31.10.2019 10:14

Mimořádný výkon Hui He v Madama Butterfly prozáří podzim s Metropolitní operou

Pucciniho klasikou Madama Butterfly pokračuje sezóna přímých přenosů z Metropolitní opery. Opera je náročná zejména pro představitelku hlavní role, která téměř neopouští jeviště. V aktuálním nastudování se v titulní úloze Čo-Čo-San představí čínská sopranistka Hui He.

V herecky i pěvecky náročném partu gejši Čo-Čo-San zrazené a opuštěné americkým námořním důstojníkem Pinkertonem se představila řada světových sopranistek. Na premiérový výkon Rosiny Storchio ze 17. února 1904 navázaly takové operní divy jako Geraldine Farrar (premiéra v Metropolitní opeře 1907), Maria Callas či Montserrat Caballé. Nyní se k těmto zářivým jménům připojí sopranistka Hui He. Debutovala v Šanghaji coby Dorabella v inscenaci Mozartovy opery Cosi Fan Tutte. V Evropě poprvé zaujala právě v titulní roli Pucciniho Madama Butterfly. Kariérním průlomem se pak stala Tosca ve stejnojmenném díle téhož autora.

Výstavní role Hui He

Zrazená japonská gejša je nicméně, společně s Verdiho Aidou, výstavním pěveckým výkonem pěvkyně Hui He. Jen v letošní sezóně ji ztvárňuje na prknech hned dvou operních domů. Vedle newyorské Metropolitní je to ještě Deutsche Oper v Berlíně. Na bedrech Hui He leží veškerá emoční náročnost role, od momentů štěstí, v kterých se Čo-Čo-San otáčí zády k vlastním tradicím, ke smutku z odloučení prosvětlovaných nadějí až k závěrečnému tragickému vyvrcholení.

V tříaktové opeře budou Hui He sekundovat italský tenor Andrea Carè, pro něhož je role Pinkertona debutem na prknech Metropolitní opery, a americká mezzosopranistka Elizabeth DeShong coby spolehlivá služebná Suzuki.

Filmová kvalita inscenace

Inscenace vznikla ve spolupráci hollywoodského režiséra Anthonyho Minghelly (mj. je držitelem Oscara za režii snímku Anglický pacient) a režisérky a choreografky Carolyn Choa. Ne nadarmo se v recenzích hovoří o jejích filmových kvalitách. Propracovaná práce se zářivými barvami a širokým prostorem, který připomíná plátno kina, ale i zapojení loutek propůjčuje představení vizuálně podmanivou atmosféru a zvláštní magii uzavřeného světa japonského přístavu Nagasaki na konci devatenáctého století.

Úvodní přenosy z Metropolitní opery vsadily na prověřené a diváky oblíbené inscenace. První novinkou a zároveň závěrečným přenosem pro letošní rok bude Achnaton z pera skladatele Philipa Glasse. Do newyorské opery jej přináší Phelim McDermott, který svým ztvárněním této látky v Britské národní opeře způsobil na dlouhou dobu vyprodanou senzaci.

www.vicnezfilm.cz

Autor článku: Radek Pavlovič

Mimořádný výkon Hui He v Madama Butterfly prozáří podzim s Metropolitní operou

Zahraniční divadlo

12.02.2020

Cyrano z Bergeracu v přímém přenosu NT Live

Také James McAvoy patří k filmovým hvězdám, které pravidelně vystupují na londýnském jevišti. Za posledních deset let se tam objevil čtyřikrát a pokaždé v režii provokativního Jamieho Lloyda. Ten spolu s „coolness“ dramatikem Martinem Crimpem francouzskou klasiku Edmonda Rostanda z konce 19. století Cyrano z Bergeracu radikálně zmodernizovali do odvážné, dech beroucí a duchaplné inscenace, která se rychle stala hitem přelomu roku i aktuální sezóny NT Live.

12.02.2020

Přímé přenosy z londýnského Royal Opera House tentokrát potěší příznivce moderního baletu

Přímé přenosy z londýnského Royal Opera House tentokrát potěší příznivce moderního baletu. Už 25. února budou na programu Violoncellistka a Tance ve skupinách. Zatímco v prvním případě jde o tvorbu mezinárodně vyhledávané Cathy Marston, druhá část programu má připomenout práci legendárního choreografa a Oscarem oceněného režiséra West Side Story Jeroma Robbinse.

10.02.2020

Činohra Národního divadla pořádá Emergency Briefing: Zprávy z Maďarska

Činohra Národního divadla pořádá další Emergency Briefing. Jeho cílem je upozornit na současnou situaci v Maďarsku, vyjádřit solidaritu s maďarskými divadelníky a pobavit se rovněž i o tom, zda je možné maďarským kolegům pomoci. O tom, jak se situace v Maďarsku vyvíjí a jak se maďarští umělci vyrovnávají se současnou politickou situací, bude řeč s hlavním hostem Zoltánem Imelym z Asociace scénického umění (FESZ) a nezávislého Studia K.