24.06.2003 00:00

Marie Terezová: Přehlídka sólové tvorby pro děti

Pražské divadlo Xaver uspořádalo v divadle Vikadlo (Vinohradské kavárenské divadlo) dvoudenní Přehlídku sólové tvorby pro děti. Převahu měli sóloví umělci z Hradce Králové. Přehlídku v sobotu zahájila Miroslava Venclová, studentka královéhradecké ZUŠ Na Střezině se svým pozoruhodným dvacetiminutovým zpracováním indické pohádky Tygr, mnich a šakal. Vděčným osvěžením byly pro diváky Duhové bubliny Václava Strassera z Prahy, po nichž následovala ponurá balada Zlatý kolovrat v jemném podání Pavly Říhové z Pístů u Nymburka.

V inscenaci Zlatý kolovrat byly použity plošné papírové loutky a pro několik scén (zavraždění Dorničky a hry zlatého kolovratu) se uplatnila stínohra. Celkově působí inscenace tak, že si připadáme jako u příjemně praskajících kamen ve zšeřelé světnici, v které nám jemný dívčí hlas neviditelné vypravěčky vypráví krvavý příběh. Hlasová stylizace Pavly Říhové nás dokonale provází morbidním příběhem, v němž lítají zkrvavené údy a vyloupnuté oči, a dovoluje nám zůstat v bezpečí ve světnici u kamen, tedy v hledišti, a nikoliv v rukách babice a její dcery. Postavy Erbenovy balady jsou jednoduše barevně charakterizovány: král je modrý, Dornička a pachole jsou vyvedeni v červené barvě a babice se svojí dcerou jsou zelené. Na pozadí neutrálně hnědé scény působí papírový kolovrat natřený žlutou barvou jako skutečně zlatý. Scénu tvoří velká kniha, jejíž listy se otáčejí.

Sobotní program zakončil Martin Brunner z Hradce Králové se svou hudební pohádkou Zvířátka a Petrovští. Inscenace je založena na velmi profesionální hře protagonisty na různé flétny. Samotný příběh se odehrává na magnetické tabuli s vymalovaným lesem. Plošné loutky zvířátek a Petrovských drží na tabuli pomocí magnetu. Výpravu vytvořil Pavel Hubáček.

Na neděli byla připravena pohádka Jirky Polehni z Hradce Králové Znáte Kačenku? Zapadá do linie jeho tvorby tím, že se jedná o maňásky za paravánem. Ovšem oproti "polehňovské tradici" se nedočkáme žádných akčních výstupů, žádné honičky, ba i ta rakvička chybí. Nejedná se o rodinné představení, neboť dospělé publikum se pomalu plynoucími epizodami ze života kachny Kačenky a kačera Káče příliš nebaví. Zato děti pozorně sledují, co se na scéně děje. Kačer Káč se seznámí s Kačenkou, mají svatbu, pak si pěstují zeleninu, na kterou má zálusk krtek, a v poslední epizodě dokonce ohrožuje kachní rodinku liška. Scéna i loutky jsou velmi vkusně upravené, jakoby právě nažehlené.

Druhé nedělní představení přehlídky Jana Bílka O rytíři Ríšovi (také z Hradce Králové) bylo naopak podívanou spíše pro rodiče. V pohádce "naruby" svého vyvoleného, krále Eduarda, jehož snědl drak, zachraňuje princezna. Její pohnutky nejsou vedeny ničím jiným, než tím, že se princezna už viděla mocnou královnou a svůj životní cíl si nehodlala dát zničit nějakou dračí potvorou. V draka se proměnil rytíř Ríša, aby tak lépe zlikvidoval svého bratra Jirku a bratra a krále Edu. Vtipný text podává Jan Bílek s přesným charakterovým odlišením jednotlivých postav. Jevištní akce jsou precizně gradovány. V jednoduché kukátkové scéně se pohybují marionety na drátě.

Suverénní profesionalita Jana Bílka přece jen trochu prozrazuje profesní rutinu, a i loutky jako bychom už někdy viděli v jiných incenacích Bílkova divadla!

Přehlídka se uskutečnila za podpory Nadace "Život umělce".

Autor článku: Loutkář