15.12.2020 09:42

Online scénické čtení z překladatelské dílny Dilia

Online scénické čtení proběhne 15.12. ve 20 hodin. Ve spolupráci s Divadlem LETÍ uvádíme tři nové překlady současné polské dramatiky. Ukázky v režii Marie Špalové budou dostupné na záznamu po dobu jednoho týdne.

Režie: Marie Špalová
Dramaturgie: David Košťák
Výprava: Jana Špalová
Hrají: Nataša Bednářová, Milada Vyhnálková, Lucia Čižinská, Jan Hofman, Jan Mansfeld a Michal Lurie
Zvuk: Přemek Ondra
Světla: Ondřej Kohout
YouTube Divadla LETÍ a odkaz na Facebookovou událost


PROGRAM

Małgorzata Sikorska-Miszczuk YEMAYA – KRÁLOVNA MOŘÍ
Překlad: Alžběta Jilečková, tutor: Jan Jeništa

Šestiletý hrdina Omar miluje svého otce, který ale nechápe a neakceptuje složitou spiritualitu jeho dětského světa. Proto Omar mluví s květinami na balkóně, kusy země, kameny. Pod vodní hladinou se mu otevírá docela nový svět. Yemaya je hra pro děti i dospělé, která na pozadí aktuální společenské situace představuje příběh o přátelství a lásce. Omarův svět je pak světem nekonečné dětské imaginace, ve kterém se střetávají síly dobra a zla ve fantastické barevné mozaice.

Sandra Szwarc FASHION VICTIM
Překlad: Tereza Agelová, tutorka: Irena Lexová
Mirek je muž prožívající krizi středního věku. Jednoho dne se rozhodne vyrazit do města a koupit si něco obyčejného na sebe. Svádí ho všechny slevy v obchodech, vypadá to, že Mirek je v ráji! Jenže od chvíle, co si zakoupí běžnou košili, ho ve snech začíná pronásledovat hromada dětí. Z Bangladéše, Kambodži, Myanmaru, Bruneje. Současná hra mladé polské autorky naléhavě komentuje stinnou stránku módního průmyslu a připomíná reálnou událost z roku 2013, kdy v Dháce pod střechou zřícené továrny zemřely stovky pracujících žen a dětí.

Maria Wojtyszko SAM ANEB VÝCHOVA K RODINNÉMU ŽIVOTU
Překlad: Sandra Ort Feyglová, tutor: Pavel Peč
Třináctiletý Sam působí jako typický outsider: jeho rodiče jsou intelektuálové, on sám nosí brýle, nedělá žádný sport, a místo toho hraje na piano. Stereotypní obraz se ale rychle zvrtne. Třídní drsňák, ideální rodina ani konzervativní učitelka v této hře nejsou takoví, jakými se zpočátku zdají být. Hořká satira poukazuje na nedostatky vzdělávacího systému a školství, které by mělo vzdělávat nejen pro zkoušky a známky, ale i pro skutečný život – v rodině i ve společnosti. Osamělost není individuálním příběhem hlavního hrdiny, ale kolektivním příběhem celé generace, které se hroutí jedna tradiční jistota za druhou.