29.01.2003 00:00

Malá inventura 2003

Rok 2003 otevírá produkce MOTUS reprezentativní přehlídkou pěti autorských představení, která vznikla v divadle Alfred ve dvoře v roce 2002.
Rekapitulace ročního provozu proběhne od 6. do 9. února 2003.

O FESTIVALECH produkce MOTUS
MALÁ INVENTURA 2002 je už třetí přehlídkou, kterou mohou diváci v Alfredu ve dvoře od jeho znovuotevření vidět. Přichází po roce a pár měsících od zahajovací přehlídky OPĚT V PROVOZU (probíhala od 1. do 16. listopadu 2001) a šest měsíců po prázdninovém LETNÍM PROVOZU, který proběhl od 10. července do 9. srpna.

MALÁ INVENTURA 2003
V rámci čtyřdenní přehlídky se v divadle Alfred ve dvoře představí původní projekty z oblasti tanečního, pohybového a experimentálního divadla. Samotný název přehlídky poukazuje na pestrost mozaiky, kterou vybraná představení tvoří.
Jednotlivé projekty reprezentují specifické typy autorského nečinoherního divadla, na několika z nich se podílejí tvůrci z různých evropských zemí ( Finsko, Francie, Slovensko).

 

Festival je rozdělen do dvou tematických částí: SÓLA a TĚLO +.

SÓLA Do sekce SÓLA patří komiksová klauniáda Vojty Švejdy BLISS (premiéra 23. - 25. ledna 2002) a pohybově taneční performance Adély Stodolové VŠECHNA JEDINÁ (premiéra 27. - 29. listopadu 2002). Sólové projekty často využívají právě tvůrci autorského, alternativního divadla. Autoři jsou obvykle nejen herci, ale také režiséry, scénografy, light designéry nebo dramaturgy. Jejich všestrannost vede představení k ucelenosti a kompaktnosti. Herec, který je zároveň i autorem, citlivěji vnímá inscenaci jako celek, což se projevuje také na jevišti před diváky.
Srovnání sólová představení Vojty Švejdy a Adély Stodolové se nabízejí ke srovnání i z dalších důvodů. Oba umělci jsou vrstevníci, studovali nebo studují na Katedře nonverbálního divadla na pražské HAMU. Jejich představení se dívají na svět s humorem, v prvním případě očima mladého osamělého muže, v druhém dívky a později konvencemi spoutané ženy.

TĚLO +
Druhá sekce, nazvaná TĚLO +, je naopak věnována skupinovým projektům. Skupina Envoi představí dvě tanečně hudební performance JEŘÁBÍ TANEC a MANU (premiéra 5. - 6. června 2002), Pierre Nadaud se svou choreografií pro pět tanečníků FIGURES IN A LANDSCAPE (premiéra 18. - 20. dubna 2002) a Komorní scéna městského divadla Krepsko s představením ŠUNT (premiéra 10. a11. listopadu 2002).
Znaménko "+" za slovem "TĚLO" má naznačit, že každé z přehlídkových představení kombinuje právě lidské tělo s dalším výrazným prostředkem. V mytologií inspirovaných představeních JEŘÁBÍ TANEC a MANU hraje důležitou roli TĚLO + HUDBA. V první části je hudba rovnocenný partnerem tělu, v druhé, kdy je živě hrána na scéně, tvoří prostředí, ve kterém se bytost Manu pohybuje. Spolu s tělem je hudba základním materiálem, z něhož obě představení vznikala.
FIGURES IN A LANDSCAPE nahlížejí novým způsobem na spojení TĚLO + TANEC. Choreografie zpochybňuje obvyklé vnímání tance, prověřuje všední i nevšední možnosti lidského těla a pracuje také s jeho limity.
Představení ŠUNT kombinuje TĚLO + HUMOR. Poslední představení festivalové přehlídky dokazuje, že humor není výhradně slovesnou záležitostí. Vtipná podívaná na dva náruživé televizní diváky využívá některých prvků pantomimy, klaunérie i maňáskového divadla.

 

PROGRAM

6. 2. JEŘÁBÍ TANEC/MANU (Envoi) - 20h
7. 2. VŠECHNA JEDINÁ (Adéla Stodolová) - 20h
8. 2. FIGURES IN A LANDSCAPE (Pierre Nadaud) - 20h
9. 2. BLISS (Vojta Švejda) - 19h
9. 2. ŠUNT - (Komorní scéna městského divadla Krepsko) - 21h

 

O TVŮRCÍCH

Skupina ENVOI vznikla v roce 1996 v Praze. Jednotliví členové zůstávají v anonymitě, skupina klade důraz na samotné dílo. ENVOI je prostorem pro zkoumání uměleckého pojetí skutečnosti. Je prostorem, který je společně sdílen. ENVOI je jednou divadelním představením, jindy knihou nebo obrazem.

Adéla Stodolová je absolventkou pražské konzervatoře moderního tance Duncan Centre, momentálně studuje na Katedře nonverbálního divadla pražské HAMU. Kromě taneční a pohybové průpravy má také zkušenosti z činohry: v divadle Rokoko hrála hlavní roli v Shakespearově tragédii Romeo a Julie, účinkovala v představeních v Ypsilonce a v divadle Komedie, jako choreografka spolupracovala s divadlem Na Zábradlí, jejím režijním debutem je představení Devět životů divadlla AHA z Lysé nad Labem.

Pierre Nadaud je francouzský choreograf a tanečník. Ve Francii vystudoval filosofii na univerzitách v Paříži a Lyonu, v Čechách Katedru nonverbálního divadla na pražské HAMU. V České republice žije od roku 1998. Je členem mezinárodní divadelně improvizační skupiny Krepsko.

Vojta Švejda vystudoval konzervatoř v Ostravě, v roce 2001 absolvoval na Katedře nonverbálního a komediálního divadla pražské HAMU u prof. Ctibora Turby a doc. Borice Hybnera. Byl členem divadla Alfred ve dvoře. Účinkoval v představeních Boris Pictus, Pohyblivý kabinet, Grotesky naboso. Hraje v představení Pasažér Skryté tvůrčí jednotky. Je zakládajícím členem mezinárodní divadelně improvizační skupiny Krepsko.

KREPSKO vzniklo v Praze v roce 2001 jako mezinárodní improvizační těleso se stálým počtem účinkujících hráčů. Těží především z totální nesourodosti herců. Do stálé sestavy patří: Linea Happonen (fin), Petr Lorenc (cz), Vojta Švejda (cz), Žan Loose (chor), Pierre Nadaud (fr), Ondřej Lipovský (cz). Na své pravidelné improvizace si zve také hosty. Před rokem nazkoušelo Krepsko první neimprovizované představení Šutr v jogurtu (premiéra v divadle Alfred ve dvoře13. - 15. 3. 2002).

O produkci MOTUS
Občanské sdružení MOTUS (latinsky "pohyb") vzniklo v roce 2001 za účelem obnovení provozu a umělecké činnosti v divadle Alfred ve dvoře. Hlavním cílem MOTUS o. s. je podpora rozvoje tvorby a uměleckých aktivit nezávislých umělců, především v oblasti nonverbálního divadla. Tvůrcům poskytuje prostor, produkční zázemí pro tvorbu nových inscenací, zároveň se snaží pohybové a vizuální divadlo přiblížit divácké veřejnosti.

Autor článku: příspěvky veřejnosti