14.04.2015 14:01

NT Live ohlašuje altruistický comeback dramatika Toma Stopparda

Po dlouhých devíti letech se na jevišti představila nová hra Toma Stopparda, uznávaného britského dramatika českého původu, držitele cen Tony, Olivier, Oscara (za scénář Zamilovaného Shakespeara) a britského rytířského řádu. Jako obvykle, i ona duchaplně a s vytříbeným jazykem směšuje zajímavé, vědecko-filozofické téma s osobním emotivním příběhem. Tentokrát se zabývá evoluční biologií a tzv. obtížným problémem vědomí, který v institutu pro výzkumu mozku zkoumá mladá Hilary. The Hard Problem, který svou očekávanou světovou premiéru zažil na zrenovované scéně Dorfman britského Národního divadla na konci letošního ledna, se nyní představí i světu díky cyklu divadelních přenosů NT Live. Přímý přenos hry, která se hraje bez přestávky, promítnou ve čtvrtek 16. dubna kina Scala v Brně a Aero v Praze, opět s českými i anglickými titulky. Diváci se ten večer také rozloučí s odcházejícím uměleckým ředitelem National Theatre Nicholasem Hytnerem, režisérem inscenace.
 

Duchaplný a inteligentní Stoppard

Tzv. obtížný problém vědomí, který se snaží objasnit existenci stavů vědomí a fenomén subjektivního poznání, definoval australský filozof David Chalmers. Hlavní hrdinka hry Hilary především zkoumá altruismus a původ dobra, z osobních důvodů, které ji nutí odmítat přesvědčení vědeckých materialistů, že vše je jen hmota. Tom Stoppard podle svých slov také spíš tíhne k dualismu, tedy názoru, že se mysl nedá zredukovat na fyzickou funkci mozku.

Dramatik, jehož rodina utekla z Československa před nacisty a který po válce vyrostl s britským nevlastním otcem v Anglii, se vždy rád nořil do různých komplexních problémů. Hra Rosencrantz a Guildenstern jsou mrtvi, která ho v roce 1967 proslavila, nahlížela pohledem absurdní existenciální komedie na nezměnitelný osud dvou vedlejších postav z Hamleta. V Arkádii se zabýval matematikou a literaturou, ve Vynálezu lásky klasickou filologií a básnictvím, v Rock’n’Rollu českým disentem a marxismem, ve Skokanech akademickou filozofií a morálkou. Střety názorů v jeho hrách jsou vždy podávány s duchaplností a vtipem.
 

Poslední režie odcházejícího ředitele NT

Stoppardovy Skokany, které mají s jeho novinkou tematicky asi nejvíc společného, na začátku své kariéry v 80. letech v divadle Royal Exchange v Manchesteru režíroval Nicholas Hytner. Režií The Hard Problem se nyní loučí s Národním divadlem, kde uplynulých dvanáct let úspěšně působil jako umělecký ředitel. Právě za jeho éry začal cyklus NT Live. Díky němu jsme i v Česku měli možnost vidět osm Hytnerových představení, včetně nové verze Sluhy dvou pánů a či výmluvných modernizací Hamleta a Othella. Právě v Othellovi se na jevišti Národního divadla poprvé představila Olivia Vinall, známá českému publiku i jako Cordelie z loňského Krále Leara Sama Mendese. Ta si nyní zahrála jako první herečka na světě Hilary. V NT Live byli už k vidění i její kolegové Damien Molony (Světlo v pohybu) a Jonathan Coy (Soudce), z přenosů známe i práci scénografa Boba Crowleyho (Audience, Skylight, Lidi).

THE HARD PROBLEM | přímý přenos čtvrtek 16. dubna 2015 | 19:45 Praha (kino Aero) a Brno (kino Scala)

www.ntlive.cz 
 

Autor článku: Klára Kadlecová

NT Live ohlašuje altruistický comeback dramatika Toma Stopparda