29.08.2014 10:25

Ondřej Cihlář – Hanuš Jordan: Orbis cirkus: K českému novému cirkusu

Publikace se věnuje proměnám cirkusu v Českých zemích od dob tradičního cirkusu až po jeho současné formy označované jako nový cirkus. Autoři se zaměřují na originální česká specifika tradičního i nového cirkusu a poutavou formou objasní čtenáři důvody jeho odlišností.

Kniha je rozčleněna do dvou částí. V první části Příběh českého cirkusu přináší Hanuš Jordan kapitoly z dějin tradičního cirkusu od cca poloviny 18. století, kdy artistické výstupy začaly doplňovat programy českých kočovných loutkářů, přes příběhy velkých cestovních cirkusů, až po znárodnění v roce 1953, kdy byl založen státní podnik Československé cirkusy, varieté a lunaparky. V druhé části K českému novému cirkusu Ondřej Cihlář sleduje genezi vztahu divadla a cirkusu v různých kulturních epochách, od doby meziválečné avantgardy, přes období totality až po současnou dobu, kdy jsou tyto tendence součástí širšího evropského proudu – nového cirkusu. Autor se zaměřuje také na tuzemské odlišnosti, jež jsou patrny i v novém cirkuse, byť je bezesporu nejvíce ovlivněn evropskou, zejména pak francouzskou inspirací, a zamýšlí se nad jejich důvody a projevy. Součástí knihy je také bohatý a unikátní fotografický materiál. Vydává v r. 2014 Nakladatelství Akademie múzických umění (NAMU) ve spolupráci s Institutem nového cirkusu – Cirkoskopem a Národním muzeem.

„Na českém novém cirkusu je mimořádné, že do žánru silně ovlivněného francouzskou inspirací přimíchává i originální české esence, které jsou v českém divadle dlouhodobě patrné. Kromě artistiky, ve které se současné české soubory stále zdokonalují, jsou v jejich tvorbě rozvíjeny principy českých kočovných loutkářů, komediantů a divadelních klaunů avantgardy, či moderní pantomimy.“ Ondřej Cihlář

„Český cirkus je součástí naší kulturní krajiny. Uplynulá dvě století patřila cirkusová šapitó ke koloritu českých měst a obcí. Cirkusové umění, stejně jako divadlo, prožívalo léta tučná a hubená. Tradiční cirkus s artisty, klauny a zvířaty z odchovů, se kterými se zachází podle přísných norem a jsou pod stálou veterinární kontrolou, je jedinou formou živého umění v České republice, která není subvencována, podporována ze státního ani z obecních rozpočtů, nezná daňové úlevy. Musí si na sebe sám vydělat. Tak si každoročně obhajuje svou existenci, je nedílnou součástí českého kulturního bohatství.“ Hanuš Jordan

NAMU 2014 – ISBN 978-80-7331-280-0, vydává Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, Praha 2014, 1. vydání

Autor článku: Převzato z: kosmas.cz, culturenet.cz

Ondřej Cihlář – Hanuš Jordan: Orbis cirkus: K českému novému cirkusu