20.03.2012 09:27

Nová scéna uvedla taneční zpracování Máchova Máje

Scénické zpracování romantické básně Karla Hynka Máchy Máj uvedla dnes večer Nová scéna Národního divadla. Rozsáhlý literární útvar převedla do divadelní podoby taneční skupina 420people v choreografii svého člena Václava Kuneše. Známé verše ale dnes večer také recitoval herec Jan Kačer, produkci doprovázeli autoři hudby Pavel FajtOndřej Anděra.    

Představení připravili Václav Kuneš s Davidem Prachařem, který večer režíroval a verše také přednášel. V tanečních rolích se představili i další členové skupiny 420people Nataša Novotná, Zuzana Herényiová a Milan Odstrčil.    
"Rytmus básně je velmi taneční," vysvětlil před premiérou Václav Kuneš, proč v Máji nachází inspiraci. Tancem nechtěl vyjadřovat děj, spíše zachycovat atmosféru a náladu díla. Zpracování Máje oba tvůrci pojali jako osobní zpověď rozebírající základní otázky lidské existence, kterými se přes básnické obrazy zabývá i autor literárního díla.     Samotné přednášené verše pak byly jakýmsi doplněním dění na scéně. Ta si vystačila s jednoduchými rekvizitami, jimiž byla země v podobě vrstvy suché hlíny a voda v mělkém bazénku. Oba základní elementy doplnila jednoduchá, stylizovaná projekce - kulisa pro hlavní podívanou, jíž byl emotivně silný expresivní tanec.    
David Prachař se s Václavem Kunešem pracovně setkali již v minulém roce při realizaci slavnostního zakončení oslav 20. výročí Kyliánovy videotéky v Praze. Kuneš a 420people slavnostní večer Různé břehy připravovali, v rámci programu vystoupil i Prachař. Literární náměty jsou nejčastějším zdrojem Kunešovy choreografické inspirace, zatím ale vždy šlo o literaturu světovou.    


 420people: Máj, foto: Pavel Hejný

Kuneš s Natašou Novotnou založili v roce 2008 skupinu tanečníků a choreografů a pojmenovali ji 420people - číslo v názvu je volacím znakem České republiky. Naznačují tak, že mají sídlo v Česku, ale pracovat chtějí s autory i interprety také z dalších zemí.     Oba tvůrci patří k těm, kteří se dříve než doma prosadili v zahraničí. Několik let oba tančili v Nizozemském tanečním divadle Jiřího Kyliána, Kuneš se po jedenáctiletém angažmá v roce 2004 stal Kyliánovým asistentem. Brzy začali sklízet úspěch i v tuzemsku, nejen u diváků, ale i u odborníků, kteří jim a jejich inscenacím udělili například cenu Thálie či Cenu Divadelních novin.


 420people: Máj, foto: Pavel Hejný

Autor článku: ČTK: Markéta Horešovská, rot, foto: Pavel Hejný

Nová scéna uvedla taneční zpracování Máchova Máje