01.06.2023 09:37

Pavel Černoch se vrací do Nizozemské národní opery jako Princ v odvážném zpracování Dvořákovy Rusalky

Předního českého tenoristu Pavla Černocha čeká již v pátek 2. června premiéra v Nizozemské národní opeře, kde ztvární roli Prince v Rusalce. Světoznámou pohádkovou operu Antonína Dvořáka v Amsterdamu zinscenovali německý režisér Philipp Stölzl ve spolupráci s rakouským tvůrcem Philippem M. Krennem.

Philipp Stölzl se vedle opery a divadla prosadil také jako filmový režisér, scénograf i tvůrce klipů hvězd světové popové i rockové hudby (Madonna, Rammstein, Mick Jagger) a jeho operní inscenace jsou mimořádně vizuálně působivé. „Stölzlovy filmové kořeny se odrážejí i na zpracování Rusalky. Do pohádkového prince má moje role daleko. Princ je v pojetí Philippa Stölzla hollywoodskou filmovou hvězdou a ani Rusalka není křehkou vodní vílou,“ říká Pavel Černoch. Pavel Černoch se do Nizozemské národní opery vrací po čtyřech letech, naposledy zde hostoval jako Laco v opeře Leoše Janáčka Její pastorkyňa, před šesti lety se zde představil jako Vladimír v opeře Alexandra Borodina Kníže Igor.

Inscenace Rusalky má hvězdné mezinárodní pěvecké obsazení. Vedle Pavla Černocha se v roli Rusalky představí jihoafrická sopranistka Johanni van Oostrum, roli Cizí kněžny ztvární německá sopranistka Annette Dasch, jako Ježibaba bude v Amsterdamu debutovat americká mezzosopranistka Raehann Bryce-Davis a Vodníka ztvární ruský basista Maxim Kuzmin-Karavaev. Amsterdamský Královský orchestr Concertgebouw bude řídit německá dirigentka Joana Mallwitz, která patří k nejobdivovanějším dirigentům své generace a v roce 2019 ji prestižní německý měsíčník Opernwelt vyhlásil dirigentkou roku.

Čtyři týdny po své amsterdamské premiéře zamíří 30. června Pavel Černoch společně s lotyšskou sopranistkou Kristīne Opolais na Národní festival Smetanova Litomyšl. Koncert bude jednou z mála příležitostí vidět Pavla Černocha na domácí scéně, pak ho opět čeká hostování v předních zahraničních operních domech. Na podzim se představí v roli Alberta Gregora v Janáčkově Věci Makropulos v pařížské Opéra Bastille a také v premiéře další z Janáčkových oper Její pastorkyňa v Lyric Opera of Chicago. V úvodu příštího roku se opět pracovně setká s Kristīne Opolais. Společně s Bostonským symfonickým orchestrem pod taktovkou dirigenta Andrise Nelsonse uvedou v koncertním provedení Šostakovičovu operu Lady Macbeth Mcenského újezdu. Vedle Bostonu s ní zamíří i do v newyorské Carnegie Hall a nahrávka opery následně vyjde u Deutsche Grammophon.

Více informací na www.pavelcernoch.cz a www.operaballet.nl.


Talent, pracovitost i promyšlená práce s hlasem učinily z Pavla Černocha jednoho z nejvyhledávanějších tenoristů současnosti. Kritici vyzdvihují hebkost, jemnost i tvárnost jeho hlasu a oceňují také jeho herecký talent, díky němuž přesvědčivě ztvárňuje složité operní charaktery jako jsou Janáčkův Laca, Princ ve Dvořákově Rusalce či Cavaradossi v Pucciniho Tosce. Na mezinárodní scéně na sebe upozornil debutem v Bavorské státní opeře v Mnichově v roce 2009 jako Števa v Janáčkově Její pastorkyni a od té doby je pravidelně zván do předních evropských a světových operních domů, jako jsou Teatro alla Scala v Miláně, newyorská Metropolitan Opera, Opera Roma, Staatsoper Unter den Linden a Deutsche Oper v Berlíně, Staatsoper v Hamburku, Opernhaus Zurich, Královské divadlo La Monnaie v Bruselu, Opéra National v Paříži, Opéra de Lyon, Teatro Real Madrid, Nizozemská národní opera v Amsterdamu, Královská opera v Covent Garden v Londýně či Theater and der Wien v rakouské metropoli.

Renomé si získal v rolích italského, francouzského a slovanského repertoáru, například jako Alfredo v La Traviatě, Gabriele Adorno v Simonu Boccanegrovi, Don Carlos, Rodolfo v Bohémě, Pinkerton v Madame Butterfly, Cavaradossi v Tosce, Don José v Carmen, Lenský v Evženu Oněginovi, Števa i Laca v Její pastorkyni, Albert Gregor ve Věci Makropulos, Boris v Kátě Kabanové, Princ v Rusalce či Jeník v Prodané nevěstě a dalších.

Jako sólista vystupoval se špičkovými orchestry, jako jsou Birmingham Symphony Orchestra či Boston Philharmonic Orchestra, účinkoval na BBC Proms nebo na festivalech v Bregenz, Salcburku či v britském Glyndebourne. Mezi dirigenty, se kterými Pavel Černoch doposud spolupracoval, jsou osobnosti jako Daniel Barenboim, Kirill Petrenko, Simon Rattle, Andris Nelsons, Ingo Metzmacher, John Eliot Gardiner, Charles Dutoit, Jiří Bělohlávek nebo Jakub Hrůša.

Základy jeho celoživotního propojení s hudbou položilo účinkování v dětském sboru Kantiléna. Na brněnské JAMU vystudoval hudební management a za svým pěveckým snem odešel poté do zahraničí. Hned v úvodu své pěvecké dráhy se seznámil s pedagogem Paolem De Napoli, který se mu stal celoživotním mentorem a učitelem.

 

Autor článku: Silvie Marková

Pavel Černoch se vrací do Nizozemské národní opery jako Princ v odvážném zpracování Dvořákovy Rusalky

Zahraniční divadlo

24.04.2024

Dirigenta Jakuba Hrůšu čeká debut v Carnegie Hall

Český dirigent Jakub Hrůša si připíše zdolání další mety ve své kariéře: nyní ho čeká debut v legendární koncertní síni Carnegie Hall. Bamberští symfonikové v čele s Jakubem Hrůšou zahrají Preludium k Wagnerovu Lohengrinovi.

22.04.2024

Vieme, ktoré dramatické texty sa dostali do finále súťaže o najlepší dramatický text v slovenskom a českom jazyku DRÁMA 2023

Do 24. ročníka súťaže DRÁMA bolo prijatých 40 textov, z toho 16 v českom a 24 v slovenskom jazyku. Porota súťaže ocenila tri z nich, do finále súťaže pôvodných dramatických textov v slovenskom a českom jazyku postúpili tieto autorky a autor (v abecednom poradí): Jana Borsuková s textom Nahá, Vilém Dubnička s textom České moře aneb Královec na prvním místě, Barbora Rokytová s textom Nějak tě nestíhám.

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.