27.07.2012 09:38

Pražské komorní divadlo končí na svém uměleckém vrcholu

Desetileté působení Pražského komorního divadla (PKD)Divadle Komedie, které z této scény udělalo jedno z nejúspěšnějších pražských divadel, definitivně skončí v úterý. Odpoledne soubor uvede poslední derniéru, hru Petera Handkeho Hodina, ve které jsme o sobě nevěděli.
Představení je vyprodané, stejně jako tomu bylo v případě všech posledních repríz i derniér ostatních inscenací souboru. Poslední možnost vidět soubor bude v září na festivalu Divadlo v Plzni, kde uvede hru Rainera Wernera Fassbindera Odpad, město, smrt.

PKD v divadle působilo od roku 2002 a záhy z něj jeho šéf Dušan Pařízek vytvořil podle kritiků jednu z nejprogresivnějších scén v zemi. I přes velkou náročnost inscenovaných kusů, kdy na česká divadelní prkna soubor uváděl Wernera Schwaba, Thomase Bernharda, Roberta Musila, Josepha Rotha, Josepha Conrada, Ladislava Klímu, Egona Hostovského, Johanese Urzidila či Franze Kafku, mělo věrné publikum.
Soubor se stal nejoceňovanějším divadlem posledního desetiletí, třikrát byl Divadlem roku v rámci Radokových cen, ve kterých v několika ročnících bodovali i herci. PKD ale měl úspěchy i v zahraničí, zejména v německy mluvících zemích, jejichž dramatika dnes určuje směr, kudy se evropské divadlo ubírá. Pařízek se soustředil na současnou českou, rakouskou a německou dramatiku, na východiska této tvorby, tedy hlavně na meziválečnou modernu, a na práce překračující rámec klasické činohry.


Pražské komorní divadlo - Divadlo Komedie: Hodina, ve které jsme o sobě nevěděli, foto: Jan Dvořák 

Divadlo ale bylo v tuzemských podmínkách výjimečné i organizační strukturou, chod divadla měl na starosti jen minimální produkčně-umělecký tým. Oproti zvyklostem nemělo PKD v zaměstnaneckém poměru techniky ani herce, přesto v Komedii vznikl výrazný soubor, který vedle dramaturgie byl jeho devizou.
Soubor sice zaniká, herci ale získávají angažmá na prestižních scénách počínaje Divadlem Na Zábradlí přes Činoherní klub (Martin Finger) po Národní divadlo (Martin Pechlát). Jiří Štrébl v Komedii zůstane a bude spolupracovat se souborem Company.cz. Pařízek kývl na nabídku Michala Dočekala režírovat v příští sezoně v Národním divadle Havlovu Zahradní slavnost.


Pražské komorní divadlo - Divadlo Komedie: Hodina, ve které jsme o sobě nevěděli, foto: Jan Dvořák

PKD vzniklo v roce 1998, nezávislý soubor hostoval na pražských scénách. V roce 2002 vyhrál konkurz na provozování Komedie, která od sezony 2002/2003 přestala být příspěvkovou organizací města a divadlo se stalo závislým na grantovém systému, který se může měnit s politickými reprezentacemi obcí.
PKD dostalo od Prahy dvakrát čtyřletý grant. V roce 2008 žádali o další - postupně na léta 2010 až 2013 šlo o sumy 17,5 milionu, 18,4 milionu, 19 milionů a 20 milionů korun. Zastupitelstvo ale v roce 2009 schválilo nižší dotace. Scéna se tak ocitla v existenčních potížích. Magistrát sice krátil granty mnohým příjemcům, PKD si však podle odborníků díky své oceňované práci peníze zasloužilo. Navíc divadla, která zůstala příspěvkovými organizacemi, mají své příspěvky jisté - například podle odborníků zcela nevýrazná Městská divadla pražská dostávají ročně 50 milionů korun.
Loni zastupitelé Komedii už jednou snížený příspěvek ještě skoro o milion snížili. Když ale začal Pařízek mluvit o tom, že peníze na provoz divadla v jeho podobě a kvalitě nestačí, zase ho navýšili o 1,2 milionu. Praha slibovala, že další peníze možná najde později, Pařízek ale nechtěl dál pokračovat v nejistotě a loni v dubnu se definitivně rozhodl působení PKD v Komedii ukončit.


Pražské komorní divadlo - Divadlo Komedie: Hodina, ve které jsme o sobě nevěděli, foto: Jan Dvořák

Jako nástupce PKD město vybralo v konkurzu Divadlo Company.cz, které dosud působilo ve Strašnicích a s nímž uzavřelo smlouvu do konce roku 2016. Nový nájemce se prý chce orientovat na slovanskou dramatiku, a to zejména na polské tvůrce.

Autor článku: ČTK: Markéta Horešovská, ktp, foto: Jan Dvořák

Pražské komorní divadlo končí na svém uměleckém vrcholu