07.06.2012 13:09

Motivem 18. ročníku festivalu Divadlo evropských regionů v královéhradeckém Divadle Drak je cesta

Cesta může být hlavním motivem 18. ročníku festivalu Divadlo evropských regionů v královéhradeckém Divadle Drak. Třeba Cesta, s níž přijede mezinárodně ceněná Farma v jeskyni. Cesta však může vést napříč časem, zeměmi, divadelními žánry, generacemi. A také třeba do vlkova nitra, krátce poté, co snědl Karkulku a její blízké. Nejdelší cestu do Divadla Drak urazí mistr světa „v maňáscích“, který přijede až z Tchaj-wanu a také loutkář Nori Sawa, aby sehrál kusy o zákeřné opici, nešťastném krabovi, ovocném stromě tomel a největší pomstě v dějinách Japonska. Celkem přijede dvacet jedna divadelních souborů ze šesti zemí: Polska, Slovenska, Slovinska, Velké Británie, Finska a Taiwanu.

„Drak na festivalu uvede tři inscenace ze současné sezóny. Maňáskovou činohru U kanónu stál v režii Tomáše Dvořáka, který přes kanonýra Jabůrka přiblíží bitvu u Hradce Králové v roce 1866, poetickou klauniádu Děvčátko se sirkami, jíž na Andersenovy motivy nastudoval Matija Solce a novinku Jakuba Krofty pro nejmenší, Hrnečku, vař! Chybět nebude ani „laboratorní“ Červená Karkulka Marka Zákosteleckého.“ říká ředitelka Draku Eliška Finková.

Tradičně v Draku nebude chybět víkendová Dračí pouť s atrakcemi pro děti, letos obohacená o nový kolotoč z dílny divadla. Drak uspořádá i den českých loutkových divadel, na nějž pozval kolegy z plzeňské Alfy, ostravského Divadla loutek a libereckého Naivního divadla. Farma v jeskyni ukáže v Cestě trénink toreadorů, plačky z Východního Slovenska, písně rusínských emigrantů, cante jondo, tedy osobní zkušenosti přenášené z člověka na člověka, překročení hranic mezi generacemi, prostorem a časem v lidském životě. „Jde o komponovaný večer složený z částí různých inscenací Farmy v jeskyni, pohledů do metod tréninku herců či videí z cest za objevováním lidské zkušenosti po světě,“ říká Dominika Špalková dramaturgyně Divadla Drak.

Divadelníci okolo režiséra Viliama Dočolomanského jsou na vrcholu, Drak však nezapomíná ani na ty, kdož jsou na začátku. Pro ně připravil mezinárodní setkání divadelních škol Gaudeamus Theatrum, na němž se Češi potkají se Slováky, Poláky a Finy. Mezinárodní projekt Gaudeamus Theatrum vytváří jedinečný kreativní a otevřený prostor pro vzájemné setkávání studentů, pedagogů a divadelníků. Letos poprvé do Hradce Králové zavítají a formou workshopů, přednášek a představení se budou prezentovat významné evropské divadelní školy. Účastníkům a divákům přináší Gaudeamus Theatrum vzájemnou inspiraci, možnost seznámit se zblízka s nejmladší divadelní generací a důležitou výměnu zkušeností v mezinárodním kontextu.

Se čtyřmi představeními do Hradce přijede mladý nadějný režisér Jakub Vašíček, který v příští sezóně v Draku nastuduje Ikara. Rozpětí jeho poetiky nabídne Mariborské loutkové divadlo ze Slovinska s inscenací ?Proč, hravou úvahou nad věčnou dětskou otázkou, Červená Karkulka: rodové prokletí v podání Divadla Jednoho Edy nebo Velbloud, ryba, slepice aneb Námořnická historie, kterou připravil v libereckém Naivním divadle. Pro festival si Vašíček připravil se souborem Športniki premiéru Gagarina. S loutkami, zpěvy i tancem. Tvůrci proslulé inscenace Back to Bullerbyn se inspirovali knihou Jurije Nagibina Úsměv a Hvězdy o životě a díle prvního člověka ve vesmíru „Časem kdekdo Gagarina překoná. Ale nikdo se po letu tak neusměje na lidstvo a vesmír jako Jura Gagarin. A to je velmi důležité, daleko důležitější, než si dovedeme představit,” stojí v anotaci představení.

Po třech letech se vrátí Wu-Shan Huang, korunovaný král světových maňáskářů. „Letos nepůjde jen o krátké loutkové skeče, ale o celé loutkové, zhruba dvacetiminutové, představení za doprovodu hudby. Vidět Wu-shan Huanga při ´práci´ nestačí pouze jednou. Od 24. června k tomu budeme mít několik možností denně, zájemci se mohou zúčastnit i jeho tvůrčí dílny,” říká Dominika Špalková.

Že není rozdíl mezi velkým a malým divadlem potvrdí britský Little Angel Theatre a jeho Handino překvapení, adaptace knihy Eileen Browne. A jsme zpět u ústředního motivu přehlídky, cesta Keňou je směsí fyzického divadla, loutkářství, živé hudby a písniček, dohromady v intimním a magickém představení, kde se zapojí i malí diváci. „Skvělí herci zpívající a dupající ve svahilském rytmu. Krátké a slunečné představení s výtečným citrusovým závěrem." Tolik recenze z Critics’ Choice Time Out.

Pro Drak jsou typické přesahy, divadelní i generační. Ke generačním náleží taneční interaktivní představení Strom z finského Divadla Tätitrio, určené pro domovy seniorů i mateřské školky. Tradičně se vrátí neslyšící z brněnské JAMU, s nimiž režisérka Zoja Mikotová připravila Erbenův Zlatý kolovrat. Erben také inspiroval, nikoliv však baladou, ale klasickou pohádkou Divadlo „Baj Pomorski”z polské Toruně. Jejich Jablůňka je poetickou operetou pro děti, v níž čarodějnice rapuje.

Ze zahraniční dílny drakovského režiséra Jakuba Krofty se na festivalu objeví polská Dášeňka a finská @Hannah, která klade otázku: Co s plyšovým medvědem, když si malá holčička nechce hrát a žije virtuálním světem internetu.

Ze Slovenska tradičně do Draku přicestuje Staré divadlo Karola Spišáka v Nitře, s nímž se Drak spojil v nezapomenutelném Jánošíkovi. Letos nabídne suchý britský humor na motivy Sira Arthura Connana Doylea, pod názvem Sherlock Holmes, případ londýnského sociapata. Chybět nebude ani bánskobystrické Bábkové divadlo na Rázcestí, tentokrát uvede Proměnu, slavnou povídku Franze Kafky v režijním zpracování Mariána Pecka.

Autor článku: Marie Šobková, foto: Divadlo Drak - U kanónu stál

Motivem 18. ročníku festivalu Divadlo evropských regionů v královéhradeckém Divadle Drak je cesta