02.12.2011 12:13

Marlboro Men Evangelium v Divadle Tramtarie Olomouc!

"Jde o našeho pána. Seknul s tím. Vypařil se. Utekl. Jednoho dne za námi, za všemi anděly, přišel a řekl, že musí vykonat pouť na zemi. Odešel pryč a od tý doby jsme o něm neslyšeli. Podívej se kolem sebe, je pryč a nic se nezměnilo. Žádná apokalypsa, žádní lvi ležící s beránky, čtyři jezdci furt ve stáji...“

V malém texaském městečku Anville exploduje kostel. Nehoda, která si vyžádá na dvě stě obětí se neblaze zapíše do místní černé kroniky. V palcových titulcích se ale objeví zvláštní okolnost. Katastrofu přežil zdejší kazatel Chris Jester. Ve společnosti mladé ženy a individua výstředního vzezření utíká před zákonem s cílem přijít nejasným okolnostem na kloub. Ukáže se, že jediný, kdo může na otázky odpovědět, je samotný Bůh. Proč ho nenajít a nezeptat se ho osobně? Ale kde, když ani v nebi neví, kam zmizel?

„Jsem alfa. Jsem omega. Pán všehomíra, váš Bůh. Nejsem zrůda.“

Inscenace Marlboro Men Evangelium vypráví příběh velkolepého putování skrz na skrz vlajkou hvězd a pruhů. Podivná trojka vyráží z Texasu – cíl: najít Boha a dostat z něho několik docela dost zásadních odpovědí. Po dobrém, nebo po zlém. Chlapík s kolárkem, který nikdy nezabloudí, protože cestu zpátky najde pohodlně podle zmačkaných krabiček od cigaret, irský deviant Kid se  stoletým návykem na velmi neortodoxní látku a svůdná Lily s menším arzenálem v kabelce na cestě autem bez zpětných zrcátek. Nad světem se schyluje k jaderné válce, prezident Spojených států brečí do telefonu, kolem se proženou westernové chuchvalce, walkmeny andělů sem tam namotají kazetu Dr. Albana a krajem kaktusů projde chlap s pohledem, který by vyděsil i Clinta Eastwooda. Devadesátá léta v zemi nekonečných možností – v Americe.

„Díval jsem se tu noc dolů a viděl jsem Ameriku, jak se rozpíná do všech směrů, a najednou mě napadlo, že kdybych teď skočil z Empire State Buildingu, přistanu v jakymkoli koutě Ameriky - kde bych si přál...“

Divadlo Tramtarie uvádí třetí premiéru sezony, inscenaci Marlboro Men Evangelium v linii uvádění současných popkulturních žánrů. Hra Vítězslava Větrovce, Terezy Neznalové a Matyáše Dlaba čerpá volně motivy z jedné z nejzásadnějších komiksových sérií současnosti Preacher/Kazatel tvůrčího dua spisovatele Gartha Ennise a kreslíře Stevea Dillona. Vychází z širokého žánrového spektra – road movie, fantasy, akční, love story či western. Se spletitou dějovou stavbou a úderným dialogem recykluje klišé americké kultury a degenerované zobrazení násilí. S nadhledem přemítá nad charakteristickou rebelskou aurou džínového hrdiny a svůdné, nebezpečné hrdinky a stereotypem „parťáctví“ - americko-foglarovským přátelstvím. Marlboro Men Evangelium inscenace plná drsného černého humoru, bizarních figur a notné dávky „američanství“.

„Vidíte támhle to individuum v latexovém oblečku, obojku a o berlích. Chci, abyste ho vyléčil. Přikažte mu, ať odhodí berle a kráčí bez nich.“

V. Větrovec, T. Neznalová, M. Dlab: Marlboro Men Evangelium
Premiéra: 25. listopadu 2011
režie: Vítězslav Větrovec, j.h.
dramturgie: Matyáš Dlab
hrají: Matěj Mužík, Vojtěch Johaník, Petra Konvičková, Dáša Rybářová, Gabriela Veselá, Matyáš Dlab, Václav Stojan, Marek Zahradníček
scéna a kostýmy: Katarína Kováčiková
hudba: Jakub Vašica
světla: Alois Pešek
zvuk: Vladimír Derner

Vítězslav Větrovec
Absolvent Divadelní režie Janáčkovy akademie múzických umění v Brně v ateliéru prof. Václava Cejpka. Na svět přichází v časných ranních hodinách dne 25. listopadu roku 1985 v hnědouhelném Mostě. Na divadelní fakultě letos absolvuje diplomovou prací o brněnských nezávislých divadelních souborech. V Mostě v roce 2006 zakládá happeningovou skupinu Chudý krtek a rok nato v Brně stojí u zrodu divadelní rodiny Šavgoč, s níž se v roce 2011 s hlučným mlasknutím odlupuje divadlo KočéBR - divadlo pohyblivé a nezřídka kočující (inscenace Tele, Kytice, Velkolhotecké pašije a Ještěr).

Divadlo  KočéBR
Založení KočéBRu o.s. předcházela aktivní činnost jeho zakládajících členů (Vítězslava Větrovce a Terezy Kratochvílové) v rodinném divadelním uskupení Šavgoč (Zdena Mlezivová, Anna Saavedra, Janet Prokešová, Jakub Cír, Matěj Záhořík). Toto volné uskupení studentů brněnské JAMU se profilovalo jako nezávislé sdružení divadelníků, hudebníků, autorů a performerů, kteří se mimo tvorbu vlastních inscenací (Chcete mě aneb Kamarádská revue, Tele, Keporkak Blues, Hugo Mazel) či inscenačních projektů a happeningů také společně podíleli na uskutečňování pravidelného divadelního kabaretu Triptych na Skleněné louce v Brně (v letech 2007-2009) a organizování kulturního programu v alternativním klubu a prádelně v jednom (Clubwash, od roku 2008).
Na začátku roku 2011 Šavgoče opouští Vítězslav Větrovec s Terezou Kratochvílovou a do nově zakládaného sdružení si s sebou přibírají i inscenace, které vznikly ještě dříve, pod nyní opouštěnou hlavičkou (Tele, Ještěr).

KočéBR je původní staroslovanský výraz pro podomního obchodníka odlišujícího se od ostatních podomních obchodníků tím, že nabízené zboží nosí v nůši. Nůší našich dní je nepochybně nákupní vozík, který se stal základním scénografickým prvkem i dopravním prostředkem prvních inscenací příručního divadla.

Autor článku: Mgr. Petra Němečková

Marlboro Men Evangelium v Divadle Tramtarie Olomouc!