10.03.2015 14:22

Novinka z Met slibuje romantickou Jezerní paní s triumfálními belcantovými výkony

Hvězda americké mezzosopranistky Joyce DiDonato pomalu ale jistě stoupá. Dosvědčuje to i její poslední fantastický výkon na jevišti Met, kde ztvárňuje Elenu, hlavní postavu málo uváděného belcantového melodramatu Gioachina Rossiniho, Jezerní paní. Čeští diváci budou mít možnost tuto zbrusu novou inscenaci, která je na repertoáru nejslavnější operní scény světa teprve od poloviny února, zhlédnout už v sobotu 14. března od 17:45 v 27 kinech napříč Českou republikou, včetně pražských kin Aero a Světozor.
 

Opera seria podle Rossiniho

Předposlední přenos z Metropolitní opery sezóny 2014-15 nabídne divákům oproti minulému modernisticky inscenovanému dvojprogramu Jolanta / Modrovousův hrad návrat ke klasice. Rossiniho Jezerní paní, napsaná na počátku 19. století podle poémy skotského romanopisce Waltera Scotta, patří k výsostným belcantovým operám seria, které v době svého vzniku živily fascinaci evropským romantismem.  A režisér Paul Curran zůstává ve své inscenaci věrný tradičnímu zpracování.

Pro britského umělce, který v minulosti zastával funkci uměleckého ředitele norské Národní opery, je to první režijní zkušenost na prknech Met. Debutanty jsou také autoři výpravy a kostýmů Kevin Knight a světelného designu Duane Schuler.

Mnohem ostřílenější jsou pak protagonisté ústředních rolí Jezerní paní. Šestačtyřicetiletá Joyce DiDonato, koloraturní mezzosopranistka z amerického Missouri, debutovala v Met před deseti lety rolí v Mozartově Figarově svatbě a samotnou roli Eleny již dříve ztvárnila na mnoha světových jevištích včetně milánské La Scaly. Držitelka ceny Grammy z roku 2012 sklízí za své výkony nadšené kritiky a nejinak tomu bylo po premiéře Jezerní paní v Met 16. února letošního roku.

Výkon Joyce DiDonato byl víc než perfektní, byl triumfální. Není potřeba velké dávky odvahy k tomu, prohlásit ji za jednu z nejlepších pěvkyň současnosti. Její výkon v Jezerní paní se tyčí nad ostatními výsostnými výkony v její dosavadní kariéře. Její tóny byly jako med, a všechny koloratury DiDonato zpívala zcela nebojácně a bez jakéhokoliv viditelného úsilí,“ oslavuje pěvkyni New York Classical Review.

Také hlavní mužský protagonista, peruánský tenor Juan Diego Flórez, se s výzvou obtížné belcantové role shovívavého skotského krále Giacoma v přestrojení popasoval více než důstojně. Kritik deníku Huffington Post ocenil především jeho „zvonivý hlas, který neztrácel nic ze své síly ani v těch nejvyšších pasážích, obzvlášť ve velké árii ‚O fiamma soave‘.“

Flórez se na jevišti Met pravidelně objevuje už od roku 2002, kdy ztvárnil hraběte Almavivu v oblíbeném Lazebníku sevillském, v rámci přímých přenosů je to již jeho pátý výkon. Na jevišti v sobotu dále stanou Daniela Barcellona v kalhotkové roli Malcolma, John Osborn jako Rodrigo a Oren Gradus v roli Douglase.

Za dirigentským pultem se objeví mladá vycházející hvězda Michele Mariotti, specialista na Rossiniho dílo, který navíc pochází ze stejného města jako velký skladatel, italského Pesara. Mezi Rossiniho opery, které dirigoval, patří například Vilém Tell nebo Matylda ze Shabranu, v Met to dosud byla například Bizetova Carmen nebo Verdiho Rigoletto.

Večerem z drsné Skotské vysočiny provede americká sopranistka Patricia Racette.

www.metopera.cz

www.vicnezfilm.cz

https://www.facebook.com/vicnezfilm


Autor článku: Zuzana Raušová

Novinka z Met slibuje romantickou Jezerní paní s triumfálními belcantovými výkony