08.09.2004 00:00

Ostrostřelci v divadle Komedie

 

Tisková zpráva

Ostrostřelci: hudba

 

jedna hudební skladba  – tři texty – tři režiséři

Jařab/Jařab – Nebeský/Tobiáš – Svoboda/Štědroň jun. – Štědroň jun.

„I umrlci milují dobrou zábavu. Zvláště, když je neživá!“ (OSTROSTŘELCI: HUDBA)

 

Sezona 2004/2005 v divadle Komedie se rozjede již tradičně projektem Ostrostřelci, jehož výchozím bodem se stala tentokrát Hudba.

 

termíny konání:

premiéra: 13. 9. 2004

derniéra: 16. 9. 2004

 

hudba:

Petr Haas

 

scénář jednotlivých částí:

David Jařab, Miloš Štědroň jun., Petr Štědroň, Egon L. Tobiáš

 

režie:

David Jařab, Jan Nebeský, Tomáš Svoboda

 

produkce:

Petr Polák

 

hrají:

Martin Finger, Hynek Chmelař, Gabriela Míčová, Dana Poláková, Lucie Trmíková, Zdeněk Velen a smyčcové kvarteto ve složení: Filip Šilar (první housle), Michal Trnka (druhé housle), Viktoria Večerová (viola) a Vladimír Sůva (violoncello)

 

Ostrostřelci: Hudba

Určujícím prvkem v pořadí šestého pokračování projektu PKD Ostrostřelci je hudba skladatele Petra Haase. Tři původní krátké české hry „Insects of Avalon“, „Jiný než ostatní“ a „To jste přišel pozdě“ jako reakce na původní skladbu „Mechanické kontrakce“. Pod mottem „partitura versus text“ vzniká scénický triptych, který se mimo jiné originálně zabývá otázkami prozření, znečištění a totálního vykoupení. Stejně jako v minulých letech zůstávají pravidla Ostrostřelců zachována:

- neobvyklý divadelní proces vzniku (tentokrát v posloupnosti skladba   text   představení);

- autorství je zamlčeno ve prospěch společného díla.

 

životopisy autorů:

 

David Jařab – autor projektu Ostrostřelci, režisér, autor části textu

*1971

Po maturitě na gymnáziu v Ostravě vystudoval režii na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie v Brně. V letech 1993 – 1998 byl režisérem, členem kolektivního vedení a posléze uměleckým šéfem HaDivadla v Brně a současně byl v letech 1994 – 1998 asistentem v ateliéru režie A. Goldflama na JAMU. V letech 1998 – 2002 střídavě vyučoval na Střední soukromé škole pro reklamu v Praze, spolupracoval s ČT a režíroval v různých divadlech. Od roku 2002 je uměleckým šéfem divadla Komedie.

 

Je autorem či spoluautorem řady divadelních her a scénářů, z nichž většinu také sám režíroval, a to především v brněnském HaDivadle:

Písař Bartleby (dramatizace novely Hermana Melvilla, s Bruno Solaříkem),

Poutník Melmoth (dramatizace gotického románu Ch. R. Maturina, s Bruno Solaříkem),

Jeux d’Enfants aneb Paříž XIII.,

dvoudílné Zmatky chovance Törlesse (dramatizace novely Roberta Musila),

Klimeš (s Lubošem Balákem),

cyklus původních divadelně-literárních večerů Okruhu A. I. V. Penězokazi 1. – X.,

cyklus původních divadelních večerů o 20. století Revise století 1. – VII.

Rekonstrukce (oheň v hlavě) (divadlo Komedie)

Ad.

 

V roce 1989 se stal členem brněnského surrealistického okruhu A. I. V., od poloviny 90. let je členem Skupiny českých a slovenských surrealistů. Publikoval především v revui Analogon, ale také v revue Intervence, Literárních novinách, Salonu Práva aj. Věnoval se také výtvarné tvorbě a účastnil se výstav Skupiny českých a slovenských surrealistů.

 

Je také autorem cyklu současných her Ostrostřelci (původně vlastní monodrama).

 

Od roku 1998 se podílí na cyklu Večerů Analogonu, kterých proběhlo až do této chvíle 13, a to nejprve v Dejvickém divadle a nyní v divadle Komedie. V roce 2002 připravil David Jařab z těchto večerů čtyřdílnou sérii pro Českou televizi, která měla premiéru v lednu letošního roku.

 

V srpnu 2004 měl premiéru jeho první celovečerní film podle vlastního scénáře Vaterland – Lovecký deník.

 

Jan Nebeský – režisér

Narodil jsem se 21. března 1949 v Budyni nad Ohří (jen několik minut po Egonovi L.Tobiášovi ovšem v jiném roce a místě, ve stejném roce i místě jako Martin A. Dohnal, ovšem v jiné hodině) – to zmiňuji pro to příslovečné PROČ?

 

Nebyl jsme očekáván ani zcela chtěn. Otec se věnoval plně svému náročnému povolání (uznávaný odborník na kontrolování hydrantů). Vychovával nás (bratr a sestra) k přísné samostatnosti. Když se někdo z nás zeptal: „Kdo napsal hudbu, kterou posloucháme?“, otec, který odpověď znal, vyhlásil: „To si musíš zjistit sám!“

 

Matka měla povahu zcela jinou. Pro nás dělala vše, ale byla velmi rezervovaná. Vždy jsem se vedle ní cítil trochu stísněný. Nikdy se jí nesvěřuji. Vždy mi velkoryse půjčovala peníze.

 

Navštěvoval jsem Gymnasium v Poznani a další školy technického zaměření. Z většiny škol jsem odešel nebo byl vyloučen. Z matematiky hodnocen jako „slabý“, v dějepisu jako „fantasta“. Člen PLB (spolu s Egonem L. Tobiášem , Martinem A. Dohnalem, Petrem Léblem – samozřejmě i V. Franzem). Mám k dispozici byt. Začal jsem pořádat večírky. Dobře tancuji – tak začala má divadelní práce. V osmdesátých letech se vžil název „bytné divadlo“ – otevírá se mi jedno kamenné divadlo za druhým, nyní se ovšem vracím k začátkům (Petr Lébl  odešel z PLB a bundu má už jen V. Franz).

 

Tomáš Svoboda – režisér

*1971

Absolvent FF MÚ v oboru divadelní věda a JAMU v oboru divadelní režie. Za svůj život prošel několika profesemi od kulisáka v Divadle J.K. Tyla v Plni, přes vychovatele diagnostického ústavu v Plzni, herce v loutkovém Malém divadle v Českých Budějovicích až po režiséra a uměleckého šéfa Divadla Nítě při Západočeském divadle v Chebu. V létě 2004 vyhrál spolu s Thomasem Zielnskim konkurz na vedení Divadla Rokoko – scény MDP. Mezi projekty jejichž je přímo autorem či se podílel na realizaci patří např.: scénický časopis Rozrazil (společný projekt brněnských Hadivadla a Divadla Husa na provázku), Ubu řádí v Brně (mezinárodní pouliční projekt vysokých divadelních škol). Mezi jeho nejvýznamnější inscenace patří: Někdo přijde Jona Fosse v Národním divadle Brno, Zadržitelný vzestup Artura Uie Bertolta Brechta v Divadle Husa na provázku, Hamlet-Stroj Heinera Müllera v rámci projektu Bouda Národního divadla v Praze a Trainspotting Irwina Wlsche a Harryho Gibsona v Divadle Petra Bezruče v Ostravě. Na konci uplynulé sezony nazkoušel s herci divadla Komedie filmový remake Švejk.

 

Miloš Štědroň jun. – autor části textu

*1973

Absolvent brněnské konzervatoře v oborech klavír (prof. Šeffl) a skladba (prof. Bárta) a  JAMU v oboru skladba (magisterské studium – prof. Parsch). Je též absolventem filozofické fakulty Masarykovy univerzity v oboru hudební věda. Autor několika desítek děl nejrůznějších obsazení, četných scénických hudeb (Husa na provázku, ND v Praze, A studio Rubín, …) a filmových spoluprací. Autorsky se podílel na dvou CD Ivy Bittové vydaných firmou Supraphon; je autorem instrumentací současného evropského koncertního projektu Ivy Bittové a nizozemského orchestru „Netherland Blazers Orchestra“. V roce 2003 byla ve Stavovském divadle uvedena jeho opera Lidská tragikomedie podle dramatu Ladislava Klímy. 

 

Petr Štědroň – autor části textu

*nar.1976

Absolvent Semináře dějin umění a Ústavu germanistiky a nordistiky FF MU v Brně (2001). V současné době interní doktorand Ústavu germanistiky a nordistiky.

 

Studijní pobyty a akademické stáže: roční studijní pobyt na Jacob-Grimm-Schule (Gymnasiale Oberstufenschule) Kassel, stipendijní studium na univerzitách ve Vídni, Lipsku a Regensburgu (diplomová práce). Držitel dvouletého prestižního stipendia Nadace Roberta Bosche (Robert Bosch Stiftung). Nositel Ceny rektora Masarykovy univerzity za mimořádné studijní  výsledky.

 

Překladatelská činnost: soudobé německojazyčné drama (G. Tabori, D. Loher, R. W. Fassbinder, M. von Mayenburg, R. Schimmelpfennig, …).

Externí spolupráce s Českou televizí (Brno, Ostrava).

Pravidelná publikační činnost v časopisech Divadelní noviny, Host, Proglas, kunsthistorické a germanistické studie v domácích i zahraničních odborných  periodikách.

Přednášková činnost na Filozofické fakultě MU (Katedra divadelní vědy, Ústav germanistiky a nordistiky).

 

Egon L. Tobiáš – autor části textu

*1971

Vystudoval scénografii na DAMU a absolvoval jeden rok postgraduálního studia knižní ilustrace a grafiky na UMPRUM. Napsal 19 divadelních her, z nichž některé byly uvedeny v pražských divadlech:

Labyrint                                                Vojcev, režie P. Lébl, 1992

A-Studio Rubín                                     Cizinec, režie J. Pokorný, 1998

Divadlo Komedie                                     Mal D’or – část projektu Marta, režie J. Nebeský, 2000

Je na čase, aby se TO změnilo, režie J. Nebeský, 2002 Solingen (rána z milosti), režie J. Nebeský, 2004

Divadlo Na Zábradlí                                    JE SUiS, režie J. Nebeský, 2001

Činoherní studio Ústí nad Labem             Jaurés, režie J. Pokorný, 1998

Smokie, režie M. Bambušek, 2000

Hadivadlo v Brně                                     Bouře 2, režie J. Nebeský, 2003

Divadlo na provázku v Brně                         Smokie, režie O. Elbel

 

V roce 1995 mu v Českém spisovateli vyšla kniha Woyzef. Také se pokusil o televizní scénář (Úsměv oběti, podle románu Modrovous M. Frische), filmový scénář (Ten druhý, ze života J. Santiniho), operní libreto (Murphy snu) i poezii (Pneumotorax 21 – částečně použito v tv poetickém pásmu Jak je sladké tvoje žvanění, ani ho není slyšet..., režie P. Lébl, 1991, Lapis-Kamenné zpěvy, školní práce 1996).

 

Jako scénograf spolupracoval s Operou Mozart, Dejvickým divadlem (Sestra Úzkost - cena A. Radoka za scénografii) a s Divadlem Na Zábradlí (V Altánu, 2001).

 

Jako grafik spolupracoval s nakladatelstvím Petrov a Argo v současné době pak s nakladatelstvím Divadelní ústav a Pražská scéna. Kreslí komiksy, maluje a pracuje jako grafik v grafickém studiu Hamlet. Je autorem grafického designu divadla Komedie.

 

 

 

Informace a fotografie vám ráda na vyžádání zašlu v elektronické podobě, rozhovory s tvůrci zprostředkuji.

 

Fotografie k inscenaci je k dispozici ke stažení také na webové stránce divadla Komedie v sekci „pro média“ na adrese www.prakomdiv.cz. Fotografie z představení budou k dispozici tamtéž od 14. září 2004.

 

 

činnost PKD podporuje hlavní město Praha

provozovatelem divadla Komedie je Pražské komorní divadlo s.r.o.

 

mediální partneři: Radio Kiss, MF Dnes, Literární noviny, Scena.cz, divadlo.cz, CLOWN.CZ, KamvPraze.cz

 

Praha 3. září 2004

Lenka Studenková

Pražské komorní divadlo s.r.o.

Jungmannova 1, 110 00 Praha 1

tel.: 224222484-5

tel./fax: 224216015

mobil: 603/371067

e-mail: l.studenkova@prakomdiv.cz

www.prakomdiv.cz

Autor článku: příspěvky veřejnosti