20.03.2012 16:56

Kuřačky, to je něžná groteska o virtuálních láskách, pracujících ženách a mužích v domácnosti

Něžná groteska o hledání „toho pravého“ po třicítce, o virtuálních láskách, fenoménu singles, internetových seznamkách, baby boomu, intelektuálech a celebritách, pracujících ženách a mužích v domácnosti. To vše můžete očekávat, když mladá autorka s česko-chilskými kořeny, která hraje na akordeon v undergroundové kapele Děsně hustý roštěnky, přenese Čechovovy Tři sestry do současnosti. Anna Saavedra, absolventka divadelní dramaturgie na brněnské JAMU, ve své hře Kuřačky v Národním divadle moravskoslezském  humornou formou představuje problémy a potíže třicátnic a výše. Ptá se v ní, jaký je smysl života moderních žen.

Jak vůbec vznikl nápad napsat a v Ostravě inscenovat hru Kuřačky, jsme se zeptali dramaturgyně inscenace Kláry Špičkové. „Když oslovená režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová nabízela šéfovi činohry Pavlu Šimákovi tituly, přepis Tří sester ho okamžitě zaujal. To byl pro autorku Saavedru a režisérku impuls k dalšímu přemýšlení, co všechno od nové hry chtějí, i když to téma nosily v hlavách už delší dobu. Spoustu toho, co v Kuřačkách je, se denně řeší nad café latte a v oparu nikotinu,“ odpovídá Špičková.

Anna Saavedra dostala spolu s režisérkou jedinečnou příležitost svůj nápad uvést v Národním divadle moravskoslezském v život. „Už od školy Tři sestry opravdu milujeme. Máme ale pocit, že když je v dnešní době někdo dělá, tak jde na to parodicky, takže vlastně ty postavy z toho vůbec nevycházejí dobře. Potom nás napadlo to přepsat docela radikálně. Tak, aby tomu rozuměl současný divák, nejen ženy, ale třeba i muži,“ popisuje svůj záměr autorka, která patří mezi výrazné talenty nejmladší generace. Za svou hru Dům U sedmi švábů získala v roce 2011 Cenu Evalda Schorma. Režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová ji doplňuje: „Máme pocit, že Čechovovy postavy jsou úžasné a mají dnes co říci. My jsme z jeho Tří sester udělaly takový tragikomický příběh o tom, jak je v současné době, která je hektická, těžké najít orientaci ve světě, orientaci ve vztazích okolo sebe a jak je těžké najít si třeba partnera.“


Národní divadlo moravskoslezské: Kuřačky

V Kuřačkách se divák setká s moderní Olgou, Mášou a Irinou, ale i jejich bratrem Andrejem. Nataša se proměnila na Natálii a další čechovovské postavy mají spíš přibližnou spojitost s původní hrou. Všichni žijí v současnosti a čelí problémům, které my sami dobře známe. Podtitulem hry je, že naše doba přeje průměrným. Právě z průměrných lidí se stávají hvězdy a celebrity – lidé, kteří mají peníze a vliv, moc a slávu. Tento svět v Kuřačkách reprezentuje postava Natálie, která se v závěru hry stane hvězdou televizní talk show a její manžel Andrej skončí na mateřské dovolené a navíc na krabičkové dietě. Naopak lidé, kteří jsou chronicky slušní a kteří se snaží jít pod povrch věcí, ty dnešní doba často mine, profičí kolem a oni zůstávají sami. Ačkoliv jsou hlavní postavy osamělé a mají problém vyznat se v hektickém světě 21. století, režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová má jasno v tom, že inscenace nesmí vyznít pesimisticky. „V žádném případě nechceme dělat dojemnou sondu do niterné duše třicátnice, která neví, co s životem. Naopak, chceme se na to kouknout s nadhledem, s ironií, se sarkasmem a zároveň s pochopením, přes humor.“


Národní divadlo moravskoslezské: Kuřačky

V rolích tří sester uvidíme Renátu Klemensovou (Olga), Nikolu Birklenovou (Máša) a Petru Lorencovou (Iri). V roli jejich bratra se představí Vladimír Polák (Andrej) a jeho ženu ztvární Kateřina Vainarová (Natálie). Dále hrají Dalibor Dufek (Baronek), Robert Urban (Jan) a Igor Orozovič (Petr).

Světová premiéra proběhne 28. března v 18.30 hodin ve zkušebně Divadla Antonína Dvořáka.

Autor článku: Kateřina Ondřejková, foto: Národní divadlo moravskoslezské

Kuřačky, to je něžná groteska o virtuálních láskách, pracujících ženách a mužích v domácnosti