25.01.2018 14:14

Německý dramatik Wolfram Lotz v Praze

Studio Hrdinů ve spolupráci s festivalem Malá inventura přiváží do Prahy německého dramatika Wolframa Lotze. Holešovická scéna uzavírala minulou divadelní sezónu premiérou jeho hry Pár vzkazů veškerenstvu v režii Jana Horáka a Michala Pěchoučka. Při příležitosti zařazení tohoto představení do programu festivalu nového divadla Malá inventura přijíždí v únoru do Prahy jeden z nejradikálnějších současných německých autorů, držitel Nestroyovy ceny či titulu časopisu Theater heute.

Pár vzkazů vešekrenstvu se na jevišti Studia Hrdinů odehraje v repríze 25. února od 21.00 hodin. Repríza bude opatřena anglickými titulky a po představení bude následovat diskuse s autorem a oběma režiséry. „Plán pozvat Wolframa Lotze do Prahy jsme měli již od červnové premiéry. I když jeho návštěva bude velmi letmá, jsme rádi, že si našel čas přijet. Bude pro nás zajímavé, slyšet jeho názor na naši inscenaci,” říká umělecký šéf Studia Hrdinů Jan Horák.

Hra Wolframa Lotze variuje základní otázky po smyslu života a touze nezmizet ze světa beze stopy. V beckettovsky vykloubeném časoprostoru se potkává nesourodá skupina hrdinů, která vysílá své vzkazy „veškerenstvu“. V pojetí režisérů Jana Horáka a Michala Pěchoučka se Lotzův text po výraznější dramaturgické úpravě posouvá směrem k vnitřnímu konfliktu jediné postavy, jejíž přítomnost na scéně je záměrně pouze tušená. Autoři obracejí divákovu pozornost především k iluzivní podstatě jejího světa a především k samotnému divadlu - v sázce je jeho hluboce dramatická povaha, protože příběh plyne a postavy se zjevují a mizí skákavě snovou logikou. Je možné nadobro prchnout z archetypálního setkání dobra a zla? Nebo s neosobním klidem odmítat definitivní mínění o lidském zoufalství, jež je v této inscenaci ústředním a naněkolikrát variovaným motivem? Bolest a touha se v této hře nahlíží feminní a tím poněkud vyostřenou polarizovanější perspektivou. Lidský nebo spíše „její“ život se tu definuje jako tragikomicky nesmělý pokus bez záruky a dimenze přesahující člověka tu přebírá podobu mýtického leč vulgárního vysílače v televizním pořadu. Bagatelizuje se tu vše včetně zrození a smrti, začátku i konce hry. Vše je vzpomínkou a navíc od začátku zašmodrchanou - vzpomínkou na možnou kvalitu lidské existence, na začátek i konec jednoho příběhu.

Wolfram Lotz
*1981 v Hamburku

Jeden z nejradikálnějších současných německých autorů, držitel Nestroyovy ceny či titulu časopisu Theater heute. Vystudoval literární vědu a umění na univerzitě v Kostnici, od roku 2007 studoval na Německém literárním institutu v Lipsku. Je spoluzakladatelem a vydavatelem literárního časopisu Minima a od roku 2010 redaktorem literárního časopisu EDIT. Lotz dosud napsal několik filmových scénářů, esejů, povídek a básní. Pravidelně přispívá do internetových blogů a je autorem rozhlasové hry In Ewigkeit Ameisen. V roce 2005 získal literární cenu města Steyr a v roce 2009 tvůrčí stipendium Rottweil. Se svou divadelní hrou Der grosse Marsch česky Velemarš byl pozván na berlínský festival Theatertreffen 2010, aby se zde v rámci scénických čtení Stückemarkt zúčastnil soutěže nové německé dramatiky. Získal za ni hned dvě ceny – cenu spojenou s uvedením hry v národním divadle ve Výmaru v roce 2011, zakázku výmarského divadla na napsání nové hry (právě Pár vzkazů veškerenstvu) a také cenu publika. V roce 2011 získal za hru Der grosse Marsch Kleistförderpreis pro mladé dramatiky. Jeho Die lächerliche Finsternis česky Směšná temnota, v režii Dušana D. Pařízka ve vídeňském Burgtheateru, se stala klíčovým dílem nové sebereflexivní angažované dramatiky a byla v německojazyčném prostředí zvolena mj. Hrou roku 2015. Hry Velemarš a Směšná temnota nastudoval v brněnském HaDivadle režisér Filip Nuckolls.

Pár vzkazů veškerenstvu

autor: Wolfram Lotz
překlad: Michal Kotrouš
režie: Jan Horák, Michal Pěchouček
dramaturgie: Jan Horák
výprava: Michal Pěchouček
kostýmy: Ondřej Kinský
hudba: Dominik Gajarský
výtvarná spolupráce: Jáchym Bouzek, Jakub Rajnoch, Michal Šindelář
asistentka režie: Anna Mášová
hrají: Sára Arnsteinová, Natália Drabiščáková, Eva Hacurová, Jiří Kniha, Ivan Lupták, Dana Poláková, Marta Vítů

termín:
25.2. od 21.00 - beseda s autorem od cca 22.45
14. a 15.3. od 20.00

více informací: www.studiohrdinu.cz, www.malainventura.cz

Autor článku: Madla Zelenková

Německý dramatik Wolfram Lotz v Praze

Zahraniční divadlo

27.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.

26.03.2024

Česká pantomima opět v zahraničí: Radim Vizváry na prestižním Belgrade Dance Festival

Přední český mim Radim Vizváry vystoupil na 21. ročníku Belgrade Dance Festival, jednoho z nejvýznamnějších evropských tanečních festivalů. Ve dnech 19. a 20. března zde odehrál svou slavnou inscenaci Sólo, stal se tak prvním umělcem, který zde publiku představil umění pantomimy a teprve čtvrtým českým autorem, jehož dílo bylo na festivalu uvedeno.

25.03.2024

V nové inscenaci z NT Live Hamletův motiv představí oscarový režisér Sam Mendes střet dvou hereckých legend

Přijďte se podívat na novinku Hamletův motiv od dramatika Jacka Thornea, čerstvě nominovanou na tři ceny Olivier za nejlepší novou hru, režii a herce v hlavní roli. Gielguda a Burtona na jevišti britského Národního divadla oživili Mark Gatiss a Johnny Flynn. Tuzemští fanoušci divadla se díky distribuční společnosti Aerofilms mohou na přenos s českými titulky těšit 2. dubna v kině Aero v Praze a 12. května v pražském kině Světozor.