05.03.2020 16:46

Národní divadlo Brno představilo premiéry sezony 2020/2021

Premiéry 2020/2021  BALET
Mário Radačovský, umělecký šéf souboru Baletu NdB

Jako každým rokem touto dobou opět společně vyhlížíme nadcházející divadelní sezonu. Tu baletní pod mým uměleckým vedením již posedmé. Těsně před námi je premiéra Dámy s kaméliemi, vytvořené pro náš soubor, a proto chci vaši pozornost obrátit k jedné ze svých priorit v nadcházejících sezonách. V každé z nich se objeví původní choreografické dílo pro Balet NdB, které vedle stávajícího světového současného baletního repertoáru bude utvářet jedinečnou tvář našeho souboru. Původní tvorba se stane vedle klasického a moderního repertoáru další stálou a nedílnou součástí naší dramaturgie.

První premiérou sezony bude titul Beethoven na hudbu tohoto jubilujícího velikána v mé choreografii a režii a ve scénické a kostýmní výpravě Jaroslava Milfajta a Ľudmily Várossové. Po delší době vznikne ambiciózní baletní titul ve spolupráci s Janáčkovou operou, za což bych chtěl poděkovat jejímu uměleckému šéfovi Jiřímu Heřmanovi, pro kterého představa potenciálu takového titulu byla stejně atraktivní jako pro mne. Věřím, že vznikne projekt, který bude skvělým příspěvkem NdB k 250.  výročí narození hudebního génia Ludwiga van Beethovena. Jarní premiéra Stabat Mater bude pokračováním našeho dlouhodobého úsilí o uvádění toho nejlepšího, co v současnosti můžete zhlédnout na světových scénách. Dnes již na našem jevišti můžeme hrdě hovořit o „kyliánovském“ repertoáru. Tři Mistrova umělecká díla, která jsme vám již představili, doplníme o další nádhernou choreografii Sleepless. Poprvé také v tomto večeru uvedeme kreaci dalšího choreografického velikána současnosti Izraelce Ohada Naharina. Jeho Black Milk je skvělou choreografií a jsem hrdý na to, že jsme pro její uvádění získali licenci, což není samozřejmostí. Tento večer bude ale věnovaný legendární osobnosti české choreografie Pavlu Šmokovi. Je to již pět let, kdy navždy opustil taneční scénu tohoto světa, a právě proto jsme se rozhodli připomenout jeho dílo a obohatit náš repertoár o jeden z jeho nejlepších opusů Stabat Mater.

Samozřejmě chystáme i pokračování úspěšných projektů jako Balet Gala, Charity Awards Gala, Choreografický ateliér, oslavy Mezinárodního dne tance nebo Open Air představení na Biskupském dvoře. Rádi bychom vám i v dalším století Baletu NdB, které jsme aktuální sezonou začali, i nadále nabízeli skvělé baletní divadlo a byli neodmyslitelnou součástí vašich životů i kultury našeho města.


Premiéry 2020/2021  OPERA
Jiří Heřman, umělecký šéf souboru Janáčkovy opery NdB

„Dej na jeviště muže a ženu a vznikne příběh. Dej tam ženu a dva muže a je tu zápletka,“ řekl George Balanchine a tato rovnice funguje skvěle i na operním jevišti. V této sezoně se tak můžete těšit na díla plná napětí se zápletkami, které jsou staré jak lidstvo samo, ale neustále aktuální. Operní sezona začne 7. ročníkem festivalu Janáček Brno a po minulém ročníku oceněném International Opera Awards je před námi velký závazek na úspěšný rok 2018 navázat dalším vynikajícím ročníkem. Soubor Janáčkovy opery NdB na něm čekají hned dva krásné úkoly. Prvním je premiéra Janáčkovy opery Osud jako slavnostní zahájení festivalu, režie se ujme speciálně pro Brno ten nejlepší, Robert Carsen, který tak ke svým pěti janáčkovským inscenacím přidá další titul. Její pastorkyňa je dílo, o němž se dá bez nadsázky říct, že s ním brněnský soubor žije, teď ho však v rámci festivalu čeká mimořádná spolupráce při přenosu inscenace z londýnské Královské opery, pod vedením dalšího vynikajícího režiséra Clause Gutha, pro kterého to je první práce v rámci ČR. S inscenačním týmem z Londýna přijede i světově uznávaná interpretka janáčkovských rolí Karita Mattila, která ztvární roli Kostelničky.

V předvánočním období opustíme na chvíli vztahové rovnice a nabídneme vám chvíli klidu a svátečního oddechu s koncertem slavné Rybovy České mše vánoční, kterou doplní méně známá, ale o to půvabnější a humorná Moravská vánoční mše Josefa Schreiera z poloviny 18. století, jež nás zavede mezi valašské ovčáky. Oněgin × Taťána, Oněgin × Lenský, Oněgin × Gremin × Taťána – dílo plné proměnných, které ale skončí jediným možným řešením v ruské romantické opeře. Vyústění jako z reálného života je vyváženo krásnou hudbou P. I. Čajkovského, k jehož dílu se po úspěšné inscenaci Pikové dámy vrací tvůrčí dvojice Martin Glaser a Robert Kružík. Když se na jevišti ocitnou dvě ženy a jeden muž, zápletce se dostane dalšího dramatického rozměru, obzvlášť je‑li jedna z žen kouzelnice a autorem hudby je mistr barokní opery G. F. Händel. Alcina patří mezi skutečné operní skvosty díky skladatelově neobyčejně pronikavému pohledu do lidských srdcí a schopnosti přeměnit, to co v nich našel, v jedinečnou hudbu. Součástí inscenace bude i účast orchestru Collegium 1704 pod vedením dirigenta Václava Lukse. Jaro uvítáme koncertem, kde zazní Stravinského Svěcení jara a Orffova Carmina Burana. Dvě ženy a dva muži plus několik dalších v pozadí, lesk a bída života umělců, tragický konec – ano, závěr sezony bude patřit jedné z nejpopulárnějších oper v historii žánru Pucciniho La bohème. Těším se také na společnou premiéru s Baletem NdB, ve které oslavíme Beethovenovo 250. výročí narození v choreografii Mária Radačovského a hudebním nastudování Jakuba Kleckera.


Premiéry 2020/2021  ČINOHRA
Milan Šotek, umělecký šéf souboru Mahenovy činohry NdB

Myslíme dramatem!

Vážení a milí diváci,

když Jiří Mahen promýšlí ve svém Režisérově zápisníku oblast „groteskních her“, přijde s tímto trefným postřehem: „Skoro by se mohlo říci, že se tu objevuje nezastřená herecká povaha se všemi dobrými i zlými návyky, a jsou znalci divadla, kteří tvrdí, že právě zde lze odhadnout nejlépe vlastní tvořivou sílu činoherního souboru.“

Komediální žánr jako by skutečně dával průchod herectví jako takovému. Ve výrazných autorských adaptacích proto v příští sezoně uvedeme frašky Václava Štecha (jenž našemu divadlu řediteloval přesně před 100 lety) a Johanna Nepomuka Nestroye (podtitul jeho Sňatků na železnici mohl by být i jedním z tematických podtitulů celé příští sezony: Brno–Vídeň).

Komediantský temperament našeho ansámblu tříbíme ovšem s vědomím, že jej lze zásadně uplatnit i v tzv. vážném repertoáru. Prozkoumáme-li DNA NdB podrobněji, zjistíme, že za 136 let trvání této instituce byl zde Čechovův Racek inscenován pouze jednou (pětačtyřicet let stará inscenace Zdeňka Kaloče, který v prosinci minulého roku oslavil své 81. narozeniny, s Arkadinovou Heleny Kružíkové, která v říjnu minulého roku obdržela Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v oboru činohra). Již v zimě je tato Čechovova komedie zpět!

Chce-li Mahenova činohra – výrazně profilována novým kmenovým režisérem Štěpánem Páclem a proměněným dramaturgickým týmem – v Mahenově divadle i v divadle Reduta „myslet dramatem“, totiž něco se o člověku a o světě dozvídat prostřednictvím předvedení, musí vycházet z herectví. A obráceně – herectví se v takovém divadle nikdy neobejde bez dramatu, neboť herec musí „mít co hrát“.

Dramaturgické linie, které napověděla minulá sezona (česká hra, středoevropská dramatika a novinky renomovaných světových dramatiků v českých premiérách), budou v té nadcházející zásadně rozšířeny: Milan Kundera k naší velké radosti udělil brněnské činohře privilegium k uvedení jeho Majitelů klíčů. Pro NdB jsme rovněž získali nové hry Lucy Kirkwoodové a Toma Stopparda, jejichž světové premiéry nadchly publikum v Londýně v lednu 2020. Se stejnou rychlostí se na repertoáru objeví i Doktorka Roberta Ickea, volná autorská adaptace vrcholné hry Arthura Schnitzlera Profesor Bernhardi. Poprvé v ČR zhlédnete i hru Ödöna von Horvátha Nikdo, jež byla před pěti lety senzačně objevena ve Vídni. A v neposlední řadě kontemplativní monodrama Josefa Topola Stěhování duší stane se první vlaštovkou, která znovu rozžije Malou scénu MD (kteréžto iniciály jsou Marii Durnové, hlavní představitelce, vlastní).

Štafetu po Jindřichu Štreitovi, který rovnou desítku činoherních premiér doprovodil vizuály v minulé sezoně, letos převezme renomovaný fotograf Václav Jirásek, aby výraznou divadelní stylizaci propojil s žitou skutečností.

Přijďte se sami přesvědčit, jakou tvořivou, komediantskou silou nyní oplývá soubor Mahenovy činohry. Činohry, která myslí dramatem!

http://www.ndbrno.cz/

Autor článku: Zuzana Žáková Klimplová