01.03.2018 11:30

Naivní divadlo se představilo v Japonsku

Poprvé ve své historii se Naivní divadlo představilo v Zemi vycházejícího slunce – v Japonsku. Během necelého týdne tam část souboru sehrála celkem pět repríz nonverbální inscenace pro nejmenší diváky, O beránkovi, který spadl z nebe.

Tato inscenace (autor: Fred Rodrian – Vít Peřina a kol., režie: Michaela Homolová, výprava: Robert Smolík) nasbírala od premiéry dlouhou řadu ocenění, včetně ceny ERIK udělované nejlepší české loutkové inscenaci sezóny. I díky tomu, že pracuje s minimem textu, je srozumitelná nejen dětem ve věku kolem dvou let, ale především divákům po celém světě. Naivní divadlo ji odehrálo již ve většině evropských zemí, ale také v USA či Izraeli.

Jak je to možné? Především proto, že si řada organizátorů stále více uvědomuje nutnost kvalitní divadelní nabídky a pozitivního ovlivňování již od nejmenších dětských diváků. Neváhá proto vynaložit spoustu sil a energie na získání prostředků právě pro podobné produkce. To bylo také hlavním motorem společné dohody, kdy česká strana slíbila hradit pro soubor NDL cestovní náklady do Japonska, včetně transportu dekorací a loutek. Mezinárodní loutkářské centrum v Iidě, které je zároveň sídlem UNIMA Japan, pak mělo na starost celou organizaci pobytu v Japonsku, včetně úhrady honoráře, technického zajištění světelného parku, ubytování, dopravy a péče o soubor NDL. Reakce oslovených subjektů na české straně s žádostí o podporu cestovních nákladů byla mimořádně pozitivní. Díky Městu Liberec (které je pro japonskou stranu předmětem uctivého obdivu za svůj vztah k NDL i mezinárodnímu festivalu MATEŘINKA), MK ČR a Libereckému kraji bylo již loni v létě zřejmé, že se cesta může uskutečnit.

Kromě loutkového divadla ve dvoumilionovém městě Iida (v prefektuře Nagano) viděli diváci „Beránka“ také v Ósace a v Kisarazú. Všech pět japonských repríz bylo doslova napěchováno dětskými i dospělými diváky. Ti ocenili nejen kvalitu představení, ale také skutečnost, že hrající režisérka Michaela Homolová nastudovala svoje repliky v japonštině.

Mezinárodní loutkářské centrum ve městě Iida (Iida Puppet Center) je nejdůležitějším loutkářským střediskem v Japonsku, financovaným z prostředků města Iida,  a pozvání bylo pro NDL velkou poctou.

Krátce po návratu z Japonska čeká inscenaci O beránkovi, který spadl z nebe ještě turné po západním Německu, před Velikonoci se NDL pro změnu představí ve francouzské Remeši – s inscenacemi Čechy leží u moře a Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých.

www.naivnidivadlo.cz

Autor článku: Jana Pittnerová

Naivní divadlo se představilo v Japonsku

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.