26.10.2017 12:41

Ostrava v Praze!!! zve již příští týden na lahůdkové divadelní hody

Dva orchestry, čtyři ostravská divadla, pět dní, osm představení ověnčených dvanácti prestižními oceněními, v podání 271 herců, zpěváků, muzikantů, tanečníků, dirigentů a loutek – tak by se v několika číslech dal popsat 8. ročník divadelní přehlídky Ostrava v Praze, která odstartuje již příští týden, v sobotu 4. listopadu.  Během pěti večerů, do středy 8. listopadu, představí pražskému publiku výběr špičkových, diváky i kritikou ceněných a v Ostravě dlouhodobě vyprodaných inscenací. 

Letošní ročník Ostravy v Praze je výjimečný hned v několika směrech. Nejen že vezeme nejvíce představení, ale vybírali jsme také ta nejúspěšnější,“ vysvětluje Jiří Nekvasil, ředitel NDM. „Například inscenace Slyšení má na kontě mimo jiné dvě Ceny divadelní kritiky, S nadějí i bez ní pro změnu cenu Alfréda Radoka či Cenu Marka Ravenhilla a skvělé hudební drama Edith a Marlene se kromě Thálie může pochlubit i tím, že ho vidělo už přes 46 000 diváků.“

Milovníci divadla se letos mohou těšit na skutečně lahůdkový program. Vidět mohou operu Hamlet Ambroise Thomase, Spalovače mrtvol, ve kterém se v roli pana Koprfingla představí skvělý Norbert Lichý nebo svéráznou adaptaci Čapkovy Dášenky. Ti, kteří holdují hudbě a melodiím, by neměli vynechat hudební drama Edith a Marlene o životě dvou výrazných žen 20. století. Kromě vynikající Hany Fialové a Evy Zbrožkové excelujících v rolích Edith Piaf a Marlene Dietrich dodává představení další hudební rozměr muzikálový orchestr Národního divadla moravskoslezského. Vynikající trojice her Tomáše Vůjtka se pak zaměřuje na vážnější témata, jako jsou drastické osudy Josefy Slánské, poválečný odsun Němců nebo nebeský soud Adolfa Eichmanna. Ostrava v Praze tradičně nezapomíná ani na nejmenší publikum, tentokrát si pro ně připravila dětskou operu Zob, Zob, Zoban a loutkovou pohádku Dášeňka.

V rámci divadelní přehlídky Ostrava v Praze se představí Národní divadlo moravskoslezské, Komorní scéna Aréna, Divadlo Petra Bezruče a Divadlo loutek Ostrava.

 

4. listopad od 11 a 14 hodin se v Divadle D21 představí Národní divadlo moravskoslezské s hudebním představením pro děti Zob, Zob, Zoban. Opera pro děti a s dětmi původně nese název Vrať nám, ptáku, hastrmana aneb ne tak docela krátká operka pro děti a vznikla během věznění skladatele Edvarda Schiffauera a libretisty Ivana Binara na Borech. Součástí představení jsou i miniworkshopy, v jejíchž rámci se diváci (především děti) hravou a kreativní formou dozví, kdo je vlastně samotný Zoban, kdo je Edvard Schiffauer, jak je možné za mřížemi napsat dětskou operu a mnoho dalšího.

Rovněž ve 14 hodin začíná v Divadle v Celetné Dášeňka Divadla loutek Ostrava. Ve svérázné adaptaci známé knížky Karla Čapka nahradili Karel Tománek a Marek Zákostelecký psí mámu Iris třemi vášnivými hráči kuželek. Pány tak čeká úkol těžší, než výhra v turnaji – vychovat z nalezeného štěněte dospělou psí slečnu. Na festivalu Mateřinka 2017 bylo autorům uděleno čestné uznání za originální divadelní adaptaci.

Stavovské divadlo bude 4. listopadu večer patřit Hamletovi, opeře lyrique o pěti jednáních na libreto Michela Carrého a a Julese Barbiera z roku 1868. V režii Radovana Lipuse je nastudoval operní ansámbl Národního divadla moravskoslezského, dodejme, že Thomas Weinhappel obdržel za roli Hamleta Cenu Thálie 2016 za mimořádný jevištní výkon a Jana Sibera získala za roli Ophélie užší nominaci na stejné ocenění.

A nabitá ostravská divadelní sobota v Praze přinese také první ze tří večerů s Komorní scénou Aréna v La Fabrice. Hlavní postavou hry Slyšení Tomáše Vůjtka je bývalý nacistický pohlavár Adolf Eichmann, který se snaží obhájit a dožaduje se slyšení před Bohem, který však stále nepřichází. Adolfa Eichmanna skvěle ztvárnil Marek Cisovský, pro nějž byla role přímo napsána. Inscenaci režíroval umělecký šéf Arény Ivan Krejčí (stejně jako další díly této trilogie) a Slyšení bylo posléze vyhlášeno Inscenací roku 2015 v anketě Divadelních novin, v rámci udílení cen Divadelní kritiky 2015 se stalo Nejlepší poprvé uvedenou českou hrou, Inscenací roku a Marek Cisovský za roli Adolfa Eichmanna získal Cenu za mužský herecký výkon.

Smíření, které Aréna představí v La Fabrice 5. listopadu, je druhým dílem volné historické trilogie a zabývá se odsunem/vyhnáním Němců po druhé světové válce. Vrací se ke krvavému běsnění, v jehož důsledku muselo na tři miliony Němců opustit své domovy. Peripetiemi těchto česko-německých vztahů ve hře provázejí postavy Funkcionáře, Partyzána a Vojáka, kteří se vyhánění i osidlování aktivně účastní. Všudypřítomný Český sbor pak slovem, veršem i zpěvem dodává autentický komentář.

6. listopad uzavře v La Fabrice historickou trilogii v podání Komorní scény Aréna. Hra S nadějí, i bez ní, která vznikla podle knihy Josefy Slánské, vdovy po popraveném bývalém tajemníkovi KSČ, Rudolfu Slánském. Inscenace je reflexí hrůzných dějin českého komunismu a potažmo moderních dějin vůbec, neboť je dovedena až do devadesátých let minulého století. Hra byla napsána pro představitelku hlavní role Alenu Sasínovou-Polarczyk. Inscenace získala několik prestižních cen, v soutěži o Cenu Alfréda Radoka za rok 2009 se hra umístila na druhém místě (první místo nebylo uděleno), Alena Sasínová-Polarczyk obdržela Cenu Českého divadla, inscenace se pyšní i Cenou Marka Ravenhilla a autor hry, Tomáš Vůjtek, dostal za tuto inscenaci zvláštní ocenění Hvězda na vrbě v rámci udílení Cen Alfréda Radoka.

7. listopadu se v Divadle v Celetné představí Divadlo Petra Bezruče s inscenací Fuksova Spalovače mrtvol v režii Jakuba Nvoty. Fuksův temně groteskní příběh z doby nastupujícího nacismu sleduje zhoubnou proměnu pana Kopfrkingla, malého člověka, kterého konečně začal někdo brát vážně. Proslavil jej skvělý film Juraje Herze s geniálním Rudolfem Hrušínským, ovšem varovně vyznívá i padesát let poté. Protože stále platí, že velikášství může snadno zlomit vaz, není-li páteř dost pevná. Norbert Lichý byl za svůj mimořádný jevištní výkon v roli Romana Kopfrkingla nominován na Cenu divadelní kritiky v kategorii Nejlepší mužský herecký výkon roku 2016, za stejnou roli získal také širší nominaci na Cenu Thálie 2016.

Závěr letošní Ostravy v Praze bude patřit 8. listopadu v Divadle Hybernia Edith a Marlene, hře Évy Pataki, kterou s Národním divadlem moravskoslezským nastudoval Janusz Klimsza. Strhující hudební drama o životech dvou velkých osobností 20. století. Drobná Edith Piaf si podmanila Paříž, božské Marlene Dietrich se klaněl Hollywood, obě si získaly celý svět. Ve skutečnosti se tyto dvě ženy potkaly jen na pár chvil. Jedna dokázala svět uhranout svým herectvím, druhá dojmout nádherným zpěvem. Z jejich setkání i životních osudů vznikl příběh plný kontrastů, ženských emocí a nádherné hudby. Hana Fialová získala za svůj mimořádný výkon v roli Edith Piaf Cenu Thálie 2014. Atmosféru jedinečného představení umocní 30 členný živý orchestr souboru opereta muzikál Národního divadla moravskoslezského, pro jehož umístění v sále musí být v divadle Hybernia demontováno 5 řad diváckých sedadel.

S lítostí ohlašujeme, že se neuskuteční představení 5. listopadu 2017 – Iannis Xenakis: Oresteia.

Kristýna Konczyna, Ostravské centrum nové hudby: „Z důvodu rozhodnutí Národní galerie v Praze prodloužit instalaci výstavy Magdalény Jetelové do 19. 11. 2017 v prostorách Malé dvorany NG jsme nuceni zrušit produkci operní inscenace Oresteia Iannise Xenakise, která se měla konat 5. 11. tamtéž.“

https://vpraze.ostrava.cz/ nebo na www.facebook.com/festivalostravavpraze

Autor článku: Lucie Čunderliková