16.01.2018 14:59

Natáčení francouzského štábu uzavřelo na měsíc divadlo v Plzni

Skoro na celý měsíc obsadili francouzští filmaři historickou budovu plzeňského Divadla J. K. Tyla. Vzniká zde film Edmond o autorovi světoznámé hry Cyrano z Bergeracu Edmondu Rostandovi. Podle vlastního scénáře a stejnojmenné, ve Francii velmi úspěšně divadelní hry, film natáčí Alexis Michalik. Plzeňské divadlo si vybral nejen proto, že bylo ochotné přerušit na měsíc vlastní repertoár a otevřít se filmařům, ale také pro jeho stavební dispozice, řekl dnes Michalik novinářům.

Pro natáčení svého prvního celovečerního filmu hledal podle svých slov divadelní budovu, která by svou architekturou nejvíce odpovídala divadlu, kde byl Cyrano poprvé uveden. Plzeňská secesní stavba z počátku 20. století vyhovovala také proto, že má prostorné jeviště a filmaři na něm mohou snadněji inscenovat kulisy. I když v Plzni se podle producenta Romana Fingera natáčejí klíčové momenty filmu, až kolem poloviny záběrů, divadlo poznají ve filmu jen dobří znalci detailů divadelních interiérů. Filmaři totiž zakryli část stěn a některé moderní prvky.
Pro divadlo je natáčení prestižní záležitostí i ekonomickou pomocí. Za filmování dostane 5,8 milionu korun, které použije na modernizaci technologií Velkého divadla, řekla mluvčí divadla Michaela Svobodová.

Snímek se kromě Plzně natáčí také v Karlových Varech, v Praze a na jihu Francie. Děj se odehrává v roce 1895 a potom 1897, kdy byl Cyrano uveden. Příběh je umělecká licence režiséra, jak mohla hra vzniknout. „Scénář existuje možná pět let, nedařilo se ale najít finance pro natáčení," řekl Finger. Michalik, který je také herec a scenárista, ze svého scénáře udělal divadelní hru. „A ta je nejnavštěvovanějším divadelním představením v Paříži, vyprodává v současné době divadlo Palais-Royal a prodávají se licence po Evropě," uvedl Finger.

Není to ani tak osud Rostanda, jako příběh o Cyranovi, co Michalika podle jeho slov vedlo k adaptaci vlastního příběhu. „Cyrana miluje celá Francie a je to i jedna z mých nejoblíbenějších postav," poznamenal. Film je fikce a vypráví o tom, jak Rostand napsal hru, co se dělo za oponou a jak dramatik, kterému bylo teprve 29 let a nebyl dosud příliš úspěšný, napsal světově proslulou hru. „Každý si myslel, že Cyrano bude propadák, ale byl to největší úspěch divadla. Film je o tom, jak se to stalo, že se z očekávaného propadáku stal trhák," řekl pětatřicetiletý Michalik.

Hraní, psaní scénáře a režírování jsou tři rozdílné způsoby potěšení, řekl. „Když píšete, potěšení přijde až později z hotové práce, když hrajete, je to okamžité potěšení v ten moment. A režie je kombinací obojího, okamžité radosti z hraní a pozdější radosti z výsledku," dodal.

Francouzsko-belgický film se natáčí převážně v Česku, kde filmaři stráví 41 dní. V Plzni je štáb o 120 lidech, přijelo asi 40 francouzských herců. Z českých herců se obsadily jen některé menší role, hlavně kvůli tomu, že se natáčí ve francouzštině. Produkce najala také komparz. Dohromady je ve filmu asi 3000 komparzistů, odhadl Finger. Kvůli historickým kostýmům produkce oslovila půjčovny v celé Evropě. „Přijely z Francie, Barrandova, Španělska, Vídně," vyjmenoval Finger. Rozpočet není malý, několikamilionová část rozpočtu na produkci v Česku, bez postprodukce a honorářů hlavních herců, by podle Fingera vystačila na dva tři běžné české filmy.

https://www.djkt.eu/

Autor článku: ČTK: Lada Pešková, kš