27.06.2014 09:30

Na akci Střed zájmu: PUBLIKUM si srdce publika získala Česká filharmonie

Institut umění a Kancelář Kreativní Evropa uspořádaly v úterý 17. června ve Studiu Hrdinů akci s názvem Střed zájmu: PUBLIKUM, která prezentovala tucet příkladových projektů práce s publikem.

Zástupci kulturních organizací či samotní umělci v sedmi minutách představili zcela obsazenému hledišti v pražském Veletržním paláci inspirativní a neotřelé přístupy k divákům, posluchačům či čtenářům. Na závěr večera proběhlo hlasování publika o nejzajímavější příspěvek. Vítěznou cenu, pravé francouzské šampaňské, si odnesli Petr Kadlec a Ida Kelarová (Česká filharmonie), kteří zaujali publikum vzdělávacími programy.

Diváci obdrželi leták s programem, na kterém byla vytištěná čísla jednotlivých řečníků. Číslo příspěvku, který diváky nejvíce nadchl, pak vhazovali do připravených fialových boxů. Nejvíce preferenčních hlasů získala Česká filharmonie, která v rámci vzdělávacích programů pro různé skupiny diváků spolupracuje se známými herci např. Ondřejem Liškou a Janem Budařem. Prostřednictvím workshopů seznamuje děti s výrobou hudebních nástrojů či organizuje speciální akce, ve kterých se nejen hudebníci, ale i šéfdirigent Jiří Bělohlávek převlékají např. za pohádkové postavy. V následujících měsících připravuje Česká filharmonie společně s Idou Kelarovou projekt pro romské děti. O druhé místo se podělily galerie Sladovna Písek a Památník lidové architektury. Přístup galerie v Písku k výstavní dramaturgii přilákal v posledních dvou letech dvojnásobný počet rodin s dětmi, které zde hledají dobrodružství v interaktivních hrách propojujících divadlo, umění a zajímavá témata. Projekt Památník lidové architektury slovenského umělce Tomáše Džadoně umístil tři původní dřevěné stodoly na střechu panelákového domu v Košicích, jež symbolicky odevzdal všem lidem žijícím na sídlišti.

Střed zájmu je nový formát akcí Institutu umění a Kanceláře Kreativní Evropa, který má ambice zkoumat témata, jež rezonují odbornou kulturní veřejností. Magdalena Müllerová, organizátorka Středu zájmu, vysvětlila: „Téma práce s publikem (audience development) rezonuje celou Evropou, a proto se stalo prioritou programu EU Kreativní Evropa. Je potřeba znovu si uvědomit, pro koho kulturní program připravujeme a jakým způsobem ho nabízíme. Doba nám přináší nové možnosti jak zapojit veřejnost, jak financovat projekty, jak představit činnost organizace, a proto není možné považovat publikum za pasivního konzumenta kultury, ale naopak za důležitého hráče na jevišti kulturního dění.“ Střed zájmu navázal na mezinárodní konferenci RE: Publikum. Možnosti spolupráce s publikem ve 21. století konanou na jaře roku 2013  v pražském divadle Archa, která jasně ukázala, že téma je klíčové napříč uměleckými obory. Střed zájmu se kromě práce s publikem bude v budoucnu věnovat trendům, které přináší nové technologie, financování atd.

www.idu.cz


Autor článku: Klára Kadlecová

Na akci Střed zájmu: PUBLIKUM si srdce publika získala Česká filharmonie