy legendárního ruského mystika Grigorije Jefimoviče Rasputina, jehož tajemný život zaujal režiséra Petra Novotného natolik, že se o něm rozhodl napsat divadelní hru, kterou uvedl na pardubická divadelní prkna na konci minulé sezóny. Titulní postavu ve velké historické fresce, avšak v moderní scénografii ztvárňuje Ladislav Špiner, jehož herecký výkon je podtržen sugestivní hudbou Ondřeje Soukupa.

Možnost zvolit inscenaci roku měli opět i novináři a kritici – Cenu novinářů letos obdržela jedovatá groteska Maria von Mayenburga Živý obraz, kterou na Malé scéně ve dvoře nastudoval režisér David Šiktanc. Ve zcela moderním pohledu na život přepracovaného manželského páru, jehož problémy má vyřešit uklízečka Natalja, hrají Petra Janečková, Ladislav Špiner, Jana Ondrušková, Petr Borovec a hostující Ondřej Kraus.

Závěrem statistika – v roce 2017 Východočeské divadlo navštívilo 134 561 diváků (o 4 304 více než v loňském roce!), čímž pardubická scéna znovu obhájila titul nejnavštěvovanějšího jednosouborového divadla v České republice s nevyšším počtem akcí uskutečněných na jeho scénách, kterých v roce 2017 bylo celkem 570!

www.vcd.cz

Autor článku: Radek Smetana