08.03.2006 00:00

Nový šéf ostravské opery: Nepřijíždím nic zachraňovat

Ostrava 8. března (ČTK) - Bez pocitu a nutnosti něco zachraňovat přijíždí do Ostravy nový šéf místního operního souboru dirigent Oliver Dohnányi. Podle něj je totiž ostravský soubor stabilizovaný a vytváří inscenace na velmi vysoké úrovni. Dohnányi ve funkci koncem února vystřídal Luďka Golata, jenž musel místo opustit, protože ostravskému magistrátu vadila kumulace jeho funkcí - ředitele divadla, šéfa opery a režiséra.

"Nepřijíždím nic zachraňovat. Není to tak, že by to tady bylo špatné. Kvalita ostravské opery je vysoká," řekl novinářům. Dohnányi. Vzápětí ale dodal, že vždy je co zlepšovat.

Rozhodnut je například do ostravského divadla instalovat titulkovací zařízení, což jeho předchůdce odmítal. "To tady schází a je to celosvětový trend, který může přilákat další diváky," vysvětlil. Podle něj jsou totiž originální texty oper tak složité, že ani divák, který se důkladně připraví, přečte si literaturu a seznámí se s dějem, nemůže pochopit úplně všechno. "Kdo se nechce na titulky dívat, nemusí. Mají ale svou výhodu," řekl současný šéfdirigent orchestru pražského Národního divadla (ND).

Dodal, že z Prahy rozhodně odejít úplně nehodlá a i nadále chce řídit orchestr ND. "V Ostravě se budu snažit trávit co nejvíce času. Myslím, že nebude problém splnit všechny závazky. V ND diriguji pět až 14 představení za měsíc. O počtu si ale rozhoduji sám. Navíc jsem se zavázal, že letos udělám tři premiéry," řekl s tím, že v příštím roce bude orchestr řídit občas i v Ostravě.

Při rozhodování, zda přijmout ostravskou nabídku podle něj hrála největší roli právě vzdálenost mezi oběma městy. "Negativní vliv například měly softwarové problémy pendolina," řekl. Naopak jej lákala nová zkušenost a možnost ve funkci šéfa opery realizovat své nápady.

Dohnányi studoval na Akademii múzických umění v Praze, na Vysoké hudební škole ve Vídni a dále pak v mistrovských třídách dirigentů Franca Ferrary, Arvida Jansonse a Igora Markeviche. V italské Sieně získal cenu Premio Respighi. Po studiích působil nejdříve jako dirigent Rozhlasových symfoniků v Bratislavě, později se stal šéfdirigentem opery Slovenského národního divadla a dirigentem Slovenské filharmonie. Hostoval jako dirigent v opeře v Buenos Aires a v řadě evropských měst. Je pravidelným hostem japonského Yomiuri Nippon Symphony Orchestra.

Ostravský magistrát loni vyhlásil výběrové řízení na ředitele Národního divadla moravskoslezského. Výběrová komise ale neurčila jednoznačného vítěze konkurzu a navrhla radě dva kandidáty. Městská rada nakonec rozhodla, že ponechá ve funkci Golata, který však do konce února musel najít nového šéfa opery.

Město vypsalo výběrové řízení, protože chtělo změnit pravidla tak, aby ředitel divadla nebyl volen na dobu neurčitou, ale na dobu pěti let. Podle náměstka ostravského primátora Zbyňka Pražáka však město během konkurzu zjistilo, že je ještě nutné doladit přesné podmínky, za kterých bude divadlo v budoucnu fungovat. Diskutovat by se podle náměstka mělo například o tom, zda by ředitel neměl mít manažerskou smlouvu. Zatím není jasné, jak se město k funkci ředitele po této diskusi postaví. Není však vyloučeno, že v budoucnu výběrové řízení vypíše znovu.

Národní divadlo moravskoslezské uvádí ročně 16 až 19 premiér na obou svých scénách. Loni navštívilo jeho 520 představení téměř 200.000 diváků. Golat vede divadlo od roku 1998.

David Moravec mol

Autor článku: ČTK