07.06.2023 16:15

Národní divadlo Brno uvede Straussovu extravagantní operu Salome v režii Davida Radoka

Jak jinak zakončit vydařenou operní sezonu, než ve velkém stylu. Na brněnské jeviště se v jejím závěru vrací po třiadvaceti letech Salome, opera, která rozbouřila hladinu operního žánru již při své světové premiéře. Expresivní, krátké a šokující, tak by se dalo ve stručnosti popsat dílo založené na stejnojmenné hře britského dramatika Oscara Wilda, ale skrývá v sobě mnohem více.

Salome se v brněnském divadle dočká své teprve čtvrté inscenace a jejím tvůrcem nebude nikdo menší než jeden z nejlepších českých režisérů David Radok. Po skvělé inscenaci Brittenova Petera Grimese v sezoně 2021/22 se tak vrací spolu se svým týmem - šéfdirigentem Marko Ivanovićem, kostýmní výtvarnicí Zuzanou Ježkovou a nově Draganem Stojčevskim jako scénografem a Andreou Miltnerovou jako choreografkou k již páté režii pro náš operní soubor.

Příběh o půvabné Salome, nevlastní dceři krále Heroda, a její obsesivní lásce k prorokovi Jochanaanovi, inspirovaný Matoušovým evangeliem, skutečně vyvolal při premiéře pořádný skandál. Zároveň se dílo plné silné, dramatické hudby a bohatých orchestrálních barev stalo celosvětovou senzací a je jí právem dodnes. Chvíle, kdy Salome přináší Jochanaanovu hlavu na stříbrném tácu a líbá ji, stále náleží na špici desítky TOP operních hororů.

Dnes je nahota, krev, useknutá hlava, incest a tak dále v každé druhé hře. V roce 1905 to tak určitě nebylo, a proto musíme najít adekvátní překlad toho, co působilo v roce 1905 jako šok. Šok z lidského jednání, z toho kam až člověk může klesnout. Přijít pro dnešního diváka, který má v oblasti umění přístup ke všemu, s něčím, co na něj zapůsobí stejně silně. Myslím si, že tu jde o prolomení veškerých tabu. Když Salome svádí Jana Křtitele, není to kvůli tomu, že cítí nějakou erotickou touhu. Ona chce prostě prolomit tabu, jako kdyby chtěla svést papeže. Chce svést to, co je nedotknutelné, co je pro normálního člověka úplně mimo jakoukoliv představu.
David Radok

Extrémně náročná role Salome patří ke snům a prubířským kamenům všech dramatických sopranistek, už sám skladatel ji popsal jako šestnáctiletou dívenku s hlasem Wagnerovy Isoldy. V Brně se jí ujme vynikající sopranistka Linda Ballová, kterou publikum zná např. jako Taťánu z Evžena Oněgina. I další pěvecké obsazení má skutečně hvězdné kvality, Do Janáčkovy opery NdB se vrací Eva Urbanová tentokrát v roli Herodiady, Heroda ztvární Jaroslav Březina. Jako Jochaanan se představí vynikající německý barytonista Birger Radde. Spolu s nimi se diváci mohou těšit na členy brněnského souboru, např. Víta Noska v roli Narrabotha či Janu Hrochovou jako Páže.

Straussův hudební jazyk reflektuje dobu svého vzniku. Krásné melodie a rytmus valčíku se prolínají celou operou a jsou svědectvím i o dobovém estetickém ideálu vyšší společnosti. Strauss ale všechny tyto dobové znaky dovádí do krajností – melodie jsou vypjaté, valčík se deformuje až do zběsilosti, akordy se harmonicky komplikují až k nepoznání. Myslím, že v takovémto popisu dekadence se dají nalézt i znaky dnešní společnosti a asi i proto je toto dílo tak často hrané i v dnešní době.
Marko Ivanović

Stejně jako při světové premiéře i tentokrát to rozhodně bude senzace!

www.ndb.cz


Salome Linda Ballová
Herodes Jaroslav Březina
Herodias Eva Urbanová
Jochanaan Birger Raade
Narraboth Vít Nosek
Páže Herodiady Jana Hrochová
1. Žid Zbigniew Malak
2. Žid Pavel Valenta
3. Žid Petr Levíček
4. Žid Michael Robotka
5. Žid Kornél Mikecz
1. Nazarejec Josef Škarka
2. Nazarejec Zoltán Korda
1. Voják Josef Škarka
2. Voják David Nykl
Kappadočan David Nykl
Otrokyně Jitka Zerhauová

Orchestr Janáčkovy opery NdB

Premiéra 17. června 2023 v Janáčkově divadle

 

Autor článku: Markéta Mikšíková