22.01.2019 09:20

Legendární brněnské Divadlo Husa na provázku vstupuje do nové éry s novou uměleckou šéfkou

V lednu letošního roku se uměleckou šéfkou Divadla Husa na provázku stala mladá a oceňovaná česká režisérka Anna Davidová (dříve Petrželková), která na Provázek přináší nejen svěží vítr vlastní režijní poetiky, ale i řadu nových spolupracovníků a odvážných dramaturgických vizí. Právě její osobnost v kombinaci se silným, pověstně pracovitým a hravým souborem zlákala do Brna přední české a slovenské režiséry. Ti by měli v následujících sezonách rozvíjet unikátní tradici společensky angažované, tzv. nepravidelné dramaturgie současných témat a neotřelých předloh.  

Novopečená umělecká šéfka slibuje, že sezona 2019/2020 bude pro divadlo plná nových impulzů a změn. Klíčová je pro ni silná dramaturgie a otevřenost rozmanitým estetikám a přístupům. I proto si s sebou na Provázek přivádí hned dva výrazné dramaturgy své generace. Spolu s ní přichází z pražského Švandova divadla na Smíchově Martin Sládeček a od září 2019 pak tvůrčí trojlístek doplní dramaturgyně ostravského Divadla Petra Bezruče Kateřina Menclerová.

Společně oslovili režiséry zvučných jmen a vyhraněné obrazivosti a připravili sezonu, která ponese název 10 000 donkichotů! K takovému pojmenování celé sezony dramaturgy inspiroval Jiří Mahen, který právě takto v roce 1920 odpověděl na anketní otázku „Co naše republika nejvíc potřebuje?“. Jeho odpověď je snad ještě výstižnější dnes – v době, které je vlastní relativizace pravdy a většiny ideálů. Stejně jako Mahen (z jehož díla ostatně vyrůstá i název Divadlo Husa na provázku) však tvůrci podle svých slov nechtějí odpovídat další negací, ale upřít pozornost na hodnoty, které mohou spojovat a přinášet radost.

10 000 donkichotů!
Sezona plná nečekaných „nepravidelných“ titulů se má nést ve znamení zájmu o lidi, které často odsouváme na periferii svého zájmu, a zároveň snahy o současnou reinterpretaci „typicky provázkovských“ forem – autorských her na téma, intervencí do veřejného prostoru, inscenací s prvky cirkusu nebo smělých adaptací slavných románů.

Novou sezonu zahájí 25. října 2019 právě dramatizace Cervantesova rozsáhlého románu Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha v režii Jana Mikuláška. Následovat bude inscenace Anny Davidové Domov na konci světa zabývající se fenoménem stáří a postavením starých lidí v naší společnosti s premiérou 17. ledna 2020. Veřejný prostor do divadla a divadlo do veřejného prostoru pak proniknou inscenací Brnox. Divadelní průvodce brněnským Bronxem na motivy knihy známé brněnské výtvarnice Kateřiny Šedé a v režii Jiřího Havelky, který poprvé 20. března 2020 dokáže, že v kontextu nepravidelné dramaturgie „nového“ Provázku se scénářem může stát i vyloučená lokalita. Sezonu 5. června 2020 završí premiéra open-airové inscenace poetické novely z cirkusového prostředí Proč se dítě vaří v kaši? Aglaji Veteranyi v režii Ondreje Spišáka, zakladatele a tvůrce známého slovenského divadla Teatro Tatro, které se svým šapitó úspěšně sjezdilo celou Evropu. Čtveřici premiér na Velkém sále ještě doplní titul na Sklepní scéně v režii umělecké šéfky.

Nové tváře z Prahy, Brna i Ostravy
Vícegenerační a složený ze silných tvůrčích osobností. Takový by měl být podle Davidové provázkovský soubor, který od sezony 2019/2020 občerství hned tři nové tváře: „Z Ostravy přijde od září herečka Sylvie Krupanská – za tamní Františákovy Petrolejové lampy byla nominována na Thálii a vůbec byla dlouhá léta přední tváří nejvýraznější ´bezručácké´ éry. Je to ta pravá smyslná krev, kterou potřebujeme nalít do žil. Z Národního divadla Brno se k nám připojí herec Dušan Hřebíček – držitel Ceny divadelních novin a hlavně člověk s ohromným smyslem pro divadlo. Potměšilec a srdcař. A nejmladší generaci osvěží Tereza Volánková. Studentka Jiřího Havelky a členka pozoruhodného pražského divadelního spolku 11:55,“ prozrazuje umělecká šéfka Anna Davidová. 

Na své si přijdou studenti, rodiče i cizinci
Otevřenost se však podle nového vedení Provázku nemusí týkat jen různých uměleckých přístupů, ale i fungování divadla jako takového: „Ihned po našem nástupu jsme rozběhli nové, divácky vstřícné formáty, díky nimž bude Provázek od nynějška otevřenější a přístupnější. Každý měsíc nově uvádíme představení pro studenty středních škol s dramaturgickým úvodem a následnou diskuzí s tvůrci, dále představení spojené s divadelními dílnami pro děti od tří do deseti let, díky kterému si mohou i rodiče v upraveném čase od 17.00 hodin bez starostí užít návštěvu divadla. A protože tvář Brna se mění a přibývá v něm cizinců, nabízíme také vybraná představení s titulky,“ přibližuje Davidová své první provozní kroky.

Druhá půlka sezony 2018/2019? Hluční KKRD Boys i Ticho na Zemi!

Ani v této chvíli však Provázek nezahálí. Už koncem letošní sezony se mohou diváci těšit na dvě zbrusu nové premiéry. Anna Davidová bude na Sklepní scéně inscenovat třaskavě nekorektní texty z blogu anonymní brněnské partičky KKRD Boys, v minulém roce ověnčeného prestižní cenou Magnesia Litera. Inscenace s názvem Pravidla bincárny bude poprvé uvedena 10. května 2019. Tvůrci přitom lákají na odzbrojující humor i živou hudbu a slibují „krutě poetický divadelní nářez přímo ze štatlu“.

Poslední premiéra sezony proběhne 31. května 2019 na Velkém sále a ponese název Ticho na Zemi. Provázkovský soubor v čele s režisérem Dodem Gombárem zaměří svou pozornost na ten největší luxus dneška - na ticho, pro které jako by v současném západním světě bylo stále méně místa. „Půjde o uhrančivou, emocemi nabitou autorskou mozaiku tichých momentů, všedních i osudových situací, v nichž se mezi lidmi rodí ticho výmluvnější než slova,“ zve dramaturg Sládeček.

Sezonu završí festival Alžbětinka Open, který bude na venkovní Alžbětinské scéně Provázku probíhat po celý červen a nabídne řadu exkluzivních hostujících představení pro dospělé i děti, koncerty či letní filmové kino. Zvláštním lákadlem bude nejen renovovaný open-air prostor s kavárnou, ale také speciální vydání Zkušebny, tedy stále populárnějšího improvizačního formátu čistě v režii provázkovských herců, tentokrát kolem ohně a na téma „tramping“, v rámci kterého budou moci návštěvníci strávit v magickém prostoru Alžbětinské scény a ve společnosti provázkovských herců celou noc.

Divadlo Husa na provázku

Autor článku: Alžběta Nagyová; Foto: DHNP

Legendární brněnské Divadlo Husa na provázku vstupuje do nové éry s novou uměleckou šéfkou

Zprávy

20.08.2019

Vyšla kniha Miroslava Lukáše Divadlo v Mikulově za éry rodu Dietrichsteinů

Kniha mapuje divadelní život v Mikulově od doby, kdy panství získal rod Dietrichsteinů, až do začátku druhé světové války. Ve svých hlavních částech se zabývá zámeckou divadelní kulturou, školským divadlem, kočovnými společnostmi, které do města přijížděly a v neposlední řadě také zrodem měšťanské kultury.

20.08.2019

Noc divadel 2019: Pro Čechy je divadlo především společenskou událostí

Dle aktuálního výzkumu evropského divadelního publika se potvrzuje, že divadlo je pro Čechy především společenskou záležitostí. Hlavní motivací pro návštěvu divadelního představení je především touha strávit čas s rodinou a přáteli. Průběžné výsledky výzkumného projektu ASSET, který srovnává pět evropských metropolí, poukazují na silnou tradici divadla u nás. Na výzkumu se podílí i Noc divadel, která proběhne 16. listopadu 2019, v předvečer 30. výročí sametové revoluce.

19.08.2019

Nová jednatelka Městského divadla Kladno Irena Žantovská se dnes ujala funkce

Nová jednatelka kladenského divadla Irena Žantovská se dnes ujala funkce. Výměna jednatele vyvolala v divadle krizi, zaměstnanci vyhlásili stávkovou pohotovost a chtějí návrat Jana Krafky, jemuž vedení města vytýkalo ztrátové hospodaření instituce. Žantovská pro ČTK uvedla, že chce zlepšit ekonomickou situaci v divadle a po nástupu se sejde s herci i ostatními zaměstnanci. V této sezoně nehodlá dělat personální ani dramaturgické změny.