08.11.2017 07:41

Manon v tanečním pojetí

Slavný příběh Manon, krásné, ale povrchní a přelétavé mladičké dívky, se objeví na repertoáru plzeňského Divadla J. K. Tyla poprvé jako balet, a to v půvabném neoklasickém pojetí. Inscenace choreografa Filipa Veverky se na jevišti Velkého divadla představí v premiéře 18. listopadu, tedy v podvečer Noci divadel.

Postavu Manon stvořil ve své novele francouzský spisovatel Antoine François Prévost  v první polovině 18. století, jeho dílem se pak inspiroval Víťězslav Nezval ve svém veršovaném dramatu ze 40. let minulého století. Manon však od doby svého vzniku dráždí představivost umělců napříč žánry, setkáme se s ní například v operách Daniela Aubera, Giacoma Pucciniho nebo Julese Masseneta. Známá je také taneční podoba Manon choreografa Kennetha Mac Millana, jehož inscenace, využívající hudební aranžmá z Massenetových komorních skladeb, se na repertoáru Britského královského baletu v Londýně drží více jak 40 let.

Ačkoliv se příběh Manon dostal na scénu plzeňského divadla již šestkrát (dvakrát v Pucciniho opeře, dvakrát v Masenetově a dvakrát v činohře), jako balet zde bude uvedena poprvé. Inscenace bude prvním celovečerním baletem Filipa Veverky, který má za sebou velmi úspěšnou dráhu tanečníka. Po sedmi letech angažmá v pražském Národním divadle  působil v Tulsa Ballet v Oklahomě, pak v baletním souboru Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu, kde tančil ve všech inscenacích šéfa baletu Youriho Vàmose, poté odešel do Švédského královského baletu. Zajímavostí je, že svou první velkou roli, Vévodu Alberta v baletu Giselle, ztvárnil právě na jevišti Velkého divadla v Plzni. Po letech se tedy vrací na místo činu, aby zde zahájil svou druhou, jistě neméně úspěšnou, kariéru choreografa.

Filip Veverka je nejen choreografem a režisérem, ale také autorem libreta. Jako hudební podklad zvolil kompozice ruského skladatele Alexandra Glazunova. Jeho hudba je dramatická, vždycky v ní najdu nějaký dialog a dobře se hodí do dějového baletu. Oslovil jsem kamaráda Torbjörna Helandera, se kterým jsem se seznámil ve Stockholmu, kde hraje v orchestru a komponuje. Ten mi pomohl vybrat další skladby a z toho všeho pak vytvořil hudební kompozici,“ uvádí choreograf. Dílo hudebně nastudoval s Orchestrem opery DJKT Jiří Petrdlík, kterého bude za dirigentským pultem střídat Chuhei Iwasaki.

Titulní roli Manon alternují Jarmila Hruškociová, Hyejun Park a nová členka souboru Carolina Cortesi. Roli rytíře Des Grieux nastudovali Joshua Lee a dva nováčci souboru: Gaëtan Pires a Karel Audy. Ten přišel do souboru DJKT z pražského Národního divadla, kde dosáhl té nejvyšší mety – byl zde prvním sólistou.

Kostýmy jsou dílem Romana Šolce, scénu vytvořil Radek Honc ve spolupráci s vedoucím výroby dekorací DJKT Martinem Višňovským.

www.djkt.eu

Autor článku: Michaela Svobodová